عصر بازار

بانک توسعه صادرات ایران سکوی جهش صادراتی

عصر اعتبار- اگزیم بانک‌ها با تامین منابع لازم برای صادرکنندگان، سرمایه‌گذاران و واردکنندگان در بازارهای خارجی، زمینه ساز توسعه اقتصادی پایدار هستند.

بانک توسعه صادرات ایران سکوی جهش صادراتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، بانک‌های توسعه‌ای با هدف فراهم آوردن بستر مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی مختلف طراحی شده‌اند؛ اهمیت توسعه صادرات توسط کشورها و دولت‌ها موجب شده که اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان موسسات مالی و تخصصی وابسته به دولت را برای این منظور تاسیس کنند. اگزیم بانک‌ها با تامین منابع لازم برای صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران و واردکنندگان در بازارهای خارجی زمینه ساز توسعه اقتصادی پایدار هستند.

    اقتصادهای صادرات محور همواره از قویترین اقتصادهای دنیا بوده‌اند چرا که رشد صادرات رابطه مستقیمی با رونق تولید دارد و این رابطه، کلید جهش تولید است؛ بانک توسعه صادرات ایران به عنوان اگزیم بانک ایران طی بیست و نه سال فعالیت خود به عنوان یک بانک دولتی در طبقه‌بندی شورای پول و اعتبار در گروه بانک‌های تخصصی قرار گرفته و به طور خاص بر افزایش توانمندی صادراتی کشور متمرکز شده است. در حال حاضر بیش از 86 درصد از صادرکنندگان نمونه کشوری مشتری بانک توسعه صادرات ایران هستند.

    به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران، این بانک در سال 1398 بالغ بر 84 هزار و 359 میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه های صادرات محور در حوزه‌های مختلف پرداخت کرده است؛ بررسی میزان تسهیلات اعطایی این بانک از سال 95 تا 98 نشان می‌دهد، حجم تسهیلات اعطایی این بانک در این مدت 73 درصد رشد داشته است.

    حوزه صنعت و معدن تا پایان اسفندماه 98 با 41 درصد، در صدر دریافت کننده‌گان تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران بوده است؛ 32 درصد به بخش پتروشیمی و شیمیایی، 16 درصد کشاورزی، 10 درصد خدمات فنی و مهندسی، 0.7 درصد اعتبار خریدار و مابقی به سایر حوزه‌ها تخصیص پیدا کرده است.

    از آنجاییکه رسالت اصلی اگزیم بانک ایران کمک به توسعه صادرات غیرنفتی است؛ به طور ویژه به شرکت‌های کوچک و متوسط به عنوان اهرم‌های تولید صادرات محور توجه شد؛ به طوریکه از سال 94 تا پایان 98 حجم تسهیلات اعطایی به شرکت های کوچک و متوسط، 114 درصد افزایش داشته است.

    بانک توسعه صادرات در راستای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان اقدامات متعددی را طی سال 98 انجام داد؛ امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای تخصیص اعتبار 2.000 میلیارد ریالی موضوع تبصره18 قانون بودجه سال 1398 و تخصیص مبلغ مذکور از سوی صندوق توسعه ملی به بانک و تلفیق با مبلغ مشابه از محل منابع بانک از جمله این اقدامات است.

    همچنین پیش نویس تفاهم‌نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور کاهش نرخ سود تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان به حداکثر 12 درصد و تخفیف در کارمزد خدمات قابل ارایه به شرکت‌های دانش بنیان نیز نهایی شد.

    بانک توسعه صادرات با هدف آشنایی شرکت‌های دانش بنیان و آموزش آن‌ها، نشست‌های مشترک استانی در پارک‌های علم و فناوری برگزار نموده است.

    در سال 98 تفاهم نامه‌ای با ستاد ویژه فناوری نانو در جهت تأمین مالی، آموزش و ... شرکت‌های دانش بنیان به امضا رسید؛ همچنین امضای تفاهم نامه سه جانبه بین بانک، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق ضمانت صادرات ایران در جهت تامین مالی و تضمین بازپرداخت قراردادهای تسهیلاتی.

    طی توافقات به عمل آمده، مقرر شد ضمانت نامه صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان وثیقه نوع یک برای پوشش تسهیلاتی شرکت‌های دانش بنیان پذیرفته شود.

     تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات ایران درسال 98 به شرکت‌های دانش بنییان بالغ بر یک هزار و 851 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال 95 با تسهیلات 518 میلیارد ریالی، بالغ بر257 درصد رشد داشته است.

    رضا ساعدی فر، مدیریت امور اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز، مانده تسهیلات این بانک را در سال 98 بالغ بر 338 هزار و 293 میلیارد ریال عنوان کرد که در مقایسه با مانده تسهیلات این بانک در سال 95، بالغ بر 116 درصد رشد داشته است.

    وی مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات را به تفکیک بخش‌های اقتصادی اعلام کرد و گفت: مانده تسهیلات بخش شیمیایی و پتروشیمی 37 درصد، سرمایه‌گذاری و خدمات فنی و مهندسی 28 درصد، صنعت و معدن 24 درصد، کشاورزی 7 درصد، اعتبار خریدار 3 درصد بوده است.

    سپرده‌گذاری ریالی صندوق توسعه ملی در بانک توسعه صادرات ایران در سال 94، بالغ بر 4 هزار میلیارد ریال بوده که در سال 98 این رقم به 10 هزار میلیارد ریال رسیده است و طی این سال‌ها 150 درصد رشد داشته است.

    بانک توسعه صادرات ایران در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه اعمال شده ، اقدام به تأمین مالی طرح‌ها در بخش‌های مختلف از جمله طرح تولید فولاد(خام و اسفنجی و ...)؛ طرح تولید انواع محصولات پتروشیمی (پروپیلن، اتیلن و ...)، طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار، طرح توسعه تولید فراورده‌های لبنی، احداث واحد آب شیرین‌کن، توسعه یکپارچه میدان‌های مشترک نفتی و ... نموده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی