عصر بازار

چهار دستاورد بانک مسکن در سال ۹۸

عصر اعتبار- بانک مسکن با توجه به ماموریت استثنایی در اقتصاد همواره به لحاظ بنیه مالی و اعتباری از درجه حساسیت بالایی برخوردار است و اخبار آن با دقت توسط کارشناسان رصد می‌شود.

چهار دستاورد بانک مسکن در سال ۹۸
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، ماموریت اصلی بانک مسکن، تامین مالی بخش مسکن و ساختمان به حداقل سه شکل ممکن است. در شکل اول این بانک خود را مسوول و متعهد برای حمایت تسهیلاتی از خانه اولی‌ها به‌خصوص خانوارهای فاقد مسکن در دهک‌های متوسط و البته متوسط رو به پایین می‌داند. در حال حاضر مهم‌ترین محصولات در سبد تسهیلات بانک مسکن از جمله تسهیلات صندوق یکم با نرخ سود 6 و 8 درصد مختص خانه اولی‌های جوان است به گونه‌ای که تسهیلات 6 درصدی به آن دسته از افرادی که قصد صاحب خانه شدن در بافت‌های فرسوده شهرها را دارند تعلق می‌گیرد. این نوع تسهیلات به خوبی شکل اول ماموریت بانک مسکن را محقق می‌کند.

    در شکل دوم، بانک مسکن خود را متعهد به تنظیم بازار مسکن برای عدم مواجهه با نوسانات شدید قیمتی و همچنین فازهای رکود و رونق می‌داند.

    در شکل سوم نیز بانک مسکن همواره حامی مالی سازنده‌ها و سرمایه‌گذاران ساختمانی برای افزایش عرضه بوده است. طی دو سال اخیر بانک مسکن با تعریف سبد متنوعی از تسهیلات ساخت مسکن آن هم از نوع بدون نیاز به سپرده‌گذاری به شکل هوشمندانه باعث هدایت سازنده‌ها و تولیدکنندگان مسکن به سمت بافت فرسوده و همچنین استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین در ساخت مسکن شد. بانک مسکن تنها بانک تامین‌کننده اعتبارات و منابع مالی و تسهیلاتی مورد نیاز بخش مسکن است و لذا هر نوع اتفاق مثبت در متغیرهای مالی و پولی این بانک باعث توانمندتر شدن بانک مسکن برای حمایت بیشتر از بخش مسکن و ساختمان می‌شود. ابوالقاسم رحیمی‌انارکی مدیر عامل بانک مسکن در گفت‌وگو با هیبنا اعلام کرد: بانک مسکن در سال 98 چهار دستاورد بزرگ را کسب کرد که یکی از آنها «هدف سال 1400» تعریف شده بود اما بسیار امیدواریم دو سال زودتر محقق شود.

    رحیمی‌انارکی با تشریح جزئیات این دستاوردها افزود: به‌طور قطع همکاری و مساعدت تک تک همکاران من در بانک مسکن به‌عنوان اعضای خانواده بزرگ بانک مسکن چه در مجموعه صف و چه در ستاد مرکزی طی سال 98 نقش اساسی در تحقق این دستاوردها داشته است آن هم در شرایطی که انبوه مشکلات و مسائل اقتصادی و غیراقتصادی در جامعه طی سال جاری وجود داشت. مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه «انضباط مالی» در بانک طی سال 98 بسیار پررنگ بود گفت: امسال به احتمال بسیار زیاد صورت‌های مالی سال 98 بانک مسکن بدون زیان و با رشد مثبت، نهایی و تدوین خواهد شد. این اولین دستاورد بزرگ بانک مسکن است که در شرایط رکود و با محدودیت‌های شدید اعتباری محقق می‌شود.

    رحیمی‌انارکی درباره جزئیات این دستاورد گفت: از سال 96 با قطع یارانه‌های مسکن مهر و همچنین سایر اقداماتی که بانک در حوزه‌های مربوط به مالیات، تسعیر نرخ ارز و ثبت ذخایر جدید و... مکلف به انجام شد مجموعا حدود 100 هزار میلیارد ریال زیان طی سال‌های 1396 و 1397 شناسایی کرد. خوشبختانه با انجام اقدامات لازم از جمله عدم شرکت در رقابت نرخ سود سپرده و همچنین افزایش بهره‌وری (افزایش سایر درآمدها و کاهش هزینه‌ها و...) موفق شدیم سال 96 را با زیان حدود 29هزار میلیارد ریال و سال 97 را با زیان حدود 20 هزار میلیارد ریال به اتمام برسانیم. اما تلاش همکاران ما در بانک مسکن و کارهای ریاضتی در مجموعه بانک در کنار نوآوری‌های مالی و اعتباری که در سال 98 در بانک مسکن صورت گرفت باعث شد مطابق آخرین اطلاعاتی که از صورت‌های مالی امسال کسب کردم، زیان بانک به حداقل رقم ممکن برسد و با تمهیداتی که اندیشیده‌ایم امیدوار هستم در پایان سال مالی 98 بتوانیم صورت‌های مالی سال را بدون زیان و حتی با رشد مثبت نهایی کنیم.

    مدیر عامل بانک مسکن تصریح کرد: این دستاورد به‌عنوان یک هدف برای تحقق در سال 1400 طراحی شده بود اما ان‌شاء‌الله دو سال زودتر محقق می‌شود.

    رحیمی‌انارکی درباره دومین دستاورد بانک مسکن در سال 98 گفت: امسال برای اولین بار بانک مسکن به درآمد حاصل از «حق‌الوکاله 3 درصدی درآمد بانک» دست پیدا می‌کند که طی سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. در حال حاضر که هنوز سال 98 به پایان نرسیده است حدود 97/ 2 درصد از این درآمد 3 درصدی محقق شده است. این وضعیت مثبت در شرایطی است که بانک مسکن سال 98 را به لحاظ نقدینگی به‌صورت منفی (عدم تعادل) آغاز و تلاش کرد از طریق بازار بین بانکی، تراز نقدینگی خود را متعادل کند اما خوشبختانه در حال حاضر که سال رو به پایان است، تعادل مثبت برقرار شده است که این هم با تلاش تک‌تک اعضای خانواده بانک مسکن در سراسر کشور تحقق پیدا کرده است.

    رحیمی‌انارکی سومین دستاورد بزرگ بانک مسکن در سال 98 را رشد در پرداخت تسهیلات در سال جاری به‌رغم محدودیت‌های شدید در رقابت با شبکه بانکی در جذب سپرده عنوان کرد و گفت: در حوزه پرداخت تسهیلات در سال 98 حداقل 10 درصد رشد نسبت به سال 97 داشته‌ایم. چهارمین دستاورد سال 98 بانک مسکن نیز اقدامات اساسی برای بهبود ساختار کلی بانک در جهت چابک‌تر شدن و افزایش بهره‌وری بوده است که این موضوع خود عاملی برای تحقق سه دستاورد اول است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی