عصر بازار

رونمایی از ارزشمندترین اسکناس زیمبابوه با طرح واحد پولی منسوخ

عصر اعتبار- بانک مرکزی زیمبابوه از چاپ اسکناس‌هایی به ارزش ۱۰ و ۲۰ دلار (زیمبابوه) با طرحی مشابه اسکناس‌های قبلی که در سال ۲۰۰۸ و بدنبال کنار رفتن واحد پول قدیمی آن، ناپدید شد، خبر داد.

رونمایی از ارزشمندترین اسکناس زیمبابوه با طرح واحد پولی منسوخ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، براساس اعلام رزرو بانک زیمبابوه، اسکناس 10 دلاری جدید سه‌شنبه هفته جاری به گردش خواهد افتاد؛ این در حالی است که اسکناس 20 دلاری زمانی که در هفته نخست ژوئن وارد بازار شود به ارزشمندترین اسکناسی بدل خواهد شد که در این کشور به گردش می‌افتد.

    بانک مرکزی زیمبابوه هدف از معرفی و عرضه اسکناس‌هایی با ارزش بالاتر را افزایش میزان نقدینگی در گردش اعلام کرده است آن هم در برهه‌ای که تورم، روند افزایشی به خود گرفته و قیمت‌ها را از استطاعت اکثریت مردم این کشور خارج کرده است.

    سقف برداشت از حساب‌ها نیز از 300 به یک هزار دلار زیمبابوه افزایش پیدا کرده است.

    زیمبابوه ژوئن سال گذشته و پس از یک دهه انتخاب دلار به عنوان ارز جایگزین داخلی، دلار از ارزش افتاده زیمبابوه را دوباره به جریان انداخت. این اقدام در پایان دادن به کمبود شدید نقدینگی ناکام ماند و منجر به آزادسازی تورم و رسیدن آن به رقم 676.39 درصد در مارس سال جاری شد؛ رقمی که یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان محسوب می‌شود.

    طراحی اسکناس‌های جدید مشابه اسکناس‌های واحد پول قبلی این کشور است؛ واحدی که در سال 2008 یعنی زمانی که ابرتورم، زیمبابوه را مجبور به انتخاب دلار کرد، کنار گذاشته شد.

    اسکناس‌های قدیمی بیشتر برای اهالی مسن‌تر زیمبابوه خاطره انگیز است زیرا آنان را به یاد دوران ثبات واحد پولی این کشور می‌اندازد.

    تا پیش از این، بالاترین رقم اسکناس در این کشور اسکناس 5 دلاری بوده که ارزش خود را از دست داده است. حتی با اسکناس 20 دلاری جدید (معادل 0.80 دلار آمریکا) هم نمی‌توان یک قرص نان خرید؛ هر قرص نان تا روز گذشته 33 دلار زیمبابوه بود.

    اگرچه بانک مرکزی این کشور پیش‌تر اعلام کرده بود که برای تامین بودجه، اسکناس چاپ نخواهد کرد، اما بسیاری از مردم زیمبابوه از فعالیت‌های چاپ پول بانک مرکزی خود خاطره خوبی ندارند؛ اقداماتی که یک دهه پیش با به وجود آوردن ابرتورم، حقوق بازنشستگی و پس انداز بسیاری از آنان را از بین برد.

    تحلیلگران اقتصادی می‌گویند که بودجه دولت زیمبابوه بابت هزینه‌های مرتبط با مقابله با پاندمی کرونا تحت فشار قرار دارد؛ موضوعی که مقامات را به چاپ پول متوسل کرده و در نتیجه آتش تورم را شعله‌ورتر خواهد ساخت.

    براساس افشاگری تارنمای زیم‌لایو، اسکناس‌های جدید که گفته می‌شود 600 میلیون دلار زیمبابوه ارزش دارد، در لایپزیش آلمان چاپ و 14 ماه مه تحویل داده شده است.

    پیش بینی می‌شود تورم در زیمبابوه سال را با رقمی به مراتب بیشتر از تورم هدف بانک مرکزی و وزارت خزانه‌داری این کشور یعنی 50 درصد به پایان برساند.

    زیمبابوه با شدیدترین بحران اقتصادی یک دهه اخیر خود دست و پنجه نرم می‌کند؛ بحرانی سخت که کمبود ارز، نقدینگی، غذا و دارو مشخصه های اصلی آن محسوب می‌شود.

    صف.های دریافت پول نقد در بیرون از بانک‌ها یک منظره عادی است و باید دید که آیا آخرین تلاش بانک مرکزی این کشور برای مهار کمبود نقدینگی ثمربخش خواهد بود یا خیر.

    از دست رفتن اسفناک ارزش دلار زیمبابوه، مردم این کشور را مجبور کرده است تا برای انجام معاملات پیش پا افتاده خود، کیسه‌های بزرگ پول بی‌ارزش را حمل کنند و اقتصاددانان بر این باورند که اگر هدف بانک مرکزی این کشور تسهیل شرایط بوده است، باید اسکناس‌هایی در محدوده 100 تا 200 دلار زیمبابوه چاپ می‌کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی