عصر بازار

جنجال تازه آمریکایی‌ها؛

توقیف ۳۴۲ میلیون دلار از دارایی‌ بانک مرکزی ونزوئلا در فدرال رزرو

عصر اعتبار- ونزوئلا واشنگتن را بابت انتقال ۳۴۲ میلیون دلار دارایی بانک مرکزی این کشور از سیتی‌بانک به یکی از شعبات فدرال رزرو و سپس توقیف آن، به شدت مورد انتقاد قرار داد.

توقیف ۳۴۲ میلیون دلار از دارایی‌ بانک مرکزی ونزوئلا در فدرال رزرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، «خورخه آریزا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در پستی توییتری از «سلب خبیثانه» ونزوئلا از پول خود «به دستور» آمریکا، انتقاد و مجمع ملی این کشور را که توسط حزب مخالف اداره می‌شود، «شریک جرم» خواند.

    آندسته از دارایی‌های بانک مرکزی ونزوئلا که در آمریکا واقع شده است، جزو مجموعه اموال متعلق به این کشور است که تحت تحریم‌های شدید اعمال شده از سوی دولت «دونالد ترامپ» قرار دارد.

    پارلمان ونزوئلا به رهبری «خوان گوآیدو» که تحت حمایت آمریکا قرار دارد، دستور انتقال دارایی مذکور را از یک حساب بانکی متعلق به بانک مرکزی ونزوئلا در سیتی‌بانک به شعبه نیویورک فدرال رزرو صادر کرد.

    نه بانک مرکزی و نه مجمع ملی هیچکدام رقم دقیق این دارایی را فاش نکردند اما به گفته «آنخل آلوارادو» قانونگذار حزب مخالف دولت ونزوئلا، این مبلغ حدود 342 میلیون دلار است.

    آلوارادو گفته است که این اقدام با هدف «محافظت بیشتر از این دارایی» انجام گرفته اما بانک مرکزی این کشور آن را غیرقانونی خوانده است.

    دولت «نیکولاس مادورو» مجمع ملی را به عنوان نهادی قانونی به رسمیت نمی‌شناسد.

    گوآیدو در ژانویه 2019 با استفاده از قدرت خود به عنوان سخنگوی مجمع، در چالشی مستقیم با مادورو خود را به عنوان رییس جمهوری موقت ونزوئلا اعلام کرد.

    از آن زمان تاکنون، گوایدو توسط 50 کشور از جمله آمریکا که متحد اصلی وی محسوب می‌شود، به رسمیت شناخته شده است.

    واشنگتن به گوایدو کمک کرده است تا کنترل دارایی‌های دولت ونزوئلا در آمریکا را به دست بگیرد که از جمله آن می‌توان به شرکت سیتی‌گو، زیرمجموعه شرکت ملی نفت دولتی ونزوئلا یعنی PDVSA اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی