عصر بازار

ضمن تاکید بر خطر سیاست حمایت‌گرایی؛

صندوق بین‌المللی پول: احیای کامل اقتصادی در سال ۲۰۲۱ غیرمحتمل است

عصر اعتبار- رییس صندوق بین المللی پول با تاکید بر خطر ناشی از سیاست حمایت‌گرایی، گفت که اقتصاد جهان برای احیای کامل از شوک برخاسته از ویروس کرونا نسبت به پیش بینی‌های اولیه به زمان بیشتری نیاز دارد.

صندوق بین‌المللی پول: احیای کامل اقتصادی در سال ۲۰۲۱ غیرمحتمل است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، «کریستالینا جورجیو» گفت که صندوق بین المللی پول احتمالا پیش بینی خود را از کاهش تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2020 اصلاح کرده و آن را به 3 درصد تغییر می‌دهد اما جزئیات بیشتری را در این باره ارائه نداد. این رقم به احتمال فراوان موجب بروز تغییراتی در پیش بینی احیای نسبی 5.8 درصدی در سال 2021 خواهد شد.

    جورجیوا در گفت و گو با رویترز، با اشاره به اینکه داده های به دست آمده از سراسر جهان از انتظارات بدتر بوده است، گفت: بدیهی است که این موضوع مدت زمان احیای کامل اقتصادی را برای ما طولانی تر می کند.

    صندوق بین المللی پول در ماه آوریل پیش بینی کرده بوده که تعطیلی کسب و کارها و قرنطینه در راستای تهدید شیوع کرونا، جهان را به عمیق ترین رکود از زمان «رکود بزرگ» در دهه 30 میلادی سوق می دهد اما به گفته جورجیوا در اوایل ماه جاری، داده های دریافتی از اقصی نقاط جهان بر «اخبار ناخوشایندتری» دلالت دارد.

    این نهاد بین المللی قرار است پیش بینی‌های جدید خود را در ژوئن منتشر کند؛ به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، دورنمای اقتصادی جهان همچنان یکی از کانون های تمرکز وزرای اقتصادی گروه جی7 خواهد ماند؛ گروهی فردا (سه شنبه) از طریق تماس راه دور با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

    جورجیوا در ادامه گفت که صندوق بر خطراتی همچون سطوح بالای بدهی، افزایش کسری بودجه، بیکاری، ورشکستگی، افزایش فقر و تبعیض در طول دوران احیا تمرکز دارد. با این حال وی تصریح کرد که این بحران اقتصاد دیجیتال را توسعه بخشیده، فرصت شفافیت و آموزش مجازی را ترقی داده و حتی دسترسی شرکت های کوچک را به بازارها باز کرده است.

    جورجیوا در پاسخ به پرسشی در خصوص تجدید تنش‌ها مابین واشنگتن و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، تصریح کرد که وی کشورهای عضو را به حفظ ارتباط و جریان تجاری آزاد که دهه ها ضامن رشد اقتصادی جهان بوده، ترغیب می کند.

    وی در این خصوص تاکید کرد: اکیدا به جریان تجاری آزاد و بلندمدت تر نیاز داریم به ویژه برای اقلام دارویی وغذایی، تا از این طریق برای غلبه بر آنچه از قبل این بحران در حال رخ دادن است، راهی پیدا کنیم. می خواهیم با غلبه بر زخم های احتمالی برخاسته از این بحران، همچنان به ساختن آینده ای آباد برای همه ادامه دهیم.

    تنش ها مابین آمریکا و چین در هفته های اخیر تشدید شده است به طوری که مقامات هر دو طرف درگیر به طور غیرمستقیم نشانه هایی از احتمال خارج شدن از توافقی را بروز داده اند که تنها چند ماه پیش و پس از 18 ماه جنگ تجاری سخت با تلاش فراوان به امضا رسید.

    جورجیوا با هشدار نسبت به بازگشت به سیاست حمایت گرایی در نتیجه این بحران گفت: نباید از اقدامی که برای مردم سراسر جهان موثر بوده است، روی برگردانیم؛ تقسیم کار، تعامل و تجارت که باعث کاهش هزینه های کالاها و خدمات شده، درآمد را افزایش داده و به عقب راندن فقر در داخل و خارج از قلمروز کشورها منجر می شود.

    جورجیوا اضافه کرد: صندوق بین المللی پول بعد از جنگ جهانی دوم و به منظور پرورش و تقویت ثبات مالی، تسهیل تجارت و کاهش فقر در سراسر جهان بنیانگذاری شد. این صندوق از زمان آغاز بحران تاکنون به 56 کشور کمک اضطراری کرده است و در سریع ترین زمان ممکن به 47 درخواست دیگر پاسخ خواهد داد.

    براساس اعلام یکی از سخنگویان صندوق بین المللی پول، تاکنون حدود 21 میلیارد دلار در قالب وام اضطراری با بهره بسیار کم، مابین درخواست دهندگان توزیع شده است.

    جورجیوا گفت که صندوق همچنین می تواند برای کمک به فقیرترین کشورها به منظور بازپرداخت بدهی هایشان به این نهاد تا پایان سال تسهیلات فراهم کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو