عصر بازار

نایب رییس اتاق بازرگانی تهران:

ارز دارو از سامانه نیما تامین شود

عصر اعتبار- نایب رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: ما از همان ابتدا با تخصیص ارز دولتی یا ترجیحی مخالف بوده‌ایم، زیرا تولید داخل دارو، بخش عمده کالاها و مواد مورد نیاز و هزینه‌های بالادست با ارز آزاد یا رقابتی است

ارز دارو از سامانه نیما تامین شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، ناصر ریاحی درباره تخصیص ارز دولتی برای واردات دارو اظهار داشت: ما از همان ابتدا با تخصیص ارز دولتی یا ترجیحی مخالف بوده‌ایم، زیرا تولید داخل دارو، بخش عمده کالاها و مواد مورد نیاز و هزینه‌های بالادست با ارز آزاد یا رقابتی است. کارخانه تولید دارو وسایل بسته‌بندی از جمله مقوای جعبه، پلاستیک بلیستر و یا آلومینیوم را از بازار و با نرخ آزاد می‌خرد و نمی‌تواند با نرخ ترجیحی واردات داشته باشد، حتی هزینه پرسنل هم به نرخ آزاد است اکنون حداقل حقوق کارگر نزدیک 4 میلیون تومان است.

    وی با بیان اینکه واردکننده دستمزد و مواد جانبی را با ارز 4200 تومان می‌پردازد، افزود: در سال‌هایی که سال رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و جهش تولید نامگذاری شده، این ارز خصوصا برای دارو نقض غرض است، بهرحال واردات دارو داریم و هنوز هم حدود 35 درصد داروها وارداتی است، البته تمام پروسه واردات دارو کنترل شده است و واردکننده اصلا دارو را نمی‌بیند، دارو در گمرک تحویل پخش می‌شود  و بعد وارد انبار می‌شود، طی دو سال اخیر وزارت بهداشت روی آمار دسترسی دارد و با سهمیه در اختیار متقاضی هر استان قرار می‌دهد، در عین حال امکان سوءاستفاده نیز وجود دارد، بسیاری از داروهای وارداتی ایران در کشور همسایه با برچسب اصالت دیده می‌شود.

    رئیس انجمن واردکنندگان دارو در پیشنهاد برای جلوگیری از گران شدن دارو گفت: بهترین راه این است که مابه‌التفاوت و بخش بیشتری از بهای دارو را به سازمان‌های بیمه‌گر بدهند تا قیمت برای مصرف کننده تغییر نکند، این مسئله پیچیده نیست در همه جای دنیا به همین شکل انجام می‌شود، موقع مصرف به کالا یارانه داده می‌شود نه در مبدا.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: تقریبا از اواسط آذرماه هیچ ارزی مگر موارد استثنایی و یا برای داروهایی که دچار کمبود بوده و یا در آستانه کمبودند، دریافت نکرده‌ایم. ارزهایی را که بصورت متفرقه به شرکت‌ها داده‌اند، عمدتا ارزهایی بوده که انتقال پرهزینه و پردردسر داشته و یا بعضا به مقصد نمی‌رسد.

    ریاحی تصریح کرد: حدود 2 یا 3 هفته قبل یک مقداری ارز تخصیص دادند چون ذخیره شرکت‌ها در حال اتمام یا احتمال کمبود وجود داشت، متاسفانه همان روز پیامک‌هایی برای تخصیص‌گیرندگان ارسال شد مبنی بر اینکه "به دلیل اشکال در سامانه از درجه اعتبار ساقط است، مجددا به وزارت بهداشت مراجعه کنید". این رویه با توجه به پروسه سختی که باید طی شود، تجارت نیست. 

    وی ادامه داد: بهرحال همان لیست اختصاص ارز و ابطال تخصیص داده شد امیدوارم این شیوه ادامه یابد، چون واقعا تحریم برای واردکننده سخت‌تر از تولیدکننده‌ای است که عمدتا از کشورهای آسیایی خرید می‌کند و معامله برای آنها آسان‌تر است ولی ما عمدتا از کشورهای اروپایی خرید می‌کنیم، مباحث سیستم بانکی سختگیرانه‌تر و مشکل نقل و انتقال، حمل‌ونقل و پرواز داریم، کامیون‌ها در مرز ترکیه معطل مانده‌اند، حداقل ارز را به موقع تخصیص دهند که دچار کمبود دارو نشویم، حجم دارو در مقابل هزینه‌های دیگر کشور عددی نیست که اینگونه معطل بماند. 

    نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: راه حل اساسی این است که ارز تک نرخی شود تا ما بتوانیم از سامانه نیما یا ارز صادرکنندگان دیگر استفاده کنیم و معطل تخصیص نشویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی