عصر بازار

بررسی تقاضای مشاغل سخت و زیان‌آور در کمیته استانی

عصر اعتبار- معاون مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همه تقاضاهای کارگران برای مشاغل سخت و زیان‌‌آور در کمیته کارشناسی استانی بررسی می‌شود.

بررسی تقاضای مشاغل سخت و زیان‌آور در کمیته استانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، تعدادی از کاربران سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «پیگیر موضوع سختی کار مأمورین کنتورنویس آب، برق و گاز شوید» خواستار پیگیری این مسأله از مسؤولان مربوط شدند که در این رابطه خبرنگار فارس در گفت‌وگو با محمود خالقیان معاون مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع را مطرح کرد و خالقیان جواب داد: شرایط تطبیق تقاضای مطرح شده با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور توسط کمیته‌های ارزیابی در هر استان در ادارات کار و تعاون و رفاه اجتماعی انجام می‌شود.

    وی گفت: کمیته بدوی در این زمینه وجود دارد که هر کس می‌تواند درخواست مشاغل سخت و زیان‌آور بدهد و منعی در این زمینه وجود ندارد، بنابراین مأموران کنتورنویس نیز می‌توانند چنین درخواستی را با ارائه مدارک و مستنداتی که ثابت کند مشاغل آنها می‌تواند منجر به بیماری شغلی شده و کارشان سخت و زیان‌آور است، ارائه کنند اما کمیته تطبیق و تشخیص آن را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کند.

    به گفته وی، برخی مشاغلی که در گروه «ب» قرار دارند مانند مشاغل معدن‌کاری که ماهیتاً سخت و زیان‌آور هستند و هر کس شاغل در این مشاغل باشد، به راحتی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قرار می‌گیرد.

    خالقیان گفت: 14 فعالیت جزو مشاغل گروه «ب» هستند که شورای عالی حفاظت فنی آن را بررسی می‌کند و این مشاغل ذاتاً سخت و زیان‌آور هستند که از جمله می‌توان به مشاغل معدن‌کاری، حمل زباله و بازیافت، حفر چاه و قنوات، کار در دباغی، کار مداوم روی خطوط پست فشار قوی انتقال برق با بیش از 63 کیلوولت، مشاغل سمپاشی، شن‌پاشی، آسفالت دستی، قیرپاشی، غواصی، کار پای کوره ذوب‌آهن اشاره کرد.

    معاون مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون تأکید کرد: راه برای تقاضای مأموران کنتورنویسی بسته نیست، آنها باید مستندات خود را ارائه کنند که در شغلی که با آن سروکار دارند مثلاً طی 20 سال به واسطه آن شغل بیمار می‌شوند و کارگروه موردنظر در بررسی کمیته انسانی آن را انجام می‌دهد که این کارگروه مرکب از نماینده دولت در وزارت کار، نماینده وزارت بهداشت، نماینده سازمان تأمین اجتماعی، نماینده کارگر و نماینده کارفرما خواهد بود و بحث تخصصی یعنی مطابقت یا عدم تطابق با قانون مشاغل سخت و زیان‌آور در آن بررسی می‌شود.

    به گفته خالقیان، اگر تقاضای یک کارگر بررسی شود، بستگی به شرایط دارد مثلاً ممکن است یک شغل در یک جایی سخت و زیان‌آور نباشد، اما در جایی دیگر سخت و زیان‌آور باشد، اما مشاغل گروه «ب» همه‌گیر و سراسری هستند.

    وی این را هم گفت: برخی از مشاغل ذاتاً سخت و زیان‌آور نیست مثلاً حسابداری که در یک کارخانه تولید آزبست (فرآورده نسوز) کار می‌کند، به راحتی می‌توان دفتر او را از کارگاه جدا کرد و از شرایط سخت و زیان‌آور دور می‌شود یا در مورد کنتورنویسان ممکن است، در یک جایی شرایط بد آب و هوایی و سرما و گرما باشد، اما این شرایط در بلندمدت موجب بیماری شغلی نمی‌‌شود. در حالی که کار در معدن اگر بعد از 20 سال ادامه داشته باشد، حتماً بیماری شغلی به همراه دارد و یا توزیع‌کنندگان بسته‌های پستی که درخواست آنها حتی به مجلس هم ارائه شد، ولی در کمیسیون اجتماعی و بهداشت هم تأیید نشد و یا شغل خبرنگاری که علی‌رغم اینکه عده‌ای می‌گفتند این کار سخت و زیان‌آور نیست، اما بالاخره دولت آن را تصویب کرد و جزو مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گرفت.

    به گفته خالقیان، شغل پرستاری ذاتاً سخت و زیان‌آور است و جزو مشاغل گروه «ب» قرار گرفت، اما شغل کنتورنویسی عوامل آلایندگی و یا زیان‌آور آن در حدی نیست که مثل معدن باشد البته اینها می‌توانند درخواست خود را همراه با مدارک به اداره کار و رفاه اجتماعی ارائه کنند که درخواست آنها در کمیته تخصصی بررسی می‌شود.

    معاون مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون در مورد اینکه مشاغل سخت و زیان‌آور چند ساله بازنشست می‌شوند، گفت: کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور باشند تا قبل از سال 86 باید 20 ساله مداوم کار می‌کردند تا بازنشست شوند یا 25 سال به صورت متناوب کار می‌کردند، اما بعد از آن مقرر شد وقتی که سالم‌سازی محیط کار انجام می‌شود قانون‌گذار می‌گوید هر یک سال کار در مشاغل سخت و زیان‌آور به عنوان یک و نیم سال سابقه شمرده شود.

    به گفته خالقیان، بنابراین این سابقه از بین نمی‌رود و یک کارگر با 20 سال کار مداوم یا 25 سال متناوب بازنشسته می‌شود و یا اگر یک کارگری 10 سال کار زیان‌آور داشت، به عنوان 15 سال سابقه حساب می‌شود و 15 سال هم کار عادی داشته باشد، بازنشست می‌شود، یعنی سابقه در کار زیان‌آور از بین نمی‌رود.

    معاون مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون یادآور شد: قانون مشاغل سخت و زیان‌آور مربوط به تبصره 2 الحاقی به ماده 76 قانون تأمین اجتماعی مصوب سال 1380 و آیین‌نامه اجرایی آن که در سال 86 آخرین اصلاحیه در آن اعمال شد و بر اساس آن عمل می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی