عصر بازار

قیمت بیت‌کوین پس از هلوینگ چه می‌شود؟

عصر اعتبار- داده‌های تاریخی نشان می‌دهد، پس از هر بار هلوینگ، قیمت بیت‌کوین افزایش یافته است. اما آیا پس از هلوینگ سوم که چند روز دیگر انجام می‌شود هم همان الگو تکرار خواهد شد؟

قیمت بیت‌کوین پس از هلوینگ چه می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تجارت نیوز، پدیده هلوینگ یا همان نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین، تاکنون دو بار رخ داده و داده‎‌های تاریخی نشان می‌دهد که پس از هر بار هلوینگ قیمت بیت‌کوین روند افزایشی به خود گرفته است.

    اولین هلوینگ در سال 2012 و دومین آن در سال 2016 رخ داد و پس از هر دو رویداد قیمت بیت‌کوین صعود کرد.

    هر بار که 210 هزار بلاک در شبکه بیت‌کوین کشف شود، پدیده هلوینگ اتفاق می‌افتد. در واقع در این پدیده، کشف کردنِ بیشتر بلاک یا ماین کردن، سخت‌تر می‌شود. بنابراین با دشوارتر شدن این فرآیند، درآمدی که ماینرها از استخراج بیت‌کوین به‌دست می‌آورند با توجه به انرژی مورد نظر نصف می‌شود.

    هلوینگ سوم در راه است و احتمالا روز 12 می (ماه جاری میلادی) رخ خواهد داد. تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های بسیاری در مورد آینده قیمت بیت‌کوین پس از این تاریخ وجود دارد.

    قیمت بیت‌کوین در معاملات روز سه‌شنبه برای اولین بار از ماه فوریه موفق شد از مرز 10 هزار دلار عبور کند. اما این رشد قیمت دوام نیاورد و بار دیگر به کانال هشت هزار دلار بازگشت.
    مطالعه بیشتر:
    بیت‌کوین پربازده‌ترین دارایی در ماه آوریل / چرا بیت‌کوین 35 درصد رشد کرد؟

    پدیده هلوینگ هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد و طی این فرآیند دستمزد استخراج بیت‌کوین کاهش می‌یابد.

    هر چند هلوینگ در دوره‌های گذشته با رشد قیمت همراه بوده، اما هلوینگ سال 2020 با عوامل دیگری همزمان شده است.

    قراردادهای فیوچر و گزینه‌های دیگری که در این بازار ظهور کرد، اکوسیستم جدیدی را برای ارزهای رمزنگاری‌شده به‌وجود آورد که در نتیجه این روند، برای اولین بار از سال 2016 تاکنون، کاهش عرضه در این بازار دیده می‌شود.

    کاهش عرضه برنامه‌ریزی‌شده به‌طور بالقوه می‌تواند شوک عرضه و پیامدهای افزایش قیمت را به‌همراه داشته باشد.

    گزینه‌های آتی بیت‌کوین از گروه CME یکی از این عوامل است که می‌تواند بر روی قیمت این ارز دیجیتال تاثیرگذار باشد.
    چه اتفاقی در بازار بیت‌کوین خواهد افتاد؟

    در حالت عادی، عرضه کمتر و تقاضای ثابت، قاعدتا باید منجر به افزایش قیمت شود. با کاهش عرضه بیت‌کوین، نصف شدن پاداش ممکن است سطح قیمت را تا دو برابر افزایش دهد. هرچند این اتفاق در گذشته هم نیفتاده است. در سال‌های گذشته و پس از هر بار هلوینگ، قیمت بیت‌کوین 12 ماه زودتر از رخ دادن پدیده آغاز شده و تا مدتی ادامه یافته است.

    یک سال پیش از آنکه اولین هلوینگ رخ بدهد بیت‌کوین با قیمت حدود 2٫50 دلار معامله می‌شد. در زمان وقوع رویداد این رقم 12٫60 دلار بود. در طول یک سال بعد از هلوینگ، قیمت بیت‌کوین به هزار و هفت دلار افزایش یافت.

    الگویی مشابه در جولای 2016 رخ داد. یک سال قبل از وقوع هلوینگ بیت‌کوین با قیمت حدود 270 دلار معامله می‌شد. 12 ماه بعد این رقم به دو هزار و 500 دلار رسید.
    آیا 2020 سالی متفاوت خواهد بود؟

    تا این لحظه الگوی هلوینگ سوم نسبت به دو هلوینگ قبلی متفاوت به‌نظر می‌رسد. نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که هرگاه اتفاقی دو بار رخ می‌دهد، معمولا برای دفعات بعدی پیش‌بینی‌ها زودتر انجام شده و به‌اصطلاح پیش‌خور می‌شود.

    در عین حال شیوع ویروس کرونا، تاثیراتی بر روی بازار ارزهای رمزنگاری‌شده داشته است.

    تا پیش از این ماینرها بیت‌کوین‌های خود را با ارز فیات معامله می‌کردند تا هزینه‌های عملیاتی را برای استخراج بیشتر بپردازند. این روند اما حالا تغییر کرده است. ماینرهای حرفه‌ای به‌دنبال سود بیشتری هستند و حالا با نصف شدن پاداش استخراج ممکن است آنها تصمیم بگیرند که بیت‌کوین‌های خود را تا دوره افزایش قیمت‌ها نگه دارند.

    در هلوینگ پیش‌رو، پاداش بلوک‌ها از 12٫5 به 6٫25 بیت‌کوین کاهش خواهد یافت. ماینرهای بیت‌کوین برای جبران زیان کاهش پاداش بلوک، فروش بیت‌کوین‌هایشان را تا چند ماه و شاید یک سال به‌تعویق خواهند انداخت تا با قیمت‌های بالاتری آنها را به‌فروش برسانند.

    درحالی‌که برخی تحلیلگران با اشاره به محرک‌های مالی فدرال‌رزرو تحت تاثیر شیوع کرونا، نگاه خوش‌بینانه‌ای نسبت به آینده بیت‌کوین پس از هلوینگ سوم دارند، برخی دیگر بر این باورند که معمولا اتفاقات آنطور که بیشتر افراد جامعه فکر می‌کنند، پیش‌ نمی‌رود.

    یک رکود اقتصادی دیگر، سقوط بازار سهام، موج دوم شیوع کرونا، ادامه روند چاپ پول از سوی فدرال‌رزرو و کاهش ارزش دلار همه و همه احتمالاتی است که در صورت وقوع با پدیده هلوینگ همزمان شده و کار را برای پیش‌بینی‌های دقیق‌تر سخت کرده است.

    فارغ از آنکه پس از وقوع هلوینگ سوم روند قیمت صعودی باشد یا نزولی، اتفاقات سال 2020، می‌تواند آینده بیت‌کوین را تا حدی قابل پیش‌بینی‌تر کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو