عصر بازار

آینده دلار چه می شود؟

عصر اعتبار-در شرایطی که نرخ بهره در آمریکا به یکی از پایین ترین سطوح خود رسیده، سوالات زیادی درباره مسیر آینده دلار ایجاد شده است.

آینده دلار چه می شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح جهان باعث شده است تا روند معاملات در بازارهای مالی و ارز از الگوهای معمولی تبعیت نکند و نوسانات شدید و کم سابقه ای در این بازارها شکل گیرد. بانک مرکزی آمریکا که تا مدت ها در برابر کاهش نرخ بهره مقاومت کرده بود سرانجام تسلیم شد و نرخ بهره را به یکی از کمترین سطوح خود در طول 13 سال اخیر رساند.

    تحلیل گران بازار ارز اگرچه به دلیل نوسانات شدید بازار ارز معتقدند که بهتر است فعلا با احتیاط بیشتری دست به معامله زد اما به عقیده بیشتر آن ها، نمی توان انتظار داشت که دلار در روزهای آینده با کاهش شدیدی مواجه شود. به گفته تحلیل گران تنها بانک مرکزی آمریکا نیست که مجبور شده است نرخ بهره تا چنین سطحی پایین بیاورد و وضعیت در بسیاری از مناطق به ویژه در منطقه یورو و انگلیس بدتر است.
    پاول ماکل، مدیر بازار ارز کشورهای نوظهور در بانک اچ اس بی سی گفت: کاری که فدرال رزرو انجام می دهد یک حرکت واقعا سنگین است اما اگر انتظار دارید که اقدامات حمایتی بانک مرکزی آمریکا این ترس را به معامله گران القا کند که دلارهایشان را بفروشند باید بگویم که چنین چیزی خیلی عملی نیست و دلار جای پای خود را سفت کرده است.
    دلار در روزهای اخیر و پس از ریزش های اولیه، به سرعت روند صعودی خود را به شکل کم سابقه ای از سر گرفت تا جایی که ارزش بسیاری از ارزهای مهم جهانی در برابر دلار به کمترین سطوح خود در طول دو دهه اخیر رسید.
    به گفته ماکل، دلایل صعود اخیر دلار بسیار زیاد است: معامله گران دنبال یک دارایی امن هستند تا این بحران را پشت سر بگذارند و در زمانی که برخی دارایی های امن سنتی نظیر طلا نیز با ریزش مواجه شده اند، دلار یک دارایی نقد ایده آل خواهد بود. قدرت بالای نقدشوندگی دلار آن را در زمان بحران های اینچنینی محبوب می کند.
    عملکرد دلار در برابر همتایان اقیانوسیه ای خود از این هم بهتر بوده است: ارزش دلار تنها طی پنج روز در برابر همتای نیوزلندی 10 درصد و در برابر همتای استرالیایی 12 درصد صعود داشته است.
    سین کالو، کارشناس بازار ارز در موسسه وست پاک گفت: تا زمانی که ویروس کرونا این طور فعالیت های اتصادی را فلج کرده باشد، تقاضا برای خرید دلار در سطح بالایی باقی خواهد ماند. اتفاقی که در بازار نفت و مواد اولیه افتاد نیز کاملا به نفع دلار بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی