عصر بازار

پرداخت تسهیلات لیزینگ به محصولات دانش بنیان تا ۵۰ میلیارد تومان

عصر اعتبار- معاون توسعه صندوق نواوری و شکوفایی از پرداخت تسهیلات لیزینگ به همه محصولات شرکت‌های دانش بنیان تا سقف ۵۰ میلیارد تومان خبر داد.

پرداخت تسهیلات لیزینگ به محصولات دانش بنیان تا ۵۰ میلیارد تومان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، دکتر سیاوش ملکی‌فر  با بیان اینکه حمایت و تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان وظیفه و رسالت صندوق نوآوری و شکوفایی است، گفت: صندوق حسب این رسالت تلاش کرده خدمات متنوعی ارائه دهد. بر این اساس خدمات صندوق به چهار دسته تسهیلات، ضمانت نامه، سرمایه‌گذاری و مشارکت و توانمندسازی که جنبه بلاعوض دارد تقسیم می‌شود.

    وی گفت: تسهیلات موسوم به لیزینگ یا سفارش ساخت، با هدف تامین مالی بخش تقاضا یا تحریک تقاضا برای محصولات دانش بنیان ایجاد شده و به این شکل است که نهاد یا شرکت دولتی یا خصوصی که نقدینگی کافی برای خرید محصول دانش بنیان را ندارد می‌تواند از پرداخت هزینه به شکل اقساط برخوردار شود یعنی 20 تا 30 درصد از هزینه را نقد پرداخت کند و الباقی را صندوق به فروشنده می‌دهد و خریدار محصول دانش بنیان این تسهیلات را 36 ماهه با سود 9 درصد به صندوق پرداخت خواهد کرد.

    معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: روال کار نیز اینگونه است که شرکت دانش بنیان تفاهم نامه منعقد شده خود با خریدار را در سامانه غزال که متعلق به صندوق نوآوری و شکوفایی است بارگزاری می‌کند و سپس، این تقاضا از طریق کارگزاران و کارشناسان صندوق ارزیابی می‌شود تا اعتبار و توان فروشنده به لحاظ فنی و خریدار به لحاظ پرداخت مالی و قیمت‌گذاری محصول ارزیابی می‌شود.

    ملکی‌فر قرارداد لیزینگ را به دو شکل عنوان کرد و گفت: در شکل اول، محصول به صورت انبوه تولید شده و در انبار وجود دارد و شکل دیگر سفارش ساخت است یعنی فروشنده محصول را به اندازه کافی تولید نکرده باشد و به تدریج محصول آماده می‌شود و صندوق نیز به تدریج تامین مالی می‌کند.

    وی به اضافه شدن کالاهای مصرفی، خدمات و نرم افزار در لیست تسهیلات لیزینگ اشاره کرد و گفت: به همه محصولات شرکت‌های دانش بنیان تا سقف 50 میلیارد تومان تسهیلات لیزینگ پرداخت می‌شود.

    معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از این گفتگو درباره تضامین و وثیقه‌های تسهیلات خاطرنشان کرد: تضامین متنوع است و از چک و سفته شروع شده و تا وثیقه ملکی و بخشی از سهام شرکت را شامل می‌شود. فهرست متنوعی از تضامین را حسب ریسک طرح و توان مالی شرکت‌های دانش بنیان در نظر ‏گرفته‌ایم و نهایت همکاری را با این شرکت‌ها در اخذ تضامین خواهیم داشت. ‏

    ملکی‌فر درباره خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در توسعه بازار فروش محصولات دانش بنیان نیز گفت: در رویدادهای شبکه‌سازی و تبادل فناوری که از سوی صندوق نوآوری برگزار می‌شود، طرف عرضه و تقاضا به هم نزدیک می‌شوند. در سال جاری بیش از 10 رویداد عمدتا سه روزه در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده است. در این رویدادهای فناورانه نیازهای شرکت‌های بزرگ صنعتی و دولتی احصا و به طرف عرضه یعنی ‏شرکت‌های دانش بنیان و فناور معرفی می‌شوند. همچنین فضای بازاریابی را برای شرکت‌های دانش ‏بنیان ایجاد کرده‌ایم تا در فضای نمایشگاهی دستاوردها و محصولات خود را به نمایش بگذارند. ‏

    وی تصریح کرد: در این رویدادها بین 600 تا هزار نفر حضور داشته و 400 تا 450 میلیارد تومان نیز ‏تفاهم‌نامه میان طرف عرضه و تقاضا به امضا رسیده است. یکی از کارهای ما در صندوق این است که این تفاهم‌نامه‌ها را تا رسیدن به قرارداد دنبال کنیم.

    معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه مشکل اصلی شرکت‌های دانش بنیان بحث بازار و فروش محصولات آن‌ها است که برنامه‌های ویژه‌ای ‏را برای آن درنظر گرفته‌ایم، گفت: در همین راستا امسال 80 میلیون تومان کمک بلاعوض به هر شرکت دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه‌های ‏خارجی اختصاص دادیم. ‏ همچنین از حضور شرکت‌ها در هیات‌های تجاری اعزامی و نیز پذیرش هیات‌های تجاری کشورهای خارجی ‏حمایت کرده و خواهیم کرد. ‏

    ملکی‌فر یادآور شد: این پایانه‌ها را با مشارکت بخش خصوصی تشکیل داده و در حال افزایش آن در ‏کشورهای مختلف هستیم. این پایانه‌ها بحث صادرات شرکت‌های دانش بنیان را تسهیل می‌کنند. ‏

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی