عصر بازار

یک کارشناس:

تورم مسکن ۹۹ کمتر از تورم عمومی خواهد بود

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که احتمالا رشد قیمت مسکن شهر تهران در سال آینده مقداری پایین‌تر از نرخ تورم خواهد بود، گفت: سال آینده شهرهایی که از روند افزایش قیمت مسکن تهران جا مانده‌اند این عقب‌ماندگی را جبران می‌کنند.

تورم مسکن ۹۹ کمتر از تورم عمومی خواهد بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهدی روانشادنیا اظهار کرد: اگر سیکل‌های گذشته را ملاک قرار می‌دادیم باید سال 1398 بازار مسکن شهر تهران بازار به یک  ثبات قیمتی می‌رسید که البته از تیرماه تا آذرماه قیمت‌ها یا پایین می‌آمد یا افزایش ناچیزی داشت. اما چند پارامتر خارج از بازار و چند پارامتر داخل بازار مسکن، این بخش را دچار تغییر مسیر کرد. تغییر قیمت بنزین، افزایش نسبی نرخ ارز، اتفاقات سیاسی و اقتصادی از عوامل بیرونی بود.

    وی افزود: در داخل بازار مسکن نیز، دولت سقف تسهیلات را به 240 میلیون تومان افزایش داد. از طرف دیگر مصالح ساختمانی از جمله آهن‌آلات و میلگرد رشد داشتند.  در نتیجه برخلاف پیش‌بینی‌ها در آذرماه با نقطه عطف جدیدی در بازار مسکن مواجه بودیم. اما عامل  کنترل‌کننده که همان نبود ظرفیت در طرف تقاضا بود، افزایش نرخ‌ها را کنترل کرد؛ به طوری که از رشد حدود 8 درصد ماهیانه به 2 درصد رسید.

    این کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که قدرت متقاضیان با رشد قیمت در سال‌های 1396 و 1397 هنوز تطبیق نشده است گفت: شواهد گویای آن است که شوک متغیرهای داخلی و خارجی بر بازار مسکن از بین رفته و تا پایان سال ثبات نسبی بر  این بازار حاکم  خواهد بود.

    روانشادنیا، رکود معاملات املاک تهران در شهریورماه را طی سه دهه‌ی اخیر بی‌سابقه دانست و گفت: با توجه به تقاضای زیر پوست بازار، رکود قابل تداوم نبود و دیدیم که در آذرماه تعداد معاملات تا بیش از سه برابر نسبت به شهریورماه افزایش پیدا کرد. همین روند تا آخر سال نیز ادامه دارد و به نظرم میانگین 10 هزار معامله در تهران تا پایان سال را خواهیم داشت.

    وی تاکید کرد:  با توجه به وضع عمومی اقتصاد کشور، پارامترهای  داخل بازار مسکن در سرنوشت قیمت و تعداد معاملات، تعیین‌کننده نیستند و  طبیعتا رفتار بازار در سال 1399 تابع بازارهای موازی است. نرخ ارز  در برآورد مردم از ارزش املاک و  قیمت فروش واحدها تاثیرگذار است. به عبارت دیگر ارزش ریال می‌تواند در تحولات بازار مسکن تاثیرگذار باشد.

    این کارشناس با اشاره به ماهیت ناهمگن بودن مسکن گفت: این قابلیت در اختلاف تورم مناطق و  شهرهای مختلف تاثیرگذار است. اما به طور کلی می‌توان گفت ظرفیت و توان خرید متقاضیان به سقف خود رسیده و پیش‌بینی من این است که تورم مسکن در سال آینده مقداری کمتر از تورم عمومی کشور خواهد بود.

    به گفته روانشادنیا، سال 1398 یک همبستگی سریع بین روند قیمت و تعداد معاملات شهرستان‌ها با تهران اتفاق افتاد. این اتفاق در سیکل‌های گذشته با فاصله زمانی بود. به عبارتی در تهران از نیمه دوم سال 1396 تا پایان سال 1397 حدود 1.5 سال افزایش مداوم قیمت داشتیم ولی با وجود افزایش قیمت در شهرستان‌ها طی سال 1398 رشد قیمت آن‌جا متناسب با تهران نبودو در نتیجه احتمالا افزایش قیمت در بعضی شهرها و بعضی مناطق تهران که  از مناطق پیشتاز تورم در تهران جا ماندند بیش از میانگین رشد قیمت مسکن تهران باشد.

     در دی‌ماه 1398 مطابق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران 13 میلیون و 810 هزار تومان در هر متر مربع بود که نسبت به ماه قبل 2.1 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 40.9 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه هم‌چنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 10 هزار و 700 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 12 و  59 درصد افزایش داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی