عصر بازار

از پذیرش پول نقد معذوریم

عصر اعتبار- در روزهای شیوع کرونا جمله از پذیر پول نقد معذوریم در کوچک‌ترین تا بزرگترین فروشگاه‌های کشور قابل مشاهده است که باعث می‌شود مشتریان احساس آرامش و امنیت بیشتری کنند.

از پذیرش پول نقد معذوریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، این جمله‌ای است که این روزها از کوچک‌ترین مغازه‌ها گرفته تا بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور در بالای سر فروشندگان نصب شده است و بسیاری از ما در ایام کرونا با دیدن آن احساس آرامش و امنیت بیشتری می‌کنیم.

    در پس جمله طلایی «از پذیرش پول نقد معذوریم» اما انبوهی از امکانات، سرمایه‌گذاری‌ها، زیرساخت‌ها، ابزار و فرهنگ‌سازی گسترده از سوی نظام بانکی کشور خوابیده است که شرح و آمار مبسوط و گسترده‌ای می‌طلبد.

    کافیست تنها مروری کوچک به نصب پایانه‌های فروش یا کارتخوان (POS) در تمامی مراکز صنفی، درمانی، خدماتی، تفریحی و ... کنید تا به عمق ماجرا پی ببرید. بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی تا دیماه سال قبل، 6 میلیون و 546 هزار پایانه فعال در کشور دایر شده است و این ابزارها بالغ بر 88 درصد از کل تراکنش‌های کشور یعنی بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون تراکنش را به خود اختصاص داده است.

    این تنها بخشی از آماری است که در ظاهر دیده می‌شود. به عبارت دیگر در پشت صحنه، انبوهی از محاسبات، سامانه‌ها، تجهیزات، مراقبت‌های امنیتی و نیروی انسانی در حالت آماده باش قرار دارند.

    برای درک بهتر پیچیدگی و بزرگی این موضوع، با این حجم از تراکنش‌ها و مواجهه با بحران کرونا، کافیست یک لحظه تصور کنید که تنها برای چند ساعت این شبکه عظیم دچار اختلال شود! (اتفاقی که البته به لطف تدابیر فنی و قاطع در مدیریت نظام بانکی، تاکنون در کشور رخ نداده است.)

    اما تصور اینکه چنین اتفاقی آن هم در شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا رخ دهد، موجب خواهد شد که میلیون‌ها نفر با استرس و نگرانی به دنبال یافتن پول نقد و ریسک‌های ناشی از جابجایی آن باشند.

    در سال‌های قبل خدمات الکترونیکی، اینترنتی و غیرحضوری در بانک‌ها و نظام پولی و مالی کشور با چنان سرعتی پیش رفته که تصور نمی‌شد و از این جهت صنعت بانکداری از نظر پیشرفت رقیبی در دیگر صنایع کشور ندارد. کافیست ذهنمان را به سال‌های نه چندان دور و صف‌های طولانی در شعب بانک‌ها ببریم و اکنون از خود بپرسیم که آخرین بار برای چه کاری به بانک مراجعه کرده‌اید؟

    آری!، مخلص کلام اینکه در پس نصب مطمئن و گسترده جمله «از پذیرش پول نقد معذوریم»، سال‌ها تلاش شبانه‌روزی در نظام بانکی کشور ایستاده که ارزش این جمله را در بحران کنونی صدچندان می‌کند.

    لذا نباید به سادگی از کنار آن گذشت و این تلاش و سرمایه‌گذاری، فنی، انسانی و ملی که همچنان و در پشت صحنه‌ها ادامه دارد را باید ارج نهاد و تکریم کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی