عصر بازار

"کلاهبرداری‌های تلفنی" بیشترین جرایم سایبری در دوران قرنطینه کرونا

عصر اعتبار- معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: جرائم اینترنتی در دوران قرنطینه کرونا شیب صعودی داشت و بیشترین جرائمی که در این مدت اتفاق افتاد، کلاهبرداری‌های تلفنی بود.

"کلاهبرداری‌های تلفنی" بیشترین جرایم سایبری در دوران قرنطینه کرونا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، «سرهنگ رامین پاشایی» معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره جرائم سایبری در ایام شیوع کرونا در کشور گفت: کرونا فقط یک بیماری نبود، بلکه یک پدیده اجتماعی نیز بود و کل دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. افراد مجرم و کلاهبردار نیز همیشه مترصد فرصتی هستند تا با بدست آوردن این فرصت براساس وقایع و اخباری که در کشور اتفاق می‌افتد، اقدامات مجرمانه خود را طراحی کرده و از این طریق بتوانند کلاهبرداری کنند.

    وی با اشاره به اینکه در روزهای اول که مشکلات کرونا پیش‌آمد، مهمترین پرونده‌های ما درباره فروش اقلام بهداشتی بود، گفت: در این زمینه پرونده‌های زیادی در پلیس فتا تشکیل شد. همچنین پرونده‌های زیادی در خصوص خرید و فروش اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی و پرونده‌هایی در زمینه احتکار و گران‌فروشی نیز شکل گرفت. در برخی موارد نیز کلاهبرداران اینترنتی با تبلیغ اقلام تقلبی در فضای مجازی اقدام به فروش این مواد در فضای مجازی کرده و وقتی مردم سفارش داده و پول را واریز می‌کردند یا جنسی تحویل نمی‌دادند و یا جنس تقلبی به مردم تحویل می‌دادند.

    معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با بیان اینکه اصلی‌ترین عاملی که افراد کلاهبردار آن را دستمایه خود قرار داده بودند، تبلیغات گسترده در فضای مجازی در خصوص داروی مخصوص کرونا بود، خاطرنشان کرد: افراد با تبلیغاتی نظیر کشف داروی کرونا اقدام به کلاهبرداری در فضای مجاز کرده و در این زمینه نیز ما در تمام نقاط کشور دستگیری داشتیم.

    سرهنگ پاشایی تاکید کرد: برخی از این افراد یک سری مجوزهای وزارت بهداشت و توصیه‌های یک سری از پزشکان را جعل کرده و برخی توفیقات را نیز حاصل کرده و این داروها را بعضا از قیمت یک میلیون تا 20 میلیون تومان می‌فروختند. برخی از این داروها، داروهای مضر نبوده و داروهایی بود که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گرفت و مورد تایید همه پزشکان بود، اما این کلاهبرداران این داروها را به عنوان داروی تخصصی کرونا به مردم می فروختند.

    وی ادامه داد: ما در این زمینه در اکثر نقاط کشور احضار، بازداشت و ارجاع به مرجع قضایی  داشتیم، همچنین همانطور که گفتم در زمینه احتکار نیز پرونده‌های زیادی تشکیل شده بود و این موارد از عمده‌ترین موضوعات مرتبط با کرونا بوده است.

    معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تاکید کرد: جرائم اینترنتی در دوران قرنطینه شیب صعودی داشت و بیشترین جرائمی که در این مدت اتفاق می‌افتاد، کلاهبرداری‌های تلفنی بود. با توجه به اینکه مردم در این مدت به استفاده از فضای مجازی تشویق شده و اوقات فراغت بیشتری نیز داشتند، کلاهبرداران و مجرمان سایبری نیز از این فرصت سوء استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری کردند.

    سرهنگ پاشایی با بیان اینکه هر چه سطح استفاده از خدمات وب زیاد شود، جرائم نیز افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در این ایام نیز جرائمی مانند سرقت اطلاعات، دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربری افراد و کلاهبرداری‌های تلفنی از جمله جرائمی بود که در این مدت افزایش پیدا کرده بود. بعضا کلاهبرداران با تقلید صدای مجریان معروف مانند آقایان رشیدپور و ضیاء و یا برخی وزرا مانند وزیر ارتباطات با افراد تماس گرفته و ادعا می‌کردند که از یک برنامه تلویزیونی که با حضور وزیر برگزار شده تماس گرفته‌اند و با ایجاد یک فضای دورغین مردم را مجاب می‌کردند که در یک مسابقه تلویزیونی هستند و با همان ترفند قدیمی اطلاعات افراد را سرقت کرده و یا با کشاندن افراد به پای دستگاه ATM اقدام به سرقت می‌کردند.

    وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به استفاده کودکان از اینترنت تصریح کرد: در این مدت حجم استفاده از اینترنت افزایش پیدا کرده و حتی خانواده‌هایی که تمایلی به استفاده از این فضا نداشتند به ناچار به سمت این فضا کشیده شدند. توصیه ما به خانواده ها این است که فضای سایبری فضای تقابلی نیست و خانواده‌ها نمی‌توانند در مقابل آن قرار بگیرند و حتما باید میزان دسترسی کودکان و نوجوانان به این فضا را کنترل کنند. متاسفانه نظام سنی رتبه‌بندی میزان استفاده از اینترنت را در کشور نداریم و میزان دسترسی یک کودک با یک فرد بالغ به یک اندازه است و از همین رو نظارت خانواده و نهادهای ثانویه جامعه‌پذیری شبیه آموزش و پرورش نیاز است و باید روش صحیح استفاده از اینترنت به کودکان آموزش دهند.

    معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا همچنین خاطرنشان کرد: افرادی در خارج از کشور هستند که سایت‌های شرط‌بندی و قمار را دایر کرده و با اجیر کردن یک سری افراد مشهور و منفور از لایوها و چت‌های خصوصی آنها استفاده کرده و یک سری اقدامات مجرمانه انجام دادند. همچنین برخی مواقع افراد نامی و سرشناس کشورمان نیز ناخواسته و نادانسته وارد این بازی‌ها شده و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و این مجرمان با استفاده از این افراد مشهور و نامی اقدام به جمع‌آوری فالور کرده بودند، از همین رو ما به تمامی افراد سرشناس و نامی در کشور که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، هشدار می‌دهیم که مراقب فعالیت‌های مجازی خود باشند، پلیس فتا نیز طرح برخورد با ناهنجاری‌های غیراخلاقی در اینستاگرام را شروع کرده و اگر موردی دیده شود، قطعا با آن با برخورد خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو