عصر بازار

فدرال رزرو دستکم ۵۰ میلیارد دلار دیگر به نظام مالی تزریق می‌کند

عصر اعتبار- فدرال رزرو نیویورک اعلام کرد که در راستای تعدیل فشارهای شدید ناشی از شیوع ویروس کرونا، تزریق یک شبه نقدینگی را از ۱۰۰ میلیارد دلار به دستکم ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

فدرال رزرو دستکم ۵۰ میلیارد دلار دیگر به نظام مالی تزریق می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، وال‌استریت در آغاز معاملات روز گذشته با سقوط غیرمنتظره‌ای مواجه شد و در جریان آن شاخص‌های عمده بورس نیویورک بیش از 7درصد ریزش کرد. این اقدام که همزمان با کاهش لحظه‌ای و بیش از 2 هزار واحدی یا 8 درصدی شاخص داو جونز رخ داده است، تسریع اقدامی است که پاییز سال گذشته و با عنوان وام نجات آغاز شد.

    مقامات علاوه بر این، مبلغ قراردادهای بازخرید مجدد را بیش از دوبرابر کرده و آن را به دستکم 45 میلیارد دلار افزایش دادند. در جریان عملیات بازخرید مجدد یک‌شبه، بانک مرکزی از طریق خریداری اوراق خزانه داری و سایر اوراق بهادار، فشارها را بر بازار تعدیل کرده و به آن نقدینگی تزریق می‌کند.

    فدرال رزرو نیویورک در بیانیه‌ای اعلام کرد: همزمان با اتخاذ برنامه‌های مقاومتی تجاری از سوی سهامداران بازار در واکنش به کرونا، این اقدامات باید به حمایت از عملکرد آرام بازار سرمایه کمک کند. به عبارت دیگر، فِد می‌خواهد تا در دوره پرفشار بازار، از افزایش زیرپوستی نرخ بهره جلوگیری کند.

    «جی‌پی مورگان چِیس» بزرگ‌ترین بانک آمریکا به تازگی از هزاران کارمند خود خواست تا دورکاری کنند و همزمان در حال آزمایش سایت های تجاری پشتیبانی خود است تا در صورت مختل شدن فعالیت طبقه کارگزاران بورس در نیویورک و لندن از این سایت های پشتبانی استفاده کند.

    فدرال رزرو ابتدا در ماه سپتامبر و در واکنش به افزایش نرخ بهره، اقدام به تزریق پول به بازار وام بین بانکی موسوم به وام یک‌شبه کرد. اگرچه این بازار به اندازه بازار بورس و اوراق مورد توجه قرار نگرفت اما این نوع بازار برای عملکرد نظام مالی جهان حیاتی است.

    این بازار به بانک‌ها، صندوق‌های پوشش ریسک و سایر موسسات مالی اجازه می‌دهد تا به راحتی و با قیمتی ارزان وام بگیرند. تحلیل گران می‌گویند که برخلاف وام نجات پاییز سال 2019، اعلامیه روز گذشته اساسا پیشگیرانه بوده و با هدف ممانعت از افزایش مشابه هزینه‌های گرفتن وام انجام شده است.

    «مارک کابانا» رییس واحد استراتژی نرخ بهره در بانک آمریکا گفت: فِد قصد داشت تا این پیام را ارسال کند که اتفاقاتی را که در بازار در حال رخ دادن است، رصد کرده و سعی دارد تا پاسخگو باشد. چرا که نه؟ هزینه این کار برای فِد بسیار محدود است. برخلاف ثبات نسبی نرخ بهره وام‌های تضمین شده در آشفتگی‌های اخیر، نرخ بهره وام‌های بی وثیقه نوسان بیشتری داشت که خود حاکی از افزایش نگرانی‌های اقتصادی است.

    هراس‌های ناشی از کرونا همراه با افت بی‌سابقه بهای نفت، بازار روز دوشنبه را متشنج کرد. فروش به حدی شدت گرفت که مدارشکن تابلوهای الکترونیکی بورس فعال و موجب توقف 15 دقیقه ای فعالیت بازار بورس نیویورک شد و پس از این وقفه نادر، بورس آمریکا دوباره به حالت اول بازگشت.

    فدرال رزرو هفته گذشته با هدف آرام کردن بازار، نخستین کاهش اضطراری نرخ بهره را از سال 2008 تاکنون، اعلام و اعمال کرد. سرمایه گذاران اطمینان دارند که بانک مرکزی آمریکا نیازمند کاهش هرچه بیشتر نرخ بهره و شاید حتی رساندن آن به صفر است.

    وال استریت با همهمه زیاد خواهان اقدامات بیشتر همچون محرک‌های مالی احتمالی در قالب کاهش مالیات یا بسته های سرمایه گذاری از سوی واشنگتن است و فد نیز برای فراهم کردن کمک بیشتر تحت فشار قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی