عصر بازار

اعلام آمادگی پاریس برای احیای اقتصادی بیروت

عصر اعتبار- فرانسه با هشدار نسبت به عدم تلفیق احیای اقتصادی لبنان با تلاش‌های آمریکا برای مقابله با ایران در منطقه، آمادگی خود را برای حمایت همه جانبه مالی از بیروت اعلام کرد.

اعلام آمادگی پاریس برای احیای اقتصادی بیروت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، «برونو لومِر» وزیر دارایی فرانسه در پایان اجلاس سران اقتصادی گروه جی 20 گفت: فرانسه همواره برای کمک به لبنان آماده است. همانطور که در گذشته بوده و در آینده نیز خواهد بود. اگر لبنان هر کمکی نیاز داشته باشد، فرانسه آماده خدمت است.

    بحران اقتصادی طولانی مدت لبنان سال گذشته زمانی که جریان مالی داخلی این کشور کُند شد و اعتراضات علیه سران حکومت آغاز شد، شدت گرفت. اگرچه بحران هر روز عمیق تر می شود و مردم عادی لبنان را به تنگنا می کشاند اما هیچ نشانه ای از کمک خارجی دیده نمی شود. غربی ها و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تحت رهبری سنی ها که در گذشته به لبنان کمک می کردند به وضوح بیان کردند که هرگونه حمایت اقدام بیروت را برای رفع مشکلات بنیادی داخلی لبنان همچون فساد دولتی و سوء مدیریت را به تعویق انداخته و مانع آن می شود.

    وزیر دارایی عربستان که این کشور با متحدان خود و مجامع بین المللی در تماس بوده تا به مظنور حمایت از لبنان بر پایه اصلاحات اقتصادی پیشنهادی بیروت به این کشور کمک کند. استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا در مصاحبه ای به رویترز گفت که واشنگتن به دقت اوضاع را زیر نظر دارد. «هم اوضاع اقتصادی و هم اوضاع سیاسی را رصد می کنیم. تمایل ما به سمت مردم لبنان است. می خواهییم آنجا محیطی امن باشد و آنها بتوانند با رونق اقتصادی آنطور که می خواهند زندگی کنند.»

    به تازگی هیاتی از صندوق بین المللی پول تمامی گزینه های ممکن را با مقامات لبنان به بحث و تبادل نظر گذاشت؛ این هیات در قامت مشاور فنی قصد دارد به بیروت کمک کند تا با بحران مقابله کرده و این در حالی است که لبنان تصمیم دارد تا برای پرداخت بدهی های خود به این نهاد بین المللی که تاریخ سررسید آن به سرعت در حال نزدیک شدن است، راه کاری بیاندیشد.

    لو مر در اینباره گفت: می خواهیم با مجامع رسمی همکاری کنیم و بر این باوریم که صندوق بین المللی پول در یک مقطع باید نقش آفرینی کند، اما تصمیم گیری در مورد این موضوع به مقامات لبنان بستگی دارد. اما اگر هر کمکی نیاز باشد دوجانبه یا چندجانبه، ما آماده خدمت و کمک هستیم. از زمان آغاز اعتراضات در لبنان، ارزش پول این کشور در بازار موازی تقریبا 60 درصد افت کرد، دلار کمیاب شد، قیمت ها بالا رفت و هزاران شغل ناپدید شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی