عصر بازار

بانک مرکزی اروپا حدومرز سخاوتمندی خود را در بحران کرونا مشخص کرد

عصر اعتبار- رییس بانک مرکزی اروپا ضمن تعیین حدود پیشروی این نهاد در زمینه کمک به کشورهای کرونازده منطقه یورو، بر این باور است که وام دادن به طور مستقیم به دولت‌ها غیرقانونی و پرداخت پول نقد به مردم دشوار است.

بانک مرکزی اروپا حدومرز سخاوتمندی خود را در بحران کرونا مشخص کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، بانک مرکزی اروپا در نظر دارد در سال جاری اوراق قرضه دولتی کشورهای منطقه یورو را به ارزش 1.1 تریلیون یورو خریداری کند تا از این طریق به کشورها، خانواده‌ها و شرکت‌های درگیر با پاندمی همیاری برساند.

    با توجه به اینکه بانک مرکزی انگلیس پیش از این، اقدام به وام دادن به دولت این کشور کرده است، سرمایه گذاران گمانه‌زنی‌های خود را مبنی بر اینکه کدامیک از بانک‌های مرکزی دیگر در منطقه یورو مسیر بانک مرکزی انگلیس را دنبال خواهند کرد، آغاز کرده و این در حالی است که جهان با بدترین رکود یک قرن اخیر دست و پنجه نرم می‌کند.

    اما «کریستین لاگارد» حد و مرز خریداری مستقیم بدهی دولت‌های منطقه یورو را مشخص کرد و با انتقاد شدید از ایده باران «پول هلیکوپتری» بر سر خانوارها، شور و اشتیاق احتمال چنین اقدامی را فرو نشاند.

    لاگارد در نامه‌ای به اعضای پارلمان اتحادیه اروپا نوشت: پیمان‌های منعقد شده بدون هیچ بحثی مقرر می‌کند که خرید بدهی دولتی در بازار اولیه یا به عبارت دیگر تامین مالی مستقیم دولت‌ها، باعث تضعیف تاثیر سیاستگذاری منظم بودجه‌ای می‌شود.

    این اظهارات حاکی از آن است که بانک مرکزی اروپا همچنان در بازار ثانویه به خریداری سریع و مشتاقانه اوراق قرضه دولتی ادامه می‌دهد حتی اگر این اقدام در عمل به معنای مالکیت یک سوم بدهی کشورهای همچون آلمان یا پرتغال باشد.

    لاگارد در نامه‌ای به یکی دیگر از اعضای پارلمان اضافه کرد که ایده پول هلیکوپتری هرگز توسط سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا مورد بحث قرار نگرفته و پیشنهادهایی که تاکنون مطرح شده است، فاقد جامعیت و عینیت است.

    لاگارد نوشت: در بسیاری موارد، این پیشنهادات به طور کامل به عملیات‌های مربوطه و پیچیدگی‌های حسابرسی و قانونی نپرداخته و در عین حال هیچ تحلیل جامع هزینه –فایده ای را در رابطه با تاثیر کلی اقتصادی و پولی ارائه نمی‌دهد.

    از زمان شیوع ویروس کرونا، بانک مرکزی اروپا همواره محرک اصلی اقتصاد منطقه یورو بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو