عصر بازار

تب کرونا گریبان سکه را گرفت

عصر اعتبار- طی یک ماه اخیر با شیوع ویروس کرونا شاهد رشد حدود ۶ درصدی قیمت سکه تمام بهار آزادی و افزایش قیمت انس جهانی و طلا داخلی بودیم.

تب کرونا گریبان سکه را گرفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، با شیوع ویروس کرونا معادلات بازارهای پولی و سرمایه در اقتصاد جهانی برهم خورد. به طوری که علی رغم تقویت شاخص ها در بازارهای بورس و افزایش ارزش دلار، جایگاه طلا به عنوان محل امن سرمایه گذاری مجددا تقویت شد و قیمت فلز زرد روز به روز افزایش یافت.

    شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارها از یک سو و آغاز جدال تجاری آمریکا و چین هم از سوی دیگر موجب شد تا اقتصاد در دنیا تحت تاثیر قرار گیرد و از آنجایی که هر اتفاق خرد و کلانی بر نوسانات انس جهانی تاثیرگذار است، این بازار دستخوش تغییر شد و طی روزهای اخیر شاهد شیب صعودی نرخ انس جهانی هستیم.

    این در حالی است که بازار طلا در ایران نیز مضاف بر اینکه از اتفاقات و تنش های خارجی تاثیر می‌گیرد، اخبار و اتفاق های داخلی نیز این بازار را دستخوش تغییر می کند همانطور که این چند روز شاهد بودیم بازار طلا و جواهر در کشور با نوسان اندکی همراه بود و اخبار و تنش های خارجی و همچنین نوسان نرخ ارز و اخبار اقتصادی طی روزهای اخیر و مهمتر از همه رکود حاصل از شیوع ویروس کرونا، آرامش ماه های اخیر این بازار را برهم زد.

    در زیر قصد داریم تا نرخ طلا (18 عیار)، سکه و همچنین حباب سکه (تفاوت ارزش ذاتی سکه با قیمت بازار سکه) را در یک ماه اخیر (از 21 فروردین ماه تا 21 اردیبهشت 1399) مورد بررسی قرار دهیم:

    براساس نمودار زیر هر گرم طلا 18 عیار در 21 فروردین ماه سال جاری 643 هزار و 700 بوده که با افزایش بیش از 4 درصدی، روز گذشته به 666 هزار و 500 افزایش یافته و رشدی معادل 27 هزار و 416 تومان را تجربه کرده است.

    همچنین قیمت هر سکه تمام بهار آزادی نیز در بازه زمانی ذکر شده با رشد 5.99 درصدی و 388 هزار و 520 تومانی از قیمت 6 میلیون و 533 زهرا تومان در فروردین ماه، روز گذشته به 6 میلیون و 872 هزار تومان رسیده است.

    حباب سکه نیز در یک ماه گذشته از 114 هزار تومان به ‍180 هزار تومان افزایش یافته و در یک ماه اخیر رشد 829 درصدی را تجربه کرده و میزان اختلاف این شاخص در روز گذشته با میانگین 1 ماهه، 149 هزار تومان بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی