عصر بازار

از سوی پژوهشکده پولی و بانکی منتشر شد:

بررسی شاخص‌های توسعه مالی اسلامی ایران و جهان در سال ۲۰۱۸

عصر اعتبار- پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گزارش جدید بررسی شاخص‌های توسعه مالی اسلامی ایران و جهان در سال ۲۰۱۸ منتشر و پیشنهادات خود را مطرح کرد.

بررسی شاخص‌های توسعه مالی اسلامی ایران و جهان در سال ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در مقدمه گزارش جدیدی که از سوی پژوهشکده با عنوان "بررسی شاخص‌های توسعه مالی اسلامی ایران و جهان در سال  2018" انجام شده، آمده است:  گزارش بررسی شاخص‌های توسعه مالی اسلامی ایران و جهان در سال  2018 صنعت مالی اسلامی در جهان علی الخصوص در منطقه خاورمیانه، جنوب و جنوب شرق آسیا با سرعت در حال افزایش است. گزارش توسعه مالی اسلامی در سال 2018 با بررسی کشورهای مختلف نشان می دهد، ارزش کل دارایی های نظام مالی اسلامی از سال 2012 تا سال 2017 با میانگین نرخ رشد متوسط سالانه 6 درصد افزایش یافته و از 2.2 تریلیون دلار در سال 2016 با نرخ رشد 11 درصد به 2. 4 تریلیون دلار در سال 2017 رسیده است.

    در این میان، ایران، عربستان و مالزی بیشترین سهم بازار مالی اسلامی را از لحاظ دارایی ها به خود اختصاص می دهند و کشورهایی همچون قبرس، نیجریه و استرالیا توانسته اند رشد سریعی را تجربه کنند.

    در این گزارش 131 کشور در 8 منطقه مختلف جغرافیایی از لحاظ شاخص های توسعه مالی اسلامی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته اند. مجموع نمرات اختصاص یافته به این شاخص های توسعه مالی در 5 حوزه توسعه کمی، دانش آموزش و تحقیق)، نظارت (حاکمیت)، مسئولیت اجتماعی شرکتی و آگاهی (اطلاع رسانی) نشان می دهد که کشورهای مالزی، بحرین و امارات همچنان از لحاظ توسعه بازاهای مالی اسلامی پیشگام هستند و بازارهای مالی اسلامی نوظهور با بیشترین پیشرفتهای مالی نیز متعلق به کشورهایی همچون عراق، سورینام، نیجریه و اتیوپی است.

    بررسی ها نشان می دهد، دیجیتالی شدن به عنوان یک تحول عمده در سراسر بخش های مختلف صنعت مالی اسلامی پدیدار شده است و می تواند کل نظام مالی جهانی را دگرگون نماید. عملکرد هر یک از بخش های صنعت مالی اسلامی و توسعه اکوسیستم پیرامون آن نشان می دهد که پتانسیل رشد این صنعت بالا بوده و پیش بینی می شود ارزش دارایی های نظام مالی اسلامی با نرخ رشد متوسط سالانه 10 درصد تا سال 2020 به ارزش حدود 3٫8 تریلیون دلار خواهد رسید. در ادامه به معرفی شاخص های توسعه مالی اسلامی و رتبه بندی کشورها به تفکیک هر یک از این شاخص ها می پردازیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی