عصر بازار

شناسایی ۵۰۰ هزار خانوار نیازمند

افزایش ۱۵ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد

عصر اعتبار- رییس کمیته امداد امام خمینی گفت: در ماه رمضان ۵ هزار غذای گرم به نیازمندان ارائه دهیم که تا پایان دیشب به بیش ۶ هزار وعده غذای گرم رسید و تا پایان ماه مبارک به بیش از ۷ هزار وعده غذایی خواهد رسید.

افزایش ۱۵ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایلنا، سید مرتضی بختیاری، رییس کمیته امداد امام خمینی با اشاره به برنامه‌های کمیته امداد در ماه رمضان گفت: جشن رمضان که تا پایان ماه رمضان و عید فطر ادامه دارد از برنامه های کمیته امداد در ماه رمضان است. مردم کمکهای بسیاری داشتند و زبان ما قاصر است و اذعان می کنم که هم کمکهای مردمی برکت دارد و هم یک نعمت فوری است که نمی توانیم اعداد آن را بیان کنیم.

    وی ادامه داد: در سنوات گذشته به مناسبت ماه رمضان در همه مساجد در سراسر کشور با کمک نیکوکاران یک سفره ساده اطعام پهن می شد در برخی از مساجد نیز وعده سحری به نیازمندان داده می شود امسال با توجه به شیوع کرونا محدودیت‌هایی برای ما ایجاد شد و تصمیم گرفتیم درخصوص اطعام در ماه مبارک رمضان کمیته ای با عنوان اطعام مهدوی ایجاد و براساس پروتکل های بهداشتی آشپزخانه راه اندازی شود که در حال حاضر به 1700 مرکز اطعام مهدوی رسیده است. پیش بینی ما این بود که در ماه رمضان 5 هزار غذای گرم به نیازمندان ارائه دهیم که تا پایان دیشب به بیش 6 هزار وعده غذای گرم رسید و تا پایان ماه مبارک به بیش از 7 هزار وعده غذایی خواهد رسید. همچنین 75 هزار نفر از جهادگران در بیش از 1700 پایگاه مهدوی در حال تلاش هستند. خیریه ها و پاسگاه‌های بسیج آشپزخانه های خود را در اختیار ما گذاشتند در مناطقی که امکان توزیع غذای گرم نبود بالغ بر یک میلیون 390 هزار به ارزش ریالی 200 هزارتومان تهیه و در اختیار نیازمندان قرار گرفته است.

    رییس کمیته امداد امام خمینی با اشاره از بین رفتن مشاغل خرد در ایام کرونا گفت: سه و نیم میلیون بسته حمایتی توسط سپاه و بسیج آماده شده است. قرارگاه جهادی امام رضا(ع) نیز 70 هزار بسته آماده کرده است.

    وی درباره بحث اکرام ایتام گفت: در سال 98 حدود 710 هزار حامی فعال در کشور داشتیم که بیش از 294 هزار یتیم طرح اکرام و محسنین را اداره می کردند.بیش از 318 هزار نفر یتیم در طرح اکرام ایتام و محسنین داریم و 24 هزار و400 نفر از این ایتام بدون سرپرست هستند. 911 میلیارد تومان از طریق این 710 حامی به حساب ایتام تحت پوشش پرداخت شده است.

    وی درباره عملکرد کمیته امداد گفت: یک میلیون و 543 هزار خانوار تحت پوشش کمیته هستند و 628 هزار خانوار براساس تبصره 14 تحت پوشش کمیته امداد هستند از ابتدای اردیبهشت ماه 15 درصد به مستمری آنها افزوده شده است.73 هزار تومان مستمری اول و مستمری دوم برای مبارزه با فقر مطلق 108 هزار و 500 تومان است یارانه 45 هزار و 500 تومان و یارانه معیشتی 55 هزار تومان است. با این احتساب مبلغ 282 هزار تومان به یک نفر تحت پوشش کمیته امداد پرداخت می شود و این مبلغ با توجه به شرایط بسیار ناچیز است.برای خانوار دو نفره 492500 و987 هزار برای خانوار بیش از 5 نفر مستمری پرداخت می شود که شامل یارانه سبد معیشتی و مستمری است که با این مبلغ زندگی مددجویان مشقت بار است البته با کمک نیکوکاران خدماتی مانند از جمله حمایت دانش آموزان انجام می شود.

    وی ادامه داد: کلیه مددجویان تحت پوشش از ابتدای سال 98 در بیمه سلامت تحت پوشش قرار گرفتند.در بودجه سال 99 نیز از سازمان برنامه بودجه درخواست افزایش بودجه داشتیم که 15 درصد افزایش پیدا کرد، اما با همین افزایش مبلغ کمک به مددجویان باز هم کم است و امیدواریم با عنایت مجلس و دولت بودجه وضعیت بهتری پیدا کند.

    او افزود: یکی از مسائل مهم کمیته امداد مقوله توانمند سازی است و بجز افراد سالمند و افرادی که توان اشتغال ندارند ما برای دیگر مددجویان امکان اشتغال ایجاد می کنیم. ما برای سالمندان تحت پوشش و بیماران صعب العلاج خدمت مادام العمر قرار می دهیم اما برای ایتام که به سن رشد رسیده اند و همچنین برای زنان سرپرست خانوار ایجاد اشتغال مهمترین وظیفه ما است در این قسمت کمیته امداد بسیار موفق بوده است. در زمینه اشتغال خانگی نیز موفقیت های بسیاری کسب کرده ایم یکی از کارهای مهم ما این است که ما در در کنار خانواده باشد از همین رو به دنبال ترویج اشتغال خانگی برای زنان سرپرست خانوار هستیم.

    بختیاری تصریح کرد: درباره ماده 83 قانون برنامه ششم کمیته امداد موفق ترین دستگاه درخصوص ایجاد اشتغال بوده است براساس این ماده هرساله کمیته امداد و بهزیستی باید 100 هزار شغل ایجاد کنند؛ 70 هزار شغل توسط کمیته امداد و 30 هزار اشتغال توسط بهزیستی ایجاد شود.4هزار و 710 میلیارد تومان برای اشتغال در سال قبل هزینه کرده ایم. در سال 98، 430 هزار شغل ایجاد شده که 175 هزار اشتغال ایجاد شده است. در بودجه سال 99، 3 هزارو 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که به 4 هزار و 900 میلیارد تومان افزایش یافت.

    وی ادامه داد: در سال 99 برنامه ما ایجاد 200 هزار اشتغال است. همچنین به کارآفرینانی که از فرزندان کمیته امداد استفاده کنند و  اشتغال برای 10 مددجو ایجاد کنند 500 میلیون تومان وام قرض الحسنه اعطا می کنیم.

    رییس کمیته امداد امام خمینی گفت: از سال 74 تا 97، 750 هزار خانوار بعد از اشتغال زایی خودکفا شده و از تحت پوشش کمیته امداد خارج شده اند. در کنار اینکه اشتغال ایجاد می کنیم خانوارهای خودکفا را از تحت پوشش خارج می کنیم.

    بختیاری درباره اقدامات کمیته امداد در سال 98 برای زوج های جوان گفت: 66 هزار کمک هزینه ازدواج درسال گذشته به ارزش ریالی 200 میلیارد تومان پرداخت شده که بخش عمده آن از طریق کمک های مردمی تامین شده است.

    وی درباره اقدامات کمیته امداد درخصوص حوادثی مانند سیل گفت: در سال 98 برای 77 هزار خانوار آسیب دیده از سیل و زلزله 15 هزار خانه تعمیر شده است و بیش از 10 هزار واحد احداث شده داشته ایم که حداکثر قرار بود تا پایان سال قبل تمام شود و تلاش می کنیم تمام این ده هزار واحد را در شهریور ماه تحویل دهیم. همچنین 389 هزار دانش آموز تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی داریم که از این تعداد 197 هزار ابتدایی و 191 هزار دانش آموز متوسطه داریم و مبلغ 563 میلیارد هزینه تحصیلی این دانش آموزان ارائه شده است. 57 هزار دانشجو تحت پوشش کمیته هستند. این دانشجویان افتخارات کمیته امداد هستند یکی از منتخبین مجلس یازدهم نیز یتیمی بوده است که در گذشته تحت پوشش کمیته امداد بوده است. همچنین برخی فرمانداران یتیم تحت پوشش کمیته بوده اند و این کودکان که امروز در خدمت جامعه هستند از افتخارات ما محسوب می شوند.

    وی گفت: یک و نیم میلیون نفر سالمند تحت پوشش کمیته امداد هستند بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر از مددجویان دارای سهام عدالت هستند و به اینها مشاوره داده می شود تا به سادگی سهم خود را از دست ندهند.

    به گفته بختیاری در شب نوزدهم ماه رمضان امسال 70 میلیارد تومان از بنیاد مستضعفان برای ایتام پرداخت شد.

    رییس کمیته امداد امام خمینی درباره جمع آوری صندوق صدقات گفت: بیش از 6 میلیون صندوق صدقات خانگی داریم و در اسفندماه به دلیل مشکلات ایجاد شده درخصوص بیماری کرونا این صندوق ها جمع آوری نشد.

    وی ادامه داد: در سال گذشته 396 میلیارد تومان از صندوق صدقات جمع آوری شد، قصد داریم صندوق صدقات خانگی را به صندوق صدقات پیامکی تبدیل کنیم و مردم با ارسال عدد یک به سامانه 8877 می توانند صدقات خود را پرداخت کنند و تا سقف هزار تومان در روز از این طریق صدقه بپردازند.

    وی دربار زکات گفت: زکات جمع آوری شده چه زکات فطریه و چه زکات محصولات برای پرداخت به نیازمندان به کمیته امداد پرداخت می‌شود. مردم امسال نیز با توجه به شرایط ویژه برگزاری نماز عید فطر زکات فطریه را می توانند از طریق *8877# و یا از طریق شماره حساب  6037997900001000  زکات فطریه را پرداخت کنند.

    او درباره مسکن نیازمندان گفت: در بحث توانمند سازی اشتغال مسکن و پیوست فرهنگی سه رکن مهم و اساسی است. برنامه پنج ساله ششم امداد داریم که در سال چهارم این برنامه هستیم.

    وی ادامه داد: براساس این برنامه 56892 خدمت مسکن انجام شده است و 9224 واحد مسکونی در روستا و 5640 واحد روستایی در سال 98 احداث شده است، همچنین ساخت 20 هزار واحد مسکونی در روستا و شهرهای زیر 25 هزار خانوار با همکاری بنیاد مسکن انجام خواهد شد. همچنین 57 هزار واحد مسکونی تعمیر شده اند. در بسیاری از مناطق محروم سرویس بهداشتی نبود در سال 98 بیش از 5 هزار بهسازی سرویس بهداشتی انجام شده است.

    او درباره صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت گفت: یکی از تسهیلات این صندوق تا سقف 5 میلیون وام قرض‌الحسنه کارگشایی بدون دریافت یک ریال کارمزد است. از پنج میلیون به بالا یکبار سه درصد کارمزد دریافت می شود. 80 درصد وام به مددجویان و 20 درصد به غیر از مددجویان پرداخت می شود. در سال 98، 370 هزار وام قرض‌الحسنه پرداخت شده است. 250 هزار خیر مبلغ 500 میلیارد تومان در صندوق امداد ولایت سرمایه‌گذاری کرده اند وام از این صندوق به پرسنل کمیته امداد ممنوع است. در سال 98، 70 هزار خدمت حقوقی به مددجویان کمیته امداد از طریق میز خدمت ارائه شده است.

    بختیاری با بیان اینکه 4 هزار مرکز نیکوکاری در سراسر کشور وجود دارد، گفت: در استان همدان 35 مرکز نیکوکاری سه هزار خانوار را تحت پوشش خود دارند در سال 99 تلاش می کنیم این عدد را به 9 هزار مرکز برسانیم.

    وی درباره افراد نیازمند متقاضی تحت پوشش کمیته گفت: در سال 98، 115 هزار نفر از تحت پوشش خارج شده اند افرادی که در قضیه کرونا آسیب دیده اند ما در حال تلاش برای اضافه کردن خانوار های نیازمند به تحت پوشش کمیته امداد هستیم. البته 500 هزار خانوار که نه تحت پوشش بهزیستی و نه کمیته امداد هستند شناسایی شده اند و در تلاش هستیم که آنها را تحت پوشش کمیته امداد قرار دهیم.

    بختیاری درخصوص سامانه سخا گفت: این سامانه در حال راه اندازی است و برای اینکه عدالت در توزیع خدمات به نیازمندان انجام شود اطلاعات نیازمندان وارد این سامانه می شود و دیگر اجازه نمی دهیم ناعدالتی در توزیع خدمات به نیازمندان وجود داشته باشد. همچنین از دیگر برنامه های ما امداد الکترونیکی است. از این طریق جلوی بسیاری از آسیب‌ها نیز گرفته خواهد شد.

    بختیاری در پاسخ به اینکه با شیوع ویروس کرونا آیا مشاغل مددجویی دچار مشکل شدند، گفت: با شیوع ویروس کرونا به کشور حدود 10 هزار شغل مددجویی ضربه وارد شده است و پس از راستی آزمایی در کنار آن‌ها قرار خواهیم گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی