عصر بازار

اصلاح نظام بانکی اولویت دارترین برنامه اصلاحات اقتصادی است

عصر اعتبار- رئیس کل سابق بانک مرکزی ضمن تشریح ۴ پیشنهاد برای تحقق جهش تولید گفت:مشکلات و عدم تعادل های موجود در نظام بانکی مهمترین چالش اقتصادی کشور است و نه تنها در دولت بلکه درکل نظام باید در اولویت اول برنامه اصلاحات اقتصادی قرار گیرد.

اصلاح نظام بانکی اولویت دارترین برنامه اصلاحات اقتصادی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، ولی الله سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی  درباره نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان «جهش تولید» و راهکارهای تحققق آن گفت: در ابتدای هر سال رسم بر این بوده است که با تعیین شعار سال توسط مقام معظم رهبری هدف مشترکی برای دستگاه های اجرایی مشخص شود که موجبات انسجام و حرکت هدفمند همه دستگاه ها در طول سال فراهم آید. این شعارها عموماً با لحاظ ظرفیت ها، ضرورت ها، اولویت ها و اقتضائات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور و توجه به موانع و فرصت هایی که در فضای بین المللی وجود دارد، با نگاهی واقع بینانه مشخص می شوند.

    سیف افزود: بعد از اعلام شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب، عموما‌ً مدیران و مسؤلین متناسب با وظایف سازمانی خود برنامه‌هایی را در مجموعه تحت نظر، بر آن اساس مشخص و به مرحله اجرا در می آورند. ولی به دلیل عدم برنامه ریزی متمرکز معمولا‌ً چون هماهنگی کامل بین این برنامه ها وجود ندارد، عملا اجرای آن ها منجر به تخصیص منابع به صورت غیر بهینه و بهره وری پایین منابع مصرفی اعم از بودجه ای، تسهیلاتی، نیروی انسانی و غیره می شود.

    رئیس کل سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تحقق منویات مورد نظر مقام معظم رهبری مستلزم ساماندهی یک سازوکار اجرایی کارآمد است که باعث شود از منابع موجود و قابل تجهیز، متناسب با مسؤلیت و سهم هر دستگاه از هدف کلان مورد نظر، به هر دستگاه تخصیص داده شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه شعار سال ٩٩ جهش تولید تعیین شده است، به منظور حرکت هماهنگ کلیه دستگاه ها و پرهیز از هدر رفت منابع محدود و با استفاده از تجربیات گذشته، در اولین مرحله باید نسبت به تبیین کمی اهداف کلان (با توجه به نرخ مبادله میان این اهداف) متناسب با مفهوم جهش تولید اقدام شود که مستلزم برنامه ریزی دقیق و هماهنگ در سطح کلان است.

    وی تاکید کرد: بنا بر واقعیت های اقتصادی سال 99 از قبیل محدودیت در منابع بودجه‌ای، تورم، آثار انباشته رشد نقدینگی و نرخ ارز، این برنامه باید واقع بینانه و متناسب با منابع قابل تخصیص، تدوین و براساس آن برنامه های اجرایی دستگاهی، مشخص و ابلاغ شود. در شرایط حاضر علاوه بر نکات فوق لازم است در حد امکان آثار و تبعات ویروس کرونا نیز مورد توجه قرار گیرد.

    سیف با تاکید بر اینکه کلیه دستگاه ها هم باید موظف شوند اقدامات و فعالیت هایشان را به صورت دقیق براساس آن، ساماندهی و عملیاتی کنند و از هرگونه فعالیت و اقدامی که خارج از برنامه هماهنگ کلان مصوب باشد پرهیز نموده و منابع محدود موجود را فقط در مسیر اجرای برنامه مصوب هزینه کنند، گفت: حداکثرسازی بهره وری منابع قابل تجهیز اعم از بودجه ای، تسهیلاتی، ارزی، نیروی انسانی و غیره مستلزم تخصیص بهینه آن، طبق برنامه های اجرایی ابلاغی خواهد بود. در چنین صورتی علاوه بر اینکه از هدر رفت منابع جلوگیری می شود، زمینه برای تحقق هدف کلان تعیین شده که حاصل تجمیع اهداف دستگاهی است، فراهم می آید.

    *4 پیشنهاد برای تحقق جهش تولید

    رئیس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به اینکه با عنایت به تجربیات گذشته و نکات فوق، ضرورت دارد از همین ابتدا چهار نکته مورد توجه و رعایت دقیق بدنه اجرایی کشور قرار گیرد که در ادامه این نکات را توضیح خواهم داد، گفت: 1. تشکیل کارگروهی مسؤول به منظور تبیبن و تعیین اهداف مورد نظر در شعار جهش تولید که مورد اتفاق نظر همگانی باشد، با محوریت سازمان برنامه و بودجه و مشارکت کلیه دستگاه ها.

    2. کارگروه مذکور موظف باشد بلافاصله نسبت به تدوین برنامه مناسب در سطح کلان و متناسب با منابع قابل تجهیز اقدام نماید. همزمان ترکیب متغیرهای اصلی اقتصادی مورد هدف نیز تعیین و به عنوان پیوست اصلی برنامه ارایه شود. این برنامه بعد از تصویب در دولت و شورای عالی هماهنگی اقتصادی قابلیت اجرا پیدا کند.

    3. به منظور اجرای برنامه کلان فوق سازمان برنامه و بودجه نسبت به تفکیک برنامه جامع متناسب با وظایف دستگاه های مختلف اقدام و برنامه های اجرایی دستگاهی را جهت تصویب به دولت ارائه نماید. برنامه اجرایی هر دستگاه بعد از تصویب دولت، توسط سازمان برنامه به کلیه دستگاه ها ابلاغ می شود.

    4. در پایان هر فصل کلیه دستگاه ها موظف خواهند بود گزارش مقایسه عملکرد خود را طبق فرمت های تعیین شده به دبیرخانه کارگروه مذکور در بند ١ ارائه نمایند. دبیرخانه کارگروه نیز نسبت به تلفیق و ارائه گزارش میان‌دوره ای مقایسه عملکرد کلان با اهداف برنامه جهش تولید و ارائه آن به دولت و شورای عالی هماهنگی اقتصادی اقدام می نماید.

    وی با تاکید بر اینکه هدف از پیشنهاد نکات فوق این است که در پایان سال دستاورد مشخص و ارزشمندتری که حاصل هماهنگی در اجرای یک برنامه جامع خواهد بود و در تحقق آن منابع قابل تجهیز به بهترین شیوه و بالاترین بهره وری تخصیص یافته است، حاصل شود، اظهار داشت: در غیر اینصورت بیم آن می‌رود که حرکات و اقدامات منفرد دستگاه‌های اجرایی و عدم توجه به مسئله مهم هماهنگی و هم‌افزایی، موجبات نوسانات مهم و عیر قابل قبول در متغیرهای اصلی اقتصاد، عدم بکارگیری مناسب منابع مالی کمیاب کنونی و عدم حصول نتیجه لازم در تحقق اهداف سیاستی گردد، موضوعی که در گذشته به کرات شاهد آن بوده ایم.

    سیف در پایان تاکید کرد: البته یک نکته مهم در اینجا هست که نباید به هیچوجه فراموش شود و آن هم مشکلات و عدم تعادل های موجود در نظام بانکی است که به واقع مهمترین چالش اقتصادی کشور است و نه تنها در دولت بلکه درکل نظام باید در اولویت اول برنامه اصلاحات اقتصادی قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی