عصر بازار

کلاهبرداری مجرمان بین‌المللی از اضطراب ناشی از شیوع کرونا ویروس

عصر اعتبار- جانشین رئیس پلیس بین الملل ناجا گفت: مجرمان بین‌المللی از اضطراب ناشی از شیوع کرونا ویروس برای کلاهبرداری آنلاین از آسیب‌دیدگان استفاده می‌کنند.

کلاهبرداری مجرمان بین‌المللی از اضطراب ناشی از شیوع کرونا ویروس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سردار کاظم مجتبایی اظهار کرد: سازمان اینترپل مردم را تشویق می‌کند هنگام خرید لوازم پزشکی به‌صورت آنلاین در طول بحران بهداشت فعلی با احتیاط عمل کنند این در حالیست که مجرمان از این وضعیت برای اجرای طیف‌های مختلف کلاهبرداری مالی استفاده می‌کنند.

    وی ادامه داد: به دلیل بیماری همه گیر کووید19 و نبود ماسک‌های جراحی و سایر تجهیزات پزشکی در فروشگاه‌های خرده‌فروشی در کشورهای درگیر که متقاضی زیادی دارند، مغازه‌های جعلی، وب‌سایت‌ها، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی و آدرس‌های ایمیل که ادعای فروش این اقلام را دارند، به‌صورت آنلاین گسترش یافته است به گونه‌ای که زمینه را برای سوء استفاده کلاهبرداران سایبری و سوء استفاده آنان از قربانیان با وعده ارائه ماسک و ... فراهم می‌کند.

    وی به برخی از نمونه‌های کلاهبرداری اشاره کرد و گفت: در کلاهبرداری تلفنی، مجرمان ضمن تماس با افراد تظاهر می‌کنند کلینیک یا مسئولان بیمارستان هستند و مدعی می‌شوند یکی از بستگان قربانی به این ویروس بیمار شده است و درخواست پرداخت هزینه‌های درمانی را می‌کند.

    جانشین پلیس بین الملل ناجا ادامه داد: در جرم فیشینگ، ایمیل هایی که ادعا می‌شوند از مقامات بهداشت ملی یا جهانی هستند، با هدف فریب افراد برای به به دست آوردن اعتبار شخصی یا جزئیات پرداخت یا باز کردن فایل پیوست حاوی بدافزار ارسال می شود.

    سردار مجتبایی افزود: در بسیاری موارد، کلاهبرداران شرکت های قانونی را جعل می‌کنند، آنها با استفاده از نام‌های مشابه، وب سایت‌ها و آدرس های ایمیل برای فریب عموم مردم با استفاده از ایمیل و ارسال پیام روی سیستم عامل‌های شبکه‌های اجتماعی به اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا می‌کنند.

    وی افزود: هرکسی که به فکر خرید آنلاین لوازم پزشکی است باید لحظه ای تأمل و اطمینان پیدا کند که با یک شرکت معتبر سر و کار دارد، در غیر این صورت ممکن است پول وی به حساب مجرمان واریز شود.

    جانشین رئیس پلیس بین الملل ناجا تصریح کرد: تا به امروز، سازمان اینترپل با حدود 30 پرونده کلاهبرداری مربوط به COVID-19 با پیوندهایی به آسیا و اروپا یاری رسانده که این امر منجر به مسدود شدن 18 حساب بانکی و بلوکه شدن بیش از 730 هزار دلار در معاملات مشکوک به کلاهبرداری شده است.

    مجتبایی با تاکید بر همبستگی جمعی و هماهنگ با پیوندهای بین‌المللی به منظور پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی در تهیه تجهیزات پزشکی، به شهروندان گفت: قبل از هرگونه خرید، شرکت یا فردی که کالای مورد نظر را ارائه می‌دهد را تأیید کنید.

    وی بر ضرورت آگاهی شهروندان به وبسایت‌های جعلی تاکید و اظهار کرد: مجرمان غالباً از یک آدرس وب استفاده می‌کنند که تقریباً به نظر می‌رسد به عنوان یک دامنه قانونی است، مانند 'abc.org' به جای 'abc.com'.

    جانشین رئیس پلیس بین الملل ناجا ادامه داد: بررسی‌های آنلاین یک شرکت را قبل از خرید بررسی کنید. به عنوان مثال آیا شکایات سایر مشتریان در مورد عدم دریافت اقلام وعده داده شده وجود داشته است؟

    جانشین پلیس بین‌الملل با بیان اینکه اگر از شما خواسته شد تا به حساب بانکی واقع در کشور دیگری نسبت به مکانی که شرکت در آن قرار دارد، پرداخت کنید، احتیاط کنید، گفت: روی لینک‌ها یا پیوست‌هایی که از یک فرستنده ناشناخته آمده است و منتظر دریافت آن‌ها نیستید، کلیک نکنید.

    مجتبایی در پایان توصیه کرد: نسبت به ایمیل‌های ناخواسته ارائه تجهیزات پزشکی و یا درخواست اطلاعات شخصی خود برای بررسی‌های پزشکی احتیاط کنید. مقامات قانونی بهداشت و درمان به طور معمول با این روش با افراد عمومی تماس نمی‌گیرند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو