عصر بازار

رییس شعبه شهید شهسواری تبریز بانک صنعت ومعدن:

توانمندسازی سرمایه انسانی عامل موفقیت این شعبه است

عصر اعتبار- روابط عمومی بانک صنعت و معدن در مصاحبه با علی عظیمی چنزق رییس شعبه شهید شهسواری تبریز که در میان شعب درجه چهار این بانک رتبه نخست را به خود اختصاص داده در خصوص برنامه های آتی این شعبه به گفتگو نشست.

توانمندسازی سرمایه انسانی عامل موفقیت این شعبه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، این بانک در مصاحبه با علی عظیمی چنزق رییس شعبه شهید شهسواری تبریز که در میان شعب درجه چهار این بانک رتبه نخست را به خود اختصاص داده است در خصوص دلایل موفقیت، فعالیت ها و برنامه های آتی این شعبه به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید؛

    1- رمز موفقیت شعبه شهید شهسواری تبریز در دستیابی به این موفقیت چیست؟
    از مهمترین دلایل رشد و موفقیت این شعبه ، تلاش و یکدلی همکاران و ارج نهادن به مشتریان است که سبب ارتقا سطح عملکرد این شعبه شده است؛ همچنین پاسخگویی دقیق و به موقع به مراجعین در سایه سعه صدر ، مسؤلیت پذیری واخلاق مداری تمامی کارکنان حاضر در این شعبه بانک از دیگر دلایل دستیابی به این برتری بوده است.

    2- در راستای تحقق شعار سال(جهش تولید) چه برنامه هایی دارید؟
    با توجه به مشکل فروش محصولات تولیدی ناشی از شیوع ویروس کرونا به خصوص واحدهای تولیدی ، تسهیل و تامین سرمایه درگردش و نیز تعامل با تولید کنندگانی که بدلیل شرایط موجود در بازپرداخت اقساط خود دچار مشکل گردیده اند از برنامه های شعبه جهت تحقق شعار جهش تولید می باشد.

    3- مهمترین برنامه شعبه در سال 99 چیست؟
    ارتقاء درجه شعبه از طریق افزایش منابع از طریق جذب سپرده های مشتریان (تمرکز حساب و جذب مشتریان جدید) و نیز تلاش جهت افزایش حجم اعتبارات اسنادی و صدور انواع ضمانت نامه بانکی برای واحدهای تولیدی از مهترین برنامه های شعبه درسال 1399 می باشد.

    4- با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه راهکاری برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
    در شرایط تحریم و بحران شیوع ویروس کرونا که تاثیر بسزایی در کوچک سازی حجم اقتصاد کشور داشته است، عواملی که باعث بهبود فضای کسب وکار می گردد و به رشد تولید کمک شایانی خواهد نمود عبارتند از: تامین مالی به هنگام و به اندازه واحد، کاهش هزینه های تامین مالی واحدها، اجتناب از تطول زمان ارائه خدمات به واحدها، ارائه مشاوره های مناسب و واقعی به واحدها، کاهش قوانین دست و پاگیر در تامین مالی واحدها،‌شفافیت در قوانین و مقررات مربوط به فضای کسب وکار.

    5- پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال 99، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
    با توجه به اینکه سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک ماحصل ساعت ها کار کارشناسی توسط واحدهای مختلف بانک بوده و بهره مند از سوابق و تجارب قبلی در حوزه های مختلف است رعایت کامل مفاد آن و بهره‌گیری از رهنمودهای آن در تصمیم گیریهای مرتبط روزمره قعطا تاثیرات مطلوبی در رشد فعالیتهای شعبه خواهد داشت.

    6- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
    به دلیل نبود دستورالعمل مدونی مبتنی بر استانداردهای جهانی و هیات خدمات مالی اسلامی، حاکمیت شرکتی در ایران جایگاه خود را در بین بانک ها و موسسات مالی پیدا نکرده است. حاکمیت شرکتی برای بانک از اهمیت ویژه ای برخوردار است از جمله رسیدن به حداکثر سودآوری و کارآیی و حداقل فساد و سوءاستفاده از قدرت و فراهم کردن نظام پاسخگویی مدیریتی، حاکمیت شرکتی یکی از مسایل بسیار حائزاهمیت در نهادهای پولی و مالی است. حاکمیت شرکتی به مجموعه روابطی اطلاق می شود که میان ذینفعان یک سازمان وجود داشته و بر نحوه اداره و نظارت بر آن تاثیر می گذارد. در این راستا به منظور آشنایی همکاران با حاکمیت شرکتی جلساتی با همکاران در راستای آشنایی ایشان با این مقوله هر از چندی بر گزار می گردد.

    7- از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
    توجه به نیازهای مشتریان موجود به منظور ایجاد تعامل هر چه بیشتر با آنان در نهایت منجر به افزایش منابع شعبه خواهد شد. لذا رصد مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید از طریق مشتریان موجود شعبه به منظور ایجاد منابع پایدار شعبه، از برنامه‌های اصلی شعبه می باشد که طی شش ماهه گذشته سال 1398 انجام شده است. همچنین پیگیری مطالبات بانک قبل از سررسید تا مرحله وصول ، و مذاکره با واحدهایی که در امر بازپرداخت اقساط با مشکلاتی مواجه شده اند به منظور جلوگیری از انباشت بدهی غیر جاری مشتریان و شعبه از عمده برنامه های شعبه می باشد. همچنین تسریع در امر صدور انواع ضمانت نامه طی سال جاری از اهم برنامه های شعبه می باشد.

    8- طی یکسال گذشته به چند طرح صنعتی و به چه میزان تسهیلات پرداخت کرده اید؟
    طی سال 1398 شعبه نسبت به پرداخت 26 مورد تسهیلات حدودا به مبلغ 1307 میلیارد ریال ، اعتبارات اسنادی داخلی یک مورد به مبلغ 500میلیارد ریال و ضمانت نامه بانکی به تعداد 32 مورد معادل 67 میلیارد ریال اقدام نموده است. از تسهیلات پرداخت شده با توجه به محدودیت نیروی انسانی شعبه(لازم به ذکر است که طی سال 1398 شعبه از نظر ترکیب نیروی انسانی فاقد کارشناس بوده است و کلیه خدمات ارائه شده با محوریت سه کمک کارشناس انجام شده است)،این شعبه 5 مورد تسهیلات سرمایه ثابت را مدیریت نموده است که دو فقره به بهره برداری رسیده است و سه مورد نیز در مرحله مشارکت مدنی قرار دارند.

    9- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
    همانطور که در بالا ذکر شد، طی سال 1398 شعبه فاقد نیروی کارشناسی، که کار کارشناسی انجام دهد ، بوده است و طی شش ماه نخست سال تنها کارشناس شاغل در شعبه رئیس شعبه بودند و در نیمه دوم نیز معاون شعبه با سمت کارشناسی به شعبه اضافه شدند. با این حال طی سال 1398 دوفقره از طرحهای سرمایه ثابت شعبه با تسهیلاتی معادل 25میلیارد ریال به بهره برداری رسیده اند.

    10- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
    طی سال 1398 تعداد سه فقره تسهیلات سرمایه ثابت به مبلغ 96میلیارد ریال قرارداد شده اند، که در حال حاضر در مرحله مشارکت مدنی می باشند، تسهیلات پذیرش شده سرمایه ثابت طی سال 1398 به تعداد 3 فقره بالغ بر 524 میلیارد ریال میباشند که در حال حاضر درمرحله تکمیل مدارک قرار دارند (لازم به توضیح است که عمده تسهیلات پذیرش شده مربوط به سه ماهه سوم سال 1398 می باشند)

    11- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
    با تمرکز صنایع تولید ماشین آلات و تجهیزات در مرکز استان (تبریز) یکی از قطب های صنعتی کشور به شمار می رود. این استان از لحاظ تعداد کارگاه های صنعتی، چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب می شود و از امکانات و قابلیت های توسعه صنعتی شایان توجهی برخوردار است که بخشی از آنها عبارتند از: وجود 35 شهرک صنعتی و تخصصی و 14 ناحیه صنعتی؛ وجود 7 پایانه مرزی گمرکی وجود مؤسسات تحقیقات صنعتی در استان؛ وجود مزیت نسبی در 13 رشته فعالیت صنعتی استان از قبیل چرم سازی، صنایع غذایی و آشامیدنی، تولید مبلمان و چوب و محصولات چوبی، قطعه و مجموعه سازی (مخصوصاً در حوزه خودروسازی)، ماشین سازی و شیمیایی؛ وجود مراکز آموزش فنی و حرفه ای مجهز و مراکز آموزش فنی شرکتهای بزرگ صنعتی؛ وجود صنایع مادر پیشرفته، شهر کهای تخصصی مانند سرمایه گذاری خارجی، فن آوری قطعات خودرو، مصالح ساختمانی تبریز و سرامیکی مرند و همچنین واحدها و تشکل های صنعتی و صنایع تبدیلی .
    همجواری استان با کشورهای خارجی و دسترسی آسان به بازارهای اروپا و آسیای میانه؛ وجود پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی تبریز و کارخانه های بزرگی نظیر تراکتور سازی، ماشین سازی، فولاد و کارخانجات تولیدکننده نیروی محرکه، قطعه سازی و قالب سازی برای احداث صنایع خودروسازی و واحدهای صنایع غذایی که در زمره واحدهای صنعتی پیشرو کشور می باشند و نیز صنایع چرم و کفش استان که پیشرو در کشور هستند. همچنین در سال های اخیر با ایجاد تشکل های صنفی در زمینه صنعت، نظیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، خانه صنعت و معدن، انجمن مدیران صنایع و انجمن قطعه سازان زمینه ارتباطی قوی بین مراکز صنعتی استان فراهم گردیده که می تواند الگوی مناسب برای صنایع کشورمان باشد.
    درحال حاضر استان آذربایجان شرقی با تعداد 9193 واحد فعال با سرمایه ای بالغ بر 791881 میلیاردریال و اشتغال 713933 نفر در عرصه تولید گام بر می دارد. که در مقایسه با کل کشور از لحاظ تعداد، سرمایه و اشتغال به ترتیب رتبه های 8، 3 و 1 را دارا می باشد. آمار نشان می دهد 39/5، 53/4 و53/4 درصد از کل واحدهای فعال از نظر تعداد، سرمایه گذاری و اشتغال کشور در استان می باشد.

    12- برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
    خوشبختانه شعبه ، از نظر بدهی غیر جاری در سطح بسیار پایینی قرارد دارد ، که این امر مرهون اعتبار سنجی مناسب متقاضیان در زمان پرداخت تسیهلات میباشد. از جمله راهکارهای شعبه جهت کاهش مطالبات غیر جاری ، می توان به توجه بیشتر به اهلیت و اعتبار مشتریان در زمان پرداخت تسهیلات ، برگزاری منظم جلسات با مدیران واحدها و بازدیدهای منظم دوره ایی ، تشویق مشتریان به افزایش تمرکز فعالیتهای مالی خود در بانک جهت استفاده از خدمات بیشتر اشاره نمود.

    13- چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
    لازم به توضیح است که شعبه طی سال 1398 تعداد 32 مورد ضمانت نامه بانکی به مبلغ 67097 میلیون ریال صادر نمود است که این امر در سایه بررسی و شناخت همه جانبه مشتریان خود محقق شده است. چرا که تمامی عواملی که باعث تسهیل و تسریع در پاسخ دهی به تقاضای مشتریان در بخشهای مختلف خدماتی شعبه در نهایت منجر به ایجاد رضایتمندی بیشتر مشتریان از شعبه و رغبت بیشتر آنان برای افزایش تعاملات مالی با بانک خواهد شد. لذا در این راستا پایش مشتریان از طریق اخذ نظرات و درخواستهای ایشان و تجزیه و تحلیل نظرات آنان در شناخت مشتریان نقش موثری دارد . از سوی دیگر شناسایی زنجیره تامین مشتریان و شناخت عوامل موثر بر فعالیت مشتریان به منظور معرفی خدمات قابل ارائه در شعبه از اهم برنامه های شعبه به منظور ارائه خدمات اعتباری غیر تسهیلاتی به مشتریان و افزایش درآمد بانک از محل کارمزدهای دریافتنی می باشد.

    14- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
    لازم به ذکر است که علی رغم، اول شدن شعبه در بین شعب درجه 4 و ارتقاء شعبه به شعبه درجه 3 که با تلاش همکاران تحقق یافته است ، ولی اختیارات شعبه با نیازهای واحدهای مستقر در شهرک و منطقه فاصله بسیاری دارد. که لازم است این اختیارات متناسب به نیاز واحدهای صنعتی به شعب داده شود. بعنوان مثال نیاز واحدهای صنعتی به سرمایه درگردش طی سال 1398 و 1399 بدلیل شرایط تحریمی و تورمی حاکم چندین برابر شده است ، این در حالی که اختیارات شعبه با توجه به ارتقاء درجه حاصله هنوز دو برابر هم نشده است.

    15- تعامل شما با مقامات بالای استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
    با توجه به وجود مدیریت استانی ، تعاملات عمده بانک با مقامات استانی از سوی ایشان انجام می شود.

    16- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
    تحولات روز افزون در سازمان‌ها، تغییرات سریع در تکنولوژی و الزام سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به کارایی و اثربخشی بیشتر، موجب دگرگونی شگرفی در نحوه نگرش به اهمیت ارتقاء توانمندی‌های نیروی انسانی شده است به طوری که امروزه صاحب نظران به اتفاق، توانمندی‌های نیروی انسانی را از اساسی‌ترین منابع رشد و توسعه سازمان‌ها می‌دانند. در سازمان‌ها برای ارتقاء توانمندی‌های نیروی انسانی از ابزارهای مختلفی بهره گرفته می‌شود. یکی از کارآمدترین آنها، آموزش است. آموزش نیروی انسانی در سازمان‌ها به عنوان یک فرایند شامل تعیین نیازهای آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی، اجرای برنامه و ارزشیابی می‌باشد.

    17- روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
    در انجام امورمحوله به شعبه و اهداف تعیین شده برای شعبه،‌ از کلیه همکاران مربوطه نظر سنجی شده و انجام امور به صورت تیمی صورت می گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی