عصر بازار

جزئیات برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور مقابله با کرونا

عصر اعتبار- عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی و کمیسیون برنامه و بودجه جزئیات برداشت یک میلیارد یورو برای مقابله با کرونا را تشریح کرد.

جزئیات برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور مقابله با کرونا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، 26 فروردین سال 99 مخاطبان خبرگزاری در صفحه اختصاصی «فارس من» که این امکان را فراهم می کند تا درخواستهای خود را از مسئولان ارائه کنند، خواستار شفافیت منابع ناشی از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا شدند.

    در این مخاطبان گفته اند: «طبق گزارش‌ها و گفته‌های رئیس جمهور و سایر مسؤولان، دولت برای تامین بخشی از بسته حمایتی 100 هزار میلیارد تومانی، اقدام به برداشت از صندوق توسعه ملی کرده است. این صندوق که برای کمک به مردم و دولت در روزهای سخت ایجاد شده است و بنا بود با ایجاد این صندوق آیندگان نیز از پول نفت و سایر ثروت‌های ملی سهمی داشته باشند.
    تبعاً یکی از موارد استفاده از این صندوق، کمک به دولت در مواقع بحرانی است. بی شک کرونا را می‌توان به عنوان یک بحران مهم شناخت که برداشت دولت از صندوق را توجیه می‌کند. از فارس من تقاضا دارم که مورد چهارم یعنی ارائه گزارش روشن از نحوه هزینه کرد مبالغ برداشت شده توسط دولت در بحران کرونا را پیگیری کند.»

    به گزارش فارس، با شیوع ویروس کرونا در کشور، دولت درخواست برداشت یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی را به منظور تامین بخشی از هزینه های درمان به مقام معظم رهبری ارائه کرد.

    برای بررسی جزئیات موضوع و روشن شدن ابعاد این درخواست و نحوه هزینه کرد آن به سراغ محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی رفتیم.

    محمد حسینی با اشاره به موضوع برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی اظهار داشت: جلسه‌ای بدین منظور در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد تا هزینه‌های شیوع ویروس کرونا بررسی شود. رییس جمهور 7 فروردین ماه سال 99 به مقام معظم رهبری در رابطه با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی نامه نوشتند.

    این نماینده مجلس ادامه داد: این مبلغ به منظور تامین هزینه های درمان، تجهیزات پزشکی، پرداخت بیمه بیکاری و تقویت صندوق بیمه بیکاری برای افرادی که در شرایط کرونا با مشکل اقتصادی روبرو شده اند درخواست شد.

    به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه، مقام معظم رهبری نیز ضمن موافقت با این موضوع دو بحث را مطرح کردند. در حوزه مبارزه با کرونا از تجهیزات و امکانات شرکت‌های دانش بنیان و داخلی بهره برداری شود و تولیدات شرکتهای داخلی به تولید انبوه برسد. بعد از ابلاغ نامه مقرر شد در مورد هزینه کرد این منابع، وزارتخانه‌های مرتبط برنامه‌های خود را ارائه کنند. کمیسیون برنامه و بودجه در این زمینه جلسه برگزار کرد.

    وی افزود: معاونین وزارت بهداشت و درمان برنامه خود را برای اعضا تشریح کردند نکته مهمی که در کمیسیون مطرح شد و امیدواریم از سوی سازمان برنامه بودجه هنگام ابلاغ و بانک مرکزی در زمان پرداخت به آن توجه کنند حفظ ذخایر ارزی کشور در صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی با توجه به تحریم های ظالمانه است که روابط بانکی و مشکلات مالی و ارزی را به وجود آورده است.

    حسینی با تاکید بر اینکه حفظ ذخایر ارزی بسیار مهم است، بیان داشت: در کمیسیون پیشنهاد ما این بود که بخشی از 17 هزار میلیارد تومان از طریق سپرده های ریالی صندوق برداشت شود تا مشکلاتی از ناحیه افزایش پایه پولی و تورم و کاهش ذخایر ارزی رخ ندهد.

    این نماینده مجلس یادآور شد:  یکی از سوالاتی که در جلسه مطرح شد این بود که دولت تا به امروز برای وزارت بهداشت و درمان چه اقداماتی انجام داده است. میزان اعتباراتی که خارج از روال تخصیص به وزارت بهداشت و درمان ارائه شده 1235 میلیارد تومان برای خرید دارو تجهیزات، حدود 200 میلیارد تومان بابت پاداش پرسنل درمان، 485 میلیارد تومان از محل اعتبارات تبصره 14 قانون بودجه سال 98 و 30 میلیارد تومان از محل ردیف های مربوط به وزارت بهداشت و درمان و جمعاً 1950 میلیارد تومان تا پایان سال 98 به این وزارتخانه کمک شد.

    وی تاکید کرد: از دستگاه‌های نظارتی سازمان بازرسی و دیوان محاسبات می‌خواهیم که موضوع را به صورت خاص بررسی تا مشخص شود این اعتبارات کجا هزینه شده است. از ابتدای سال 99 نیز تنخواهی در اختیار وزارت بهداشت 500 میلیارد تومان، برای هزینه‌های ابتدای سال 600 میلیارد تومان، از محل طرح تحول سلامت نزدیک به هزار و 100 میلیارد تومان پرداخت شده است. جمعا سه هزار و 50 میلیارد تومان برای این وزارتخانه از سوی سازمان برنامه و بودجه پرداخت شد.

    به گفته عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه برای این که بتواند به شرکت های دانش بنیان و صندوق بیمه بیکاری کمک کند. معادل 13 هزار میلیارد تومان از وزارت بهداشت درخواست کرد که برای تجهیز تخت‌های آی سی یو بیمارستان‌ها، خرید ملزومات، دارو، تجهیزات حفاظت فردی و آزمایشگاهی است. البته معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان نگاهی به فصول سرما یعنی پاییز زمستان و احتمال بروز بیماری داشت با توجه به اقدامات خوبی انجام شده، امیدواریم نیاز نباشد اما این دوراندیشی صورت گرفته که تخت آی‌سی‌یو اضافه شود و بیمارستان‌های نیز که در حال ساخت هستند و 80 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند به سرعت تکمیل و به چرخه خدمت دربیایند.

    وی افزود: تهیه واکسن آنفولانزا و استخدام نیرو نیز می‌تواند کمک حال نظام درمان باشد. همچنین با توجه به شیوع کرونا درآمد اختصاصی بیمارستانها کاهش یافته که معمولاً هزینه‌های آنها از این محل تامین می شد.

    حسینی تاکید کرد: مقرر شد برنامه مدونی در 8 سرفصل سازمان برنامه از سوی وزارت بهداشت ارائه شود تا در جمع بندی مد نظر قرار گیرد. در این جلسه موضوع تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان مد نظر قرار گرفت و در کنار آن مقرر شد تا جایی که امکان دارد نیازهای پزشکی از شرکت‌های داخلی تهیه و تامین شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی