عصر بازار

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

پیش بینی افزایش ۱۰ برابری تسهیلات قرض الحسنه بازنشستگان تامین اجتماعی

عصر اعتبار- مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: سال گذشته مجموعا دویست میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به بازنشستگان کشور از طریق کانون ها پرداخت شد. امسال با افزایش ۱۰ برابری، دو هزار میلیارد تومان در این خصوص پیش بینی شده است که اولین مرحله آن از هفته آینده آغاز می شود و تا پایان سال پنج مرحله دیگر انجام خواهد شد.

پیش بینی افزایش ۱۰ برابری تسهیلات قرض الحسنه بازنشستگان تامین اجتماعی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مصطفی سالاری روز پنجشنبه 22 خرداد در  نشست با کانون ها، تشکل‌های کارگری، انجمن ها و بازنشستگان استان مرکزی، اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی کشور حدود 43 میلیون بیمه شده معادل بالغ بر 53 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و حمایت درمانی از بیمه شده و افراد تحت تکفل، پرداخت هزینه های درمان، بیمه بیکاری، دستمزد، حقوق بازنشستگی، از کارافتادگی و... و پرداخت مقرری و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شامل  3.5 میلیون بیمه شده (با احتساب خانواده حدود 12 میلیون نفر) از وظایف سازمان در قبال این بیمه شده هاست.

    وی افزود: جمعیت تحت پوشش استان مرکزی حدود 68 درصد جمعیت استان و 15 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص وضعیت هزینه های سازمان تصریح کرد: در سال 98 هزینه های سازمان تامین اجتماعی ماهی 9600 میلیارد تومان بوده است که هفت هزار میلیارد از این رقم مستمری بازنشسته هاست و از 19 تا 26 هر ماه پرداخت شده و 2300 میلیارد تومان هزینه های درمان و حدود 400 میلیارد تومان سایر هزینه ها بوده است.

    سالاری بیان کرد: در سال جاری ماهانه 9 هزار میلیارد تومان هزینه مستمری بازنشسته ها، 2800 میلیارد هزینه درمان و 700 میلیون تومان نیز مختص سایر هزینه هاست که مجموع هزینه های سازمان در سال 99 ماهانه حداقل 12 هزار و 500 میلیارد تومان خواهد شد و در صورت عدم تحقق آن مجبور به دریافت تسهیلات خواهیم بود.

    وی با اشاره به اولویت های سازمان ادامه داد: افزایش اعتبار دفترچه های درمانی تامین اجتماعی به منظور افزایش حرمت بیمه شدگان از جمله مهمترین اولویت های سازمان است.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به بدهی‌های این سازمان تاکید کرد: اوایل تیرماه طلب وزارت بهداشت از سازمان 10 هزار میلیارد تومان بود که تماما پرداخت شد و صفر باقی مانده است، همچنین بدهی مراکز خصوصی‌ و غیردولتی نیز 6 هزار میلیارد طلب داشتند که در حال حاضر فقط دو ماه عقب هستیم و تلاش می کنیم این بدهی تا دو ماه آینده پرداخت شود.

    سالاری در رابطه با مطالبه بازنشسته ها از سازمان در راستای متناسب سازی حقوق بازنشستگان اضافه کرد: سال گذشته از مجموع 3.5 میلیون نفر بازنشسته تقریبا 65 درصد کمتر از 1.5 میلیون تومان در ماه دریافت می‌کردند که کفاف زندگی را نمی‌دهد.

    وی افزود: از اواسط سال گذشته مذاکراتی با مسئولان و اعضای دولت انجام شد که سهام 20 شرکت به سازمان تامین اجتماعی برای تسویه بدهی دولت به سازمان واگذار شود که به سبب پایین بودن کیفیت چهار شرکت، تعداد شرکت ها به 16 شرکت رسید. با واگذاری سهام این شرکت ها به تامین اجتماعی،50 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت و هزینه سه سال متناسب سازی حقوق بازنشستگان تسویه خواهد شد.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از وصول 55 هزار میلیارد تومان از مطالبات این سازمان از دولت در سال جاری خبر داد و گفت: 50 هزار میلیارد تومان این بدهی‌ها از طریق سهام شرکت های مذکور و 5 هزار میلیارد تومان هم از محل اسناد خزانه به این سازمان پرداخت می‌شود. سال گذشته نیز بیش از هشت هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به سازمان وصول شده است.

    سالاری خاطرنشان کرد: خدمات الکترونیک در تمامی دولت ها مورد توجه بوده است، از 97 و نیم میلیون نفر مراجعه در سال به شعب و کارگزاری‌ها، 39 میلیون نفر مراجعه در خصوص تمدید اعتبار دفترچه ها کاسته شد و این اقدام از اول خردادماه بدون نیاز به حضور انجام می‌شود، اما هنوز اطلاع رسانی دقیق انجام نشده، انجام این اقدام به شش روش انحام می شود که سه روش نیاز به اینترنت دارد و سه روش بدون نیاز به اینترنت است.

    وی بیان کرد: در تلاش هستیم بتوانیم در سال جاری دفترچه درمان را حذف کنیم و افراد با استفاده از کد ملی یا اثر انگشت از خدمات لازم بهره‌مند شوند که مقدمات اولیه این مهم فراهم شده است.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان بیان کرد: پیشنهادات در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان به هیئت دولت ارائه شده و افزایش حقوق بازنشستگان بعد از تصویب هیات دولت در واریزی ماه های بعدی اعمال خواهد شد، نمی توان قول داد که این افزایش با حقوق خردادماه پرداخت شود، اما به محض تصویب، چند روز بعد به عنوان مابه التفاوت به حساب بازنشستگان واریز می شود چراکه حقوق های خرداد در حال واریز است.

    سالاری در خصوص بازنگری در بن خواروبار و حق مسکن افزود: در این رابطه مقرر شده رقم مورد نظر ظرف 10 روز آینده با همفکری کانون بازنشستگان مشخص و نهایی شود گرچه اواخر  سال 98 در بودجه سال 99 افزایشی در این خصوص لحاظ شده است.

    وی با اشاره به اثرات کرونا و مدیریت بحران کرونا ادامه داد: کرونا افزایش هزینه های درمان، افزایش بیکاران مشمول دریافت بیمه بیکاری و کاهش درآمد را برای سازمان تامین اجتماعی به همراه داشته است.

    سالاری تصریح کرد: در اسفندماه سال گذشته حدود 220 هزار نفر بیمه بیکاری دریافت می کردند که در فروردین 680 هزار نفر به این آمار اضافه شد و طی مذاکراتی که با دولت داشتیم قرار است، اسامی نفرات اضافه شده برای سازمان برنامه و بودجه ارسال شود و از محل اعتبارات بیمه بیکاری از طریق این سازمان به صورت مستقیم برای افراد بیکار واریز شود. از 220 هزار نفر سهم سازمان 103 هزار نفر حق بیمه را دریافت کرده‌ اند و مرحله دوم نیز در روزهای آتی پرداخت خواهد شد. افزایش درخواست بیمه بیکاری ظرف سه ماه حدود پنج هزار میلیارد تومان و تا مهرماه حدود هشت هزار میلیارد هزینه برای دولت خواهد داشت.

    وی بیان کرد: در خصوص تسهیلات قرض الحسنه پارسال باتفاق بانک رفاه تصمیم گیری شد و سال گذشته مجموعا دویست میلیارد تومان تسهیلات به بازنشستگان کشور از طریق کانون ها پرداخت شد. امسال با افزایش 10 برابری، دو هزار میلیارد تومان در این خصوص پیش بینی شده است که اولین مرحله آن از هفته آینده آغاز می شود و تا پایان سال پنج مرحله دیگر انجام خواهد شد.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در خصوص مراکز خدماتی، اقامتی و رفاهی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز پیش بینی هایی در پنج استان از جمله استان مرکزی(شهر اراک) صورت گرفته تا مراکزی برای استفاده در استان در نظر گرفته شود و حتی اردوهای خارج از استان با هماهنگی کانون بازنشستگی ایجاد شود.

    سالاری اضافه کرد: لایحه سه جانبه‌گرایی با همراهی کانون‌ها و تشکل‌های مربوطه در دی ‌ماه آماده شد و مقدمات مطرح شدن آن در مجلس فراهم شده ولی با توجه به شیوع بیماری کرونا و تغییر مجلس هنوز به صحن مجلس شورای اسلامی نرسیده است که امیدواریم در مجلس جدید به نتیجه برسد.

    وی بیان کرد: هدفگذاری سازمان در حوزه بازنشستگان در سال 99، متناسب سازی حقوق مستمری ‌بگیران است که البته باید مقدمات این مسئله فراهم‌ شود زیرا اگر منابع آن فراهم نشود در میان کار متوقف خواهد شد.

    استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: استان مرکزی یکی از استان‌های شاخص در زمینه کار و ‌ تولید است که با تلاش تمام نیروهای کارگری، تولیدکنندگان و کارافرینان در دوسال اخیر، در تحقق شعار سال عملکرد خوبی داشته است.

     سیدعلی آقازاده بیان کرد: تحقق شعار جهش تولید در سال جاری نیز در دستور کار مسئولان و واحدهای صنعتی و تولیدی استان است.

    وی در خصوص آغاز عملیات اجرایی ساختمان کانون بازنشستگان استان مرکزی که با حضور وزیر کار در اراک انجام شده بود ادامه داد: امیدواریم با حمایت سازمان تامین اجتماعی زمینه بهره برداری از این ساختمان نیز فراهم شود.

    نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: پرداخت یک میلیون و 300 هزار تومان به برخی بازنشستگان تامین اجتماعی دور از عدالت و دور از شان جمهوری اسلامی ایران و باعث شرم است.

    محمد حسن آصفری ادامه داد: هزاران جوان کشور در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی به منظور ایجاد عدالت و انصاف در  کشور جان خود را از دست داده و شهید شدند.

    وی بیان کرد: در برخی از مجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی از جمله شستا، دوهزار نفر از همه جا بازمانده که زمانی جزو نمایندگان مجلس و وزرا یا استاندار بوده اند حضور دارند که حقوق‌های چند 10 میلیون تومانی دریافت می کنند و این در حالی است که تعدادی از بازنشستگان پس از 30 سال فعالیت  دو میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

    به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در جریان سفر به اراک از شعبه دو تامین اجتماعی شهرستان اراک، بخش‌های مختلف بیمارستان امام خمینی(ره)، پلی‌کلینیک در حال ساخت بیمارستان امام خمینی(ره) و سالن چند منظوره ورزشی تامین اجتماعی بازدید کرد .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی