عصر بازار

تسریع ارسال رمز پویا با اتصال مستقیم به اپراتورهای تلفن همراه

عصر اعتبار- مدیر اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت گفت: بانک مرکزی در راستای تسریع ارسال رمز پویا تاکید کرد تا بانک‌ها به صورت مستقیم به اپراتورها متصل شوند که این فرایند در بانک ملت انجام شد.

تسریع ارسال رمز پویا با اتصال مستقیم به اپراتورهای تلفن همراه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، حسین محمودی  با اشاره به روند فعالسازی رمز دوم پویا در بانک ملت گفت: بانک ملت به منظور انجام اقدامات لازم و اطلاع رسانی به مشتریان بررسی انجام داد و مشخص شد که در بانک ملت 10 میلیون مشتری سابقه استفاده از رمز دوم در سال 1398 را داشتند که از این تعداد بالغ بر یک و نیم میلیون نفر رمز دوم خود را تا پانزدهم بهمن ماه پویا کرده بودند و از خدمات آن استفاده می‌کردند؛ هم اکنون نیز یک سوم مشتریان از پیامک پیامک، یک سوم دیگر از اپلیکیشن و یک سوم مابقی از مشتریان از سامانه هریم و دکمه درخواست رمز دوم پویا استفاده می‌کنند.

    روند افزایش فعالسازی رمز دوم پویا ادامه دارد

    مدیر اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت ادامه داد: مشتریان در حال عادت کردن به رمز پویا هستند و انتظار بر این است که روند فعالسازی رمز دوم پویا  همچنان ادامه داشته باشد و مشتریان دارای تلفن همراه هوشمند به سمت راهکار اپلیکیشن رمز ساز حرکت کنند.

    سخنگوی پروژه رمز دوم پویای بانک ملت افزود: در اولین روز اجرای رمز دوم پویا بیش از یک میلیون تراکنش با رمز دوم پویا انجام شد و به صورت روزانه نیز یک میلیون رمز پویای پیامکی برای مشتریان بانک ملت ارسال می‌شود. ریزش تراکنش‌هایی با اجرای طرح  رمز دوم پویا به صورت طبیعی صورت گرفت و در بانک ملت حدود 20 درصد کاهش تراکنش داشتیم که با سرعت در حال بازگشت بوده و هیچ نگرانی وجود ندارد.

    معافیت تراکنش اینترنتی زیر صد هزار تومان با رمز دوم ایستا به شرط قبول مسئولیت توسط مشتری

    وی در خصوص ایجاد معافیت روزانه برای تراکنش‌های زیر صد هزار تومان مبتنی بر رمز دوم اظهار داشت: در پروژه رمز دوم پویا چندین مرتبه تغییرات صورت گرفت و با توجه به اینکه استقبال مردم و استفاده از رمز دوم پویا با آنچه که در نظر گرفته شده بود فاصله زیادی داشت، بانک مرکزی و شبکه بانکی نگران بودند که اجبار استفاده از رمز دوم پویا در تمامی تراکنش‌ها می‌تواند مشکل بزرگی را برای شهروندان و به خصوص کسب و کارهای اینترنتی دارای تراکنش‌های خرد ایجاد کند؛ بر همین اساس معافیتی در نظر گرفته شد تا بانک‌ها با ساز و کاری از مشتریان تایید دریافت کنند تا مسئولیت انجام تراکنش زیر صد هزار تومان با مشتری باشد و تراکنش‌های زیر صد هزار تومان به عنوان مبلغ خُرد با رمز دوم ایستا انجام شود که باعث می‌شود تا مشتریانی که خرید شارژ، تلفن بانک و ... برای آنها دشوار است بتوانند به سادگی با همان رمز دوم ایستا تراکنش انجام دهند. اعتقاد دارم ریسک این تراکنش‌ها پایین بوده و ایجاد معافیت باعث تسهیلگری انجام تراکنش اینترنتی برای  آن دسته از مشتریان که استفاده از رمز پویا برایشان دشوار است، می‌شود.

    محمودی درباره مشتریان در بانک ملت گفت: یک دسته از مشتریان افرادی هستند که رمز پویا را به صورت اپلیکیشن یا سامانه پیامکی رمزنگار ملت فعال کردند که انجام تمامی تراکنش‌های مبتنی بر رمز دوم این افراد فقط با رمز دوم یکبار مصرف است و برای فعالسازی و استفاده از معافیت تراکنش زیر صد هزار تومان با رمز ایستا باید به یکی از خودپردازهای بانک ملت مراجعه کنند؛ دسته دوم مشتریان افرادی هستند که به هر دلیلی رمز پویا را فعال نکردند و یا برایشان این فرآیند دشوار است که دکمه رمز دوم پویا برایشان به صورت خودکار فعال شده و برای استفاده از رمز پویا نیاز است تا دکمه را در صفحات پرداخت اینترنتی انتخاب کنند تا رمز یکبار مصرف برایشان پیامک شود، همچنین بازده مبلغی تا سقف صد هزار تومان به صورت روزانه فعال شده که البته اطلاع رسانی کردیم که باید در مهلت سه ماهه به یکی از خودپردازهای بانک ملت مراجعه و مسئولیت انجام تراکنش با رمز ایستا را قبول کنند و در غیر این صورت این قابلیت برایشان غیر فعال خواهد شد.

    تسریع ارسال رمز پویا با اتصال مستقیم به اپراتورهای تلفن همراه

    مدیر اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت  با اشاره به رمز پویای پیامکی گفت: در راستای تسریع و تسهیل ارسال رمز دوم پویای پیامکی به مشتریان بانک مرکزی تاکید داشت تا بانک‌ها به صورت مستقیم به اپراتورها متصل شوند که اقداماتی انجام شده و شرکت زیرساخت بانک ملت با کمک بخش فنی ارتباط مستقیمی با اپراتورها دریافت کرده و امکان تعویض میان سه اپراتور ارسال پیامک همکار بانک نیز ایجاد شده در نهایت باعث شده تا تاخیر در ارسال رمز پویای پیامکی به کمترین مقدار برسد؛ از سویی دیگر اولویت ارسال پیامک‌های بانکی در بانک ملت با رمز دوم پویا قرار داده شده و پس از آن برداشت از حساب قرار دارد بر همین اساس پیام کوتاه حاوی رمز پویا با سرعت بالا حتی در ساعت‌های اوج در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و انتظاری برای ارسال رمز پویا وجود ندارد.

    تاخیر ارسال رمز پویا از 3 تا 50 ثانیه در نقاط مختلف کشور

    وی تصریح کرد: تاخیر در ارسال رمز پویای پیامکی بسته به موقعیت جغرافیایی متفاوت است؛ زمان ارسال در برخی شهرها کمتر از 3 ثانیه و در برخی تا 50 ثانیه به طول می‌انجامد که به دلیل زیرساخت‌های ارتباطی ضعیف تر است اما در هر صورت رمز تا حداکثر زمان 50 ثانیه به مشتری ارسال می‌شود و مشتریان در نقاط کمتر برخودار نیز می‌توانند از رمز پویای پیامکی استفاده کنند.

    اعلام برداشت در پیامک‌های رمز دوم پویا

    محمودی درباره راهکار بانک ملت برای افزایش امنیت ارسال رمز پویای پیامکی تاکید کرد: در متن پیامک‌های رمز پویا درج می‌کنیم که این رمز به منظور برداشت از حساب شما است تا مشتری در صورتی که افراد کلاهبردار با آن تماس گرفتند که رمز را اعلام کنند برای مسائلی مانند قرعه کشی و ... متوجه شود این رمز برای برداشت از حساب است و این رمز را در اختیار افراد دیگر قرار ندهند.

    مدیر اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت خاطر نشان کرد: رصد مرکز تماس نیز در دستور کار است تا بتوانیم از جامعه مشتریان بازخورد دریافت کنیم و اقدامات لازم برای افزایش امنیت ضمن تسهیل گری را انجام دهیم. تماس‌های مرکز مشتریان بسیار محدود بوده است؛ از سویی دیگر فرهنگ سازی باید به صورت جدی توسط شبکه بانکی دنبال شود تا مردم به صورت کامل به رمزهای یکبار مصرف عادت کنند و امنیت افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی