عصر بازار

خطر وام های بد برای بانک‌های اماراتی

عصر اعتبار- آژانس اعتبار سنجی اس اند پی اعلام کرد:« ما انتظار داریم سه عامل سقوط قیمت نفت، کاهش فعالیت اقتصادی به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا و نرخ بهره پایین باعث افزایش وام های بد و هزینه آنها و کاهش سود دهی برای بانکها در امارات شود».

خطر وام های بد برای بانک‌های اماراتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، بانک های امارات متحده عربی در خطر افزایش وام های بد طی یک تا دو سال آینده قرار دارند. اقتصاد این کشور تولید کننده نفت از سقوط قیمت این کالا، کاهش فعالیت های اقتصادی و پایین آمدن نرخ بهره آسیب دیده است.

    بزرگترین بانک های امارات از جمله بانک «فرست ابوظبی» و «امیریتس ان بی دی» از افزایش آسیبی که وامها در سه ماهه اول سال جاری میلادی زده‌اند خبر دادند.

    آژانس اعتبار سنجی اس اند پی اعلام کرد:« ما انتظار داریم سه عامل سقوط قیمت نفت، کاهش فعالیت اقتصادی به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا و نرخ بهره پایین باعث افزایش وام های بد و هزینه آنها و کاهش سود دهی برای بانکها در امارات شود».

    این آژانس اعلام کرد وام های درجه 3 یعنی وام‌هایی که هیچ برنامه‌ای برای بازپرداخت و سود آن ها وجود ندارد و غیر اجرایی هستند، 7 تا 8 درصد سیستم وام دهی را در سال مالی 2021-2020 تشکیل می دهند.

    این وام ها 4.4 وامهای 10 بانک بزرگ عربستان را تا پایان 2019 تشکیل می دادند.

    اس اند پی همچنین اعلام کرد بخش املاک که قبلاً هم به خاطر افزایش عرضه ضعیف شده بود با توقف فعالیت های اقتصادی به خاطر سقوط قیمت نفت و همه گیری ویروس کرونا با خطرات بسیاری مواجه است.

    اقتصاد دبی، قطب مالی امارات و خلیج فارس، به شدت در 2009 ضربه خورد یعنی زمانی که بخش املاک و برخی شرکتهای وابسته به این بخش سقوط کردند.

    سیستم بانکداری امارات 26.4 درصد وابسته به بخش املاک و ساخت و ساز است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی