عصر بازار

همزمان با سبقت طلا از اوج ۷ساله؛

بیت‌کوین همچنان ناتوان از شکستن مقاومت ۱۰هزار دلار

عصر اعتبار- تلاش بیت‌کوین برای فتح مقاومت روانی ۱۰ هزار دلار به نظر باردیگر بی‌نتیجه ماند حتی با وجود اوج‌گیری طلا و رسیدن به ارتفاعات جدید.

بیت‌کوین همچنان ناتوان از شکستن مقاومت ۱۰هزار دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، برترین رمزارز بازار از حیث سرمایه در زمان نگارش این مطلب، حوالی 9 هزار و 630 دلار معامله شد؛ قیمتی که نمایانگر رشد 145 درصدی نسبت به اعماق 3 هزار و 867 دلاری آن در 12 مارس است.

    با این حال، بیت کوین اوایل روز گذشته (دوشنبه) در نزدیکی‌های کانال 10 هزار دلار متوقف شد تا سومین تلاش آن از اول ماه مه برای پنج رقمی شدن به در بسته بخورد؛ این در حالی است که قیمت این رمزارز در پایان معاملات دوشنبه بازارهای اروپایی به 9 هزار و 450 دلار رسید و افت 0.5 درصدی را در پایان روز تجربه کرد.

    در این بین، طلا به عنوان سرمایه امنِ سنتی و همیشگی، نسبت به روز گذشته با رشد 1.16 درصدی و با قیمت یک هزار و 760 دلار به ازای هر اونس معامله شد؛ این بالاترین سطح فلز زرد از اکتبر 2012 تاکنون محسوب می‌شود. طلا نسبت به 12 ماه مه و همچنین از پایین ترین سطح خود در ماه مارس تاکنون به ترتیب 4 و 21 درصد رشد داشته است.

    «مارکوس اسوین‌پوئل» مدیرعامل پلتفرم رمزارز «لونو» در این‌باره گفت: بیت‌کوین موفق نشده است که سطح قابل توجه 10 هزار دلار را پشت سر بگذارد اما در سال جاری رشد چشمگیری داشته است. طلا از اول ژانویه 2020 تاکنون بیش از 15 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اما باید به خاطر داشته باشیم که بیت‌کوین نیز در همین بازه 33درصد رشد داشته است.

    اسوین‌پوئل به طور خاص به این نکته اشاره کرد که این احتمال وجود دارد که بیت کوین در حال تجربه پدیده «تخلیه ناشی از بازار گاوی» باشد زیرا پس از روند صعودی شدید قیمت‌ها مشابه اتفاقی که طی دو ماه گذشته برای بیت کوین رخ داده است، خستگی خریداران طبیعی است.

    طلا نیز بدنبال رشد سریع از 1450 به 1747 دلار ظرف چهار هفته منتهی به اواسط آوریل، چنین اتفاقی را تجربه کرد. فلز زرد پیش از جهش در 14 ماه مه، برای چیزی حدود یک ماه در محدوده ثابتی نوسان داشت.

    این احتمال وجود دارد که بیت کوین نیز در کوتاه مدت شاهد چنین موضوعی باشد؛ ضمن اینکه این رمزارز ممکن است افت قیمتی را مشابه آنچه پس از دومین هالوینگ در 9 جولای 2016 برای آن رخ داد، تجربه کند. بیت‌کوین سومین هالوینگ خود را دوشنبه هفته گذشته پشت سر گذاشت.

    با این حال، ریزش پسا-هالوینگ سال 2016 کوتاه‌مدت بود و بیت کوین در ادامه آن سال کار خود را در ارتفاعات جدید و بی‌سابقه پیش برد. 

    اسوین پوئل در این خصوص نیز گفت: کاهش شدید قیمت بیت‌کوین پس از دومین هالوینگ آنی نبود و هنوز احساس می‌کنیم که روند صعودی ناشی از سومین هالوینگ در شرف وقوع است.

    علاوه بر این، سایر مولفه‌های کلان که گفته می‌شود قیمت بیت‌کوین را صعودی می‌کند، همچنان فعال و معتبر است؛ فدرال رزرو همچنان از طریق برنامه خرید نامحدود دارایی و اوراق قرضه به افزایش تزارنامه خود ادامه می‌دهد و آماده است تا در صورت نیاز اقدامات بیشتری را اتخاذ کند.

    با در نظر گرفتن تمام این موضوعات، سرمایه گذاران انگیزه قدرتمندی دارند تا صرف نظر از دارایی‌های سنتی همچون طلا، اوراق خزانه‌داری آمریکا و یِن ژاپن، بدنبال سرمایه‌های امن جایگزین باشند.

    در واقع، سرمایه گذاران به شکلی فزاینده به بیت کوین به دیده یک سرمایه امن و سپری برابر تورم می‌نگرند و علت این امر هم این است که تولید رمزارز به 21 میلیون واحد محدود است و سرعت صدور آن هر چهار سال یک بار و در رویدادی که آن را با نام هالوینگ می‌شناسند، به نصف کاهش پیدا می‌کند.

    براساس گزارش B2C2 یکی از بزرگ ترین سازنده های بازار فرابورس برای رمزارزها، سرمایه گذاران به وضوح در حال ورود به فضای رمزارز هستند؛ موضوعی که از افزایش تمایل تدریجی سرمایه‌گذاران به رمزارز داشته و بر افزایش قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی