عصر بازار

کرونا اقتصاد آمریکا را به زیر می‌کشاند؟

عصر اعتبار- ویروس کرونا با ابتلای بیش از ۳۱۱ هزار آمریکایی، جان‌ نزدیک به هشت هزار و ۵۰۰ نفر از آنها را گرفته و بر همه ارکان آمریکا سایه افکنده است. از نگاه کارشناسان، اقتصاد آمریکا که تاکنون دو رکود دهه‌های ۱۹۳۰ و ۲۰۰۷ میلادی را تجربه کرده، این بار کرونا می‌رود تا آن را به زیر بکشد.

کرونا اقتصاد آمریکا را به زیر می‌کشاند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، تارنمای خبری «واشنگتن اگزمینر» روز یکشنبه با ابراز نگرانی به این مساله نوشت: عوارض انسانی و اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کرونا در آمریکا بسیار گزاف است.

    " شاهدیم که ده‌ها سال توسعه و گسترش اقتصادی آمریکا، اکنون  با بیکار شدن حدود 10 میلیون آمریکایی فقط در مدت دو هفته، رو به افول و پایان است."

    دونالد ترامپ برای خروج از بحران همه گیری ویروس کرونا که در ابتدا آن را ناچیز می‌شمرد، در هفته گذشته بسته محرک اقتصادی 2.2 تریلیون دلاری را در حالی امضا کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آن زمان هنوز به بالای 311 هزار نفر نرسیده بود.

    بسیاری از کارشناسان تصویب این بسته کمک های مالی که در تاریخ کنگره آمریکا بی سابقه توصیف شد را در بحران جاری همه گیری ویروس کرونا بر اقتصاد آمریکا چندان موثر ندانسته و آینده این ابراقتصاد را جهان را روشن نمی بینند.

    بانک «مورگان استنلی» نیز پیش بینی کرد، بحران کرونا ضربه ای به مراتب سنگین تر از بحران دهه 30 قرن بیستم به آمریکا خواهد زد.

    گفته می شود با سقوط تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سالجاری میلادی تا 38 درصد، نرخ بیکاری در فصل بهار به بالاترین میزان یعنی 15.7 درصد می رسد و بیش از 21 میلیون شغل حذف خواهد شد، این در حالی است که اقتصاد آمریکا پیش از بسته شدن بازار کسب و کار در ماه مارس بیش از 700 هزار شغل ر ا از دست داده است.

    بروز این ناپایداری در اقتصاد آسیب پذیر آمریکا، نرخ برابری دلار آمریکا را در فاصله 22 تا 31 مارس بیش از 2.5 درصد در مقابل یورو تضعیف کرد تا شکنندگی دلار را بیش از پیش در نیم قرن گذشته به رخ بکشد.

    تحت شعاع قرار گرفتن ریاست جمهوری دوباره ترامپ

    در همین حال بحران ویروس کرونا که در عرصه اقتصادی و به ویژه در زمینه سیستم بهداشت و درمان آمریکا، ضعف آن را بعنوان کشور شماره یک جهان برملا ساخت، می رود تا بر ریاست جمهوری دوباره دونالد ترامپ تاثیر گذارد.

    تارنمای خبری انگلیس گاردین روز گذشته(شنبه) در مقاله ای با این عنوان که انتخابات مقدماتی 2020 آمریکا به علت شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در «زمان متوقف مانده»، نوشت: اکنون دونالد ترامپ در «موقعیت متزلزلی» قرار دارد.

    آمار جهانی مبتلایان به ویروس کرونا اکنون از مرز یک میلیون و 200 هزار نفر گذشته و شمار جان باختگان نیز به بیش از 64 هزار و 700 رسیده است.

    در این میان آمریکا با بیش از 311 هزار مبتلا به ویروس کرونا و نزدیک به هشت هزار و 500 جان باخته در صدر دیگر کشورها قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی