عصر بازار

قیمت دلار در چه کانالی قرار می‌گیرد؟

آینده ارز در سال ۹۹ چگونه است؟

عصر اعتبار- دل‌انگیزان می‌گوید: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از قیمت دلار در سال ۹۹ ارایه کرد، اما به نظر می‌رسد دولت علاقه‌ای به دلار زیر ۱۵ هزار تومان ندارد و من پیش‌بینی می‌کنم دلار در کانال ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان قرار بگیرد.

آینده ارز در سال ۹۹ چگونه است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تجارت نیوز، سهراب دل‌انگیزان، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه  می‌گوید: برای سال 99 نمی‌توان به صورت قطعی در مورد وضعیت ارز اظهارنظر کرد و تنها بر اساس شواهدی که وجود دارد پیش‌بینی‌هایی را می‌توان مطرح کرد. از آن جایی که قیمت دلار افزایش یافته و قیمت کالای وارداتی نیز افزایش یافته، انتظار نمی‌رود که در سال 99 جهش تقاضا برای کالای وارداتی داشته باشیم. با این حساب حجم عظیمی از واردات کشور مربوط به واردات کالاهای اساسی است.

    وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر درآمدهای صادراتی بخش خصوصی کشور بین 30 تا 40 میلیارد دلار بوده که تا همین میزان را می‌توان جایگزین درآمدهای نفتی و نیاز بنگاه‌های اقتصادی را تامین کرد. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که شیوع ویروس کرونا در انتهای سال 98 به بسیاری از کسب‌وکارها صدمه وارد کرد و ممکن است صادارت کشور را نیز دچار چالش کند.

    دل‌انگیزان می‌افزاید: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از قیمت دلار در سال 99 ارایه کرد، اما به نظر می‌رسد دولت علاقه‌ای به دلار زیر 15 هزار تومان ندارد و من پیش‌بینی می‌کنم دلار در کانال 15 تا 18 هزار تومان قرار بگیرد.

    این کارشناس اضافه می‌کند: از سوی دیگر بانک مرکزی نیز تمایل دارد اوایل سال 99 را به دلار 15 هزار تومانی پایان سال 98 وصل کند. با توجه به تورم پیوسته 30 درصدی که برای سال 99 انتظار می‌رود، اگر 30 تا 35 درصد افزایش قیمت برای ارز نیز در نظر داشته باشیم دلار بین کانال 15 تا 18 هزار تومان می‌تواند قرار بگیرد.

    وی تاکید می‌کند: در مجموع انتظار می‌رود در سال 1399، دلار به اندازه تورم و شاید کمتر نیز افزایش قیمت داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی