عصر بازار

هشدار نسبت به اوضاع نامناسب شکاف طبقاتی

عصر اعتبار- پایه‌های مالیاتی در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در حال بررسی و اصلاح است و به گفته یک اقتصاددان، این اصلاحات ضروری است تا موجب افزایش درآمد پایدار دولت شود و شکاف طبقاتی که اکنون در وضعیت نامناسب و نگران‌کننده قرار دارد، کاهش یابد.

هشدار نسبت به اوضاع نامناسب شکاف طبقاتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با سه هدف محوری اعم از ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی، اجرای سیستم مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و برقراری مالیات بر دارایی برای بررسی و تصویب به دولت ارسال شده که پایه‌های مالیاتی جدیدی در راستای اهداف ذکر شده در آن تعیین شده که شامل مالیات بر عایدی املاک، مالیات سالانه خودروهای شخصی، مالیات سالانه املاک مسکونی، درآمد املاک، درآمد کشاورزی، درآمد حقوق، درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و حقیقی و درآمد اتفاقی است.

    یکی از این پایه‌های مالیاتی جدید، مالیات بر دارایی است که شامل سه نوع مالیات اعم از مالیات بر عایدی املاک، مالیات بر خانه و خودروهای لوکس می‌شود.

    گفتنی است؛ به منظور بهبود توزیع درآمد، مالیات سالانه املاک مسکونی گران قیمت تعیین شده که شامل املاکی می‌شود که مجموع ارزش آن‌ها بیش از 50 میلیارد ریال باشد. همچنین به منظور کاهش نوسانات اخلال‌زا در بازار خودرو، مالکان خودروهای شخصی که مجموع ارزش خودروهای آن‌ها بیش از پنج میلیارد ریال باشد.

    وحید شقاقی در این زمینه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگر این پایه‌های مالیاتی در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شود، موجب افزایش درآمد پایدار دولت، کاهش شکاف طبقاتی که اکنون در وضعیت نامناسبی قرار دارد، شفافیت گردش مالی افراد و بازتوزیع ثروت در اقتصاد می‌شود.

    وی با بیان اینکه این پایه‌های مالیاتی تعیین شده در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم در تمام دنیا وجود دارد، گفت: در گذشته به این پایه‌های مالیاتی به دلیل حضور درآمدهای نفتی احساس نیاز نبود، اما اکنون که 40 درصد از بودجه عمومی دولت که وابسته به نفت بود را نداریم، دولت مجبور به اصلاح لایحه مالیات‌های مستقیم و درنظر گرفتن این پایه‌های مالیاتی جدید شد. 

    به گفته این کارشناس اقتصادی، معادل 50 هزار میلیارد تومان معافیت‌ مالیاتی داریم که خروجی شفافی از این معافیت‌ها نداریم و بخشی از آن‌ها فسادزا هستند. اگر معافیت‌های فسادزا فاش شوند، هم می‌توانند موجب شفاف‌سازی در اقتصاد شوند و هم اینکه درآمدزایی قابل توجهی برای دولت داشته باشند.

    مالیات بر عایدی سرمایه، مانع جدی سوداگری افراطی

    وی با تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند مانع سوداگری افراطی شود، خاطرنشان کرد: معمولا مالیات بر عایدی سرمایه برای مصرف کننده واقعی اتفاق نمی‌افتد بلکه این نوع مالیات برای جلوگیری از سوداگری‌های افراطی است. نظام مالیاتی نیاز به اصلاحات جدی دارد تا شکاف درآمدی که نفت آن را پر می‌کند با مالیات پر شود.

    شقاقی با بیان اینکه معافیت‌های گسترده مالیاتی داشتیم و داریم که هدفمند نیستند و هیچ گزارشی حاصل از اثربخشی این معافیت‌ها نداریم، گفت: باید این معافیت‌ها ساماندهی شوند و برخی از آن‌ها نیز باید اصلاح یا حذف شوند. اثربخشی معافیت‌ها مشخص شود تا در مواردی که معافیت‌ها اثربخشی نداشتند

    تاثیرات مالیات بر سرمایه

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در دنیا حدود 500 پایه مالیاتی وجود دارد در حالیکه در کشور ما حداکثر 50 پایه مالیاتی وجود دارد؛ بنابراین لازم است که ما به سمت توسعه پایه‌های مالیاتی جدید برویم. یکی از این پایه‌های مالیاتی مهم، مالیات بر مجموع درآمد خانوار یا اشخاص است. وقتی مالیات بر مجموع درآمد  تصویب شود، حسن آن این است که شفافیت را ارتقا می‌دهد و هم می‌تواند جلوی فرار مالیاتی را بگیرد. علاوه براین، به کاهش شکاف طبقاتی و بهبود توزیع درآمد نیز، کمک کند.

    وی در پایان دلیل افزایش بیش از اندازه شکاف طبقاتی را نبود پایه مالیاتی مالیات بر ثروت دانست و خاطرنشان کرد: در تمام دنیا، مالیات بر دارایی وجود دارد و این نوع مالیات، تصاعدی است. به این صورت که هرکسی ثروت بیشتری داشته باشد مالیاتی با نرخ بیشتر پرداخت می‌کند. اگر این پایه مالیاتی تصویب شود منجر به شفافیت می‌شود. زیرا، برای تعیین میزان ثروت باید به گردش مالی افراد و دارایی‌هایی که افراد دارند ورود کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی