عصر بازار

نرخ بیکاری روسیه در اوج هفت سال اخیر

عصر اعتبار- همزمان با افزایش نرخ بیکاری، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را کاهش داد.

نرخ بیکاری روسیه در اوج هفت سال اخیر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نرخ بیکاری روسیه در دوازده ماه منتهی به می با 0.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به 6.1 درصد رسید که 0.1 درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده توسط کارشناسان و بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده از مارس سال 2013 در این کشور بوده است.

    طی این مدت شمار بیکاران روسی با 227 هزار نفر افزایش به چهار  میلیون و 513  هزار نفر رسیده است. طی این مدت دستمزد در شرایط واقعی دو درصد افزایش پیدا کرده است که که 10.6 درصد بیشتر از تخمین قبلی کارشناسان بازار کار بوده است. در حال حاضر متوسط سطح دستمزد ماهانه دراین کشور 49 هزار و 306 روبل است.

    متوسط نرخ بیکاری روسیه در بازه زمانی 1992 تا 2019 معادل 7.46 درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده مربوط به فوریه 1999 با 14.1 درصد و کمترین نرخ اشتغال مربوط به اوت 2019 با 4.3 درصد بوده است. هم چنین نرخ مشارکت در بازار کار از 62.9 درصد در ماه قبل به 62.7 درصد در ماه جاری رسیده است.

    از سوی دیگر بانک مرکزی روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد نرخ بهره را با یک درصد کاهش به 4.5 درصد رسانده است. این نرخ اگر چه مورد انتظار کارشناسان بود اما پایین ترین نرخ بهره ثبت شده در این کشور از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تاکنون محسوب می شود.

    بانک مرکزی روسیه که دستیابی به تورم چهار درصدی را هدفگذاری کرده است پیش بینی خود از رشد اقتصادی امسال این کشور را به منفی 4.6 درصد تقلیل داده است. با توجه به اینکه نرخ شیوع کرونا در روسیه کماکان در سطح بالایی باقی مانده است، بسیاری از کارشناسان معتقدند بانک مرکزی باز هم مجبور به کاهش بیشتر نرخ بهره به منظور حمایت از رشد اقتصادی خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی