عصر بازار

دو وعده شیرین حوزه کار؛

از تمدید وام یک میلیونی تا پرداخت بیمه بیکاری

عصر اعتبار- تعاون و کار در هفته ای که گذشت با دو خبر خوب برای جامعه همراه بود. اولین خبر تمدید وام یک میلیونی کرونا و دیگری پرداخت مقرری بیمه بیکاری تا چند روز دیگر بود.

از تمدید وام یک میلیونی تا پرداخت بیمه بیکاری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم،  تعاون و کار در هفته ای که گذشت با دو خبر خوب جامعه همراه بود. خبر اول مربوط به تمدید مهلت ثبت نام وام یک میلیونی تا 10 خرداد بود. 

    مهلت ثبت نام برای وام یک میلیونی کرونا تا 10 خرداد تمدید شد، سرپرستان خانواری که وام دریافت نکردند می توانند تا 10 خرداد ماه کدملی را به 6369 ارسال کنند. پیامک ارسالی فقط باید کد ملی سرپرست خانوار باشد.

    خبر دوم مربوط به متقاضیان بیمه بیکاری بود.علی رغم اینکه مدت زیادی از شیوع ویروس کرونا می گذرد و کارگاه های زیادی در این مدت تعطیل و نیروهای بیکار شده انتظار بیمه بیکاری را داشتند، در هفته گذشته خبر رسید که به احتمال زیاد مقرری بیمه بیکاری اسفند ماه تا قید از عید فطر واریز می شود.

    این خبر برای کارگرانی که سه ماه است درآمدی نداشته اند بسیار خوش آیند بود.

    مسعودبابایی،  مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار  با بیان اینکه 6بانک  ملی, ملت, صادرات, تجارت, رفاه و سپه اسامی بانک هایی است که مقرری بگیران باید در یکی از آنها حساب داشته باشند گفت:متقاضیانی که در یکی از این 6بانک حساب دارند باید به سایت بیمه بیکاری که امکان ویرایش اطلاعات را دارد مراجعه کنند و شماره حساب را ثبت کنند. اما حتماً‌باید پیامک شماره حساب برای متقاضیان آمده باشد. اگر تا قبل از عید فطر هم واریز نشود؛ طبق وعده دوستان تأمین اجتماعی در هفته آینده واریز خواهد شد.

    مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار گفت: پیامک درخواست شماره حساب برای تأیید شدگان نهایی بیمه بیکاری به زودی ارسال می شود و می توانند شماره حساب خود را در سامانه وارد کنند.

    اما مهم این مسئله است که متقاضیان بیمه بیکاری حداکثر باید تا 12ساعت پس از دریافت پیامک نسبت به درج شماره حساب بانکی خود در سامانه بیمه بیکاری اقدام کنند.

    اما این هفته در کنار دو خبر خوب، خبر تقریباً‌نگران کننده ای را هم همراه داشت.

    اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور  در هفته ای که گذشت در شورای عالی فنی و حرفه‌ای و مهارتی گفت: تقاضای بازار کار کم شده است. این در حالی است که قبل از این هم بیکاری دو رقمی بود و حالا احتمالا ًبا سونامی بیکاری رو‎به‎رو می‎شویم.

    منظور از تقاضای نیروی کار عبارت است از فرصت‌های شغلی در بازار نیروی کار عرضه شده توسط بنگاه‌های تولیدی و خدماتی است. زمانی که تقاضا کاهش می یابد، یعنی میزان نیاز بنگاه های تولیدی برای اشتغال کاهش یافته است و این می تواند برای آینده بازار کار خطرناک باشد  و این سوال را ایجاد می کندآیا سونامی بیکاری در راه است؟

    اطلاع رسانی درباره میزان وثایق وام کارفرمایان خبر دیگری بود که در هفته ای که گذشت از سوی وزارت کار اطلاع رسانی شد. براساس اعلام وزارت کار کارفرمایان  برای دریافت تسهیلات 12و 16میلیون تومانی ارائه سفته امضای شده متقاضی کفایت می کند.

    همچنین برای تسهیلات 12تا48میلیون ارائه سفته ومعرفی یک ضامن  به بانک کفایت می کند.

    برای دریافت تسهیلات 48تا120 میلیون تومانی ارائه سفته و دو ضامن لازم است.

    برای دریافت تسهیلات 120تا180میلیون تومانی به جزسفته باید 3ضامن به بانک معرفی شود .

    برای دریافت تسهیلات بالاتر از 180میلیون تومان به جای ضامن باید ضمانت های صندوق ضمانت توسعه تعاون به بانک ارائه شود.

    مبلغ سفته هایی که دریافت کننده تسهیلات بایدبه بانک ارائه کند معادل یک و نیم برابر اصل و سود تسهیلات است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی