عصر بازار

اقتصاد مدرن با گسترش تکنولوژی اطلاعاتی؛

نظام بانکی نیازمند بروزرسانی

عصر اعتبار- مدت هاست که رهبری، دولت و مجلس به لزوم استفاده از اقتصاد مدرن و دوری از اقتصاد سنتی تاکید می‌کنند و کارشناسان زیادی راهکار‌های عملیاتی برای آن ارائه می‌کنند.

نظام بانکی نیازمند بروزرسانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، اقتصاد سنتی تنها بر خرید و فروش و معاوضه کالا و خدمات تکیه می‌کند. محصولات حاصل از این صنایع عموماً به طور کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری‌که هیچ بخشی از آن اضافه و بلا استفاده نمی ماند. معمولاً کشورهای در حال توسعه دارای بیشترین مناطق روستایی بیش از نقاط دیگر جهان، از اقتصاد سنتی بهره می‌گیرند.

    درحالی کشور در چند سال اخیر تحت عنوان تولید و اقتصاد نام گذاری می شود که بازار های اقتصادی با رکود مواجه هستند. یکی از عوامل رکود در اقتصاد ایران، تسلط بازار سنتی بر تمامی بازارهای کشور است. این موضوع موجب شده ‌است تا شغل دلالی یکی از پردرآمدترین شغل‌ها محسوب شود، به‌طوری‌که حتی بانک‌ها نیز با فعالیت دلالی در بازار سنتی، سود بسیاری را به جیب زده‌اند.
    ملزومات عبور از اقتصاد سنتی به چه نحوی است؟

    تغییرات زیر بنایی برای عبور از اقتصاد سنتی که امری اجتناب‌ناپذیر است, پس باید برای آن برنامه‌ریزی بلندمدت صورت گیرد. که در این خصوص یک چارچوب, مدل دقیق, جامع و همچنین تدوین سازوکاری برای ارزش‌گذاری سرمایه به‌ فناوری ها این امر پیشنهاد شده است. متولیان در عین حال معتقدند برخی از قوانین سمت اقتصاد نوآورانه را محدود کرده است، بنابراین بازنگری‌ در مقررات از الزامات رسیدن به هدف مذکور در جهت عبور از اقتصاد سنتی است.

    یکسری از سیاست‌هایی در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده تا ایران در راستای استفاده از نوآوری و فناوری‌های جدید در بخش اقتصاد به رتبه اول منطقه برسد. هرچند با توجه به شرایط حاکم بر کشور نتوانستیم به هدف‌گذاری‌های انجام شده دست پیدا کنیم.
    در حالی سال 95 سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری شد که کشور در رکود شدید به سر می‌برد. یکی از عوامل رکود در اقتصاد ایران، تسلط بازار سنتی بر تمامی بازار‌های کشور است. این موضوع موجب شده است تا شغل دلالی یکی از پردرآمدترین شغل‌ها محسوب شود، به‌طوری‌که حتی بانک‌ها نیز با فعالیت دلالی در بازار سنتی، سود بسیاری را به جیب زده‌اند.
    فن آوری‌های مدرن در کدام بخش به طور موفق عمل کرده اند؟
    در حال حاضر کشور توانسته در حوزه سلامت و آموزش‌های مقدماتی وضعیت مناسبی را به نسبت کشور‌های منطقه بدست آورد، اما در سایر حوزه‌ها مانند سیستم عملیات بانکی و سایر موارد دیگر نتوانسته جایگاه به خصوصی را بدست آورد.

    اقتصاد دانش بنیان اقتصادی تاب آور، چالاک و مبتنی بر اندوخته‌های علمی است که منحصر به ‌فرد بوده و زمینه تولید ارزش افزوده را فراهم می‌کند. در حال حاضر شتاب رشد اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های جدید، خیره‌کننده بوده و با سرعت کشور را به مرحله توسعه‌یافتگی هدایت می‌کند البته در این بخش قوانینی وجود دارد که متأسفانه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

    پازوکی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص عبور از اقتصاد سنتی به سمت مدرن، اظهار کرد: متاسفانه نمی‌توان با مدیریت سنتی جامعه صنعتی را اداره کرد و همین عامل سبب می‌شود که اقتصاد جامعه دچار یک پارادوکس شود پس در نتیجه اگر اقتصاد ایران می‌خواهد به سمت شکوفایی برود یا رشد اقتصادی داشته باشد باید از اقتصاد سنتی عبور کند.

    این کارشناس اقتصادی افزود: با روش‌های سنتی حتی نمی‌توان بازار‌های منطقه‌ای را در دست گرفت یا نیاز‌های داخلی را رفع کرد به سبب آنکه در مفهوم اقتصادی توسعه عبارت است از فرآیندی که طی آن مبانی الکترونیکی تولید از سنتی به نوین مبدل می‌شود به طوری که وقتی این اتفاق به درستی صورت می‌گیرد به معنای آن است که توسعه‌ی اقتصادی در این جامعه در حال شکل گیری است.

    او گفت: برای اینکه کشور از اقتصاد سنتی عبور کند دولت موظف است که تکنولوژی اطلاعاتی را در هر زمینه‌ای اعم از بانکی، تولید و ... ارتقاء دهد. به علت آنکه اطلاعات در جهان به حدی اهمیت دارد که بر همین اساس کشور ها را به دو گروه تقسیم کرده اند.

    پازوکی تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم از اقتصاد سنتی عبور کنیم نیاز است تا تولیداتمان را فقط محدود به داخل کشور نکنیم به علت آنکه ما برای رسیدن به اقتصاد مدرن باید بتوانیم تجارت را در سطح بین المللی انجام دهیم.
    ضعف اقتصاد مدرن در نظام بانکی چیست؟
    این کارشناس اقتصادی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر سیستم بانکی ما حدود 40 سال از سایر بانک‌های جهان عقب افتاده است که عامل اصلی آن را می‌توان اقتصاد سنتی دانست که در این راستا می‌توان به عدم تعامل با بانک‌های جهانی اشاره کرد.

    او در پایان گفت: برای عبور از اقتصاد سنتی نیاز دارم که با سایر کشور‌های جهان ارتباط داشته باشیم به علت آنکه تا ارتباطی نباشد اطلاعاتی رد و بدل نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو