عصر بازار

گزارش فصلی اقتصاد ایران در زمستان ۹۸ منتشر شد

عصر اعتبار- گزارش فصلی اقتصاد ایران در زمستان ١٣٩٨ منتشر شد که بر این اساس رشد اقتصادی بدون نفت منفی ۲.۵ درصد، نرخ تورم ۳۴.۸ درصد و حجم نقدینگی بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

گزارش فصلی اقتصاد ایران در زمستان ۹۸ منتشر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، براساس اعلام مرکز آمار در فصل زمستان 98 محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩۰ رقم ١٧٢٦٦٧۰ میلیارد ریال بوده است که رشد آن نسبت به مدت مشابه سال قبل ٦,٣- درصد است. در این فصل رشد اقتصادی بدون نفت ٢.٥- درصد بوده است.

    شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی کل کشور (١۰۰= ١٣٩٥) نیز ١٩٧,٨ بوده است به­ طوری که درصد تغییرات دوازده ماه منتهی به اسفندماه ١٣٩٨ نسبت به دوره مشابه قبل (نرخ تورم کل کشور) ٣٤.٨ است.

    همچنین نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیشتر 10.6 درصد اعلام شده که نسبت به فصل پاییز ١٣٩٨ تغییری نداشته است. از سویی تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در نقاط شهری کشور ٤٢٧٢٧ فقره بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٤,٣ درصد کاهش داشته است.

    حجم نقدینگی کل کشور منتهی به اسفند ١٣٩٨، ٢٤٧٢١,٥ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به اسفندماه ١٣٩٧ رشد ٣١.٣ درصدی داشته است. شاخص کل بورس اوراق بهادار نیز به عدد ٥١٢٩۰۰ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٤٤,٩ درصد رشد داشته است.

    در بخش تجارت خارجی حجم صادرات غیر نفتی ٩٥٤٩ میلیون دلار بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٢,٦درصد کاهش داشته است. همچنین در این فصل حجم واردات گمرکی ١١٩۰۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٩.١درصد رشد داشته است.

    در بازار ارز نیز متوسط نرخ برابری دلار و یورو با ریال در بازار آزاد به ترتیب برابر ١٤۰۰٢٤ و ١٥٤٤٣٧ ریال بوده است که نسبت به فصل پاییز ١٣٩٨ به ترتیب ١٧,٦ و ١٧.٨ درصد رشد داشته است.

    پورسعید خلیلی