عصر بازار

ایجاد درآمد پایدار برای دولت با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

عصر اعتبار- هرچند نقش سیاستی مالیات بر عایدی سرمایه در مقابل نقش درآمدی آن پررنگ‌تر است؛ اما این مالیات به ویژه در سال‌های ابتدایی می‌تواند نقش درآمدی نیز ایفا نماید.

ایجاد درآمد پایدار برای دولت با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها، درآمدهای مالیاتی است. در کشور ما نیز بخشی از درآمد‌ها با اخذ مالیات از کارمندان، کارگران، تولیدکنندگان و ... تأمین می‌شود؛ اما به دلیل اینکه بخش اندکی از جامعه اما با درآمد و ثروت بالا، هیچ مالیاتی را پرداخت نمی‌کنند، درآمد چندانی از دریافت مالیات برای دولت حاصل نمی‌شود.

    *ایجاد درآمد پایدار برای دولت با مالیات بر عایدی سرمایه

    از این رو بررسی ساختار نظام مالیاتی نشان می دهد برای افزایش درآمدهای مالیاتی بدون افزایش نرخ، سه راهکار وجود دارد.

    راهکار اول جلوگیری از فرار مالیاتی؛ راهکار دوم بازنگری در معافیت های مالیاتی اعطا شده و راهکار سوم افزایش پایه های مالیاتی جدید و معتبر در دنیا نظیر مالیات بر عایدی سرمایه است.

    در واقع مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای دولت، مانع از فرار مالیاتی می گردد. چرا که افرادی که به طمع معافیت عواید سرمایه ای از مالیات، اقدام به تبدیل درآمد مشمول مالیات خود می‌نمودند و یا از راه سوداگری به کسب درآمد می‌پرداختند، انگیزه این فعالیت را از دست خواهند داد.

    این مالیات همچنین در اصلاح رفتار فعالان اقتصادی برای هدایت منابع نیز موثر خواهد بود. بدین نحو که با از صرفه افتادن سوداگری و فعالیت های غیرمولد، به خصوص در بازارهای مهم و حساسی مانند بازار مسکن، نوسانات قیمتی این بازارها کنترل شده و مسیر رونق فعالیت‌های مولد هموار می‌گردد.

    از این رو افزایش پایه‌های جدید مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروت و ... می‌تواند علاوه بر تنظیم فعالیت‌های اقتصادی و افزایش روحیه کار و تلاش، درآمد بسزایی را برای دولت ایجاد کند که البته تا به امروز مغفول مانده است.

    *سرمایه غیرمولد بهترین گزینه برای دریافت مالیات است

    در همین خصوص در کتاب «مالیات بر عایدی املاک؛ راهکار حذف سوداگری از بازار مسکن» که اخیرا توسط شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی منتشر شده، آمده است: هرچند نقش سیاستی مالیات بر عایدی سرمایه در مقابل نقش درآمدی آن پررنگ‌تر است؛ اما این مالیات به ویژه در سال‌های ابتدایی می‌تواند نقش درآمدی نیز ایفا نماید.

    در ادامه این کتاب گفته شده مطالعات خارجی، افزایش درآمد مالیاتی از محل اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم تایید می‌کنند و آن را راهکاری برای جبران کسری بودجه می‌دانند.

    به عنوان نمونه نتایج پژوهش موسسه تحقیقات اقتصادی آفریقای جنوبی نشان می­دهد مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر آنکه به طور مستقیم برای دولت درآمد ایجاد می­کند، به صورت غیرمستقیم نیز باعث افزایش درآمد مالیاتی دولت می­شود. در واقع با دریافت مالیات بر عایدی سرمایه، انگیزه تبدیل درآمدهای مشمول مالیات به عواید سرمایه­ای معاف از مالیات، از بین می­رود و در نتیجه، پایه مالیاتی فعالیت­های مولد مشمول مالیات بر درآمد، گسترش می­یابد؛ از این طریق با افزایش سرمایه­گذاری­های مولد، درآمدها و فعالیت­های اقتصادی مشمول مالیات افزایش می­یابد و به تبع آن درآمد مالیاتی دولت بیشتر می­شود.

    در این رابطه بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت و نظریه‌پرداز اقتصادی نیز معتقد است، اگر دولت به دنبال جذب بیشتر منابع درآمدی است، باید به سمت فرآیندهای پیشرفته‌تر حرکت کند تا بتواند سهم مالیات جمع‌آوری شده از افراد ثروتمند را افزایش دهد. بر این اساس وی پیشنهاد کرده که دولت باید بیشتر به مالیات‌های پیشرفته و کارآمد نظیر مالیات بر عایدی سرمایه اتکا کند. به گفته وی، ثروت انباشته و سرمایه غیرمولد بهترین و موثرترین گزینه برای دریافت مالیات است؛ لذا اگر هدف دولت کسب درآمد بیشتر از مالیات است باید نرخ مالیات بر عایدی سرمایه را افزایش دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو