عصر بازار

۱۰ ریسک پیش‌روی جهان پس از شیوع کرونا

عصر اعتبار- مجمع جهانی اقتصاد براساس نظرسنجی که از ۳۴۷ تحلیل‌گر ریسک انجام داده، ۱۰ ریسک اقتصادی در دوره ۱۸ ماهه پس از شیوع کوید-۱۹ را برشمرده که مهم‌ترین آن رکود طولانی مدت اقتصاد جهان است.

۱۰ ریسک پیش‌روی جهان پس از شیوع کرونا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران درباره نظرسنجی انجام شده توسط مجمع جهانی اقتصاد نوشت: تحلیل‌گران ریسک با 68.6 درصد معتقد هستند که بالاترین ریسک ممکن پس از شیوع کرونا، رکود طولانی مدت اقتصاد جهان است.

    افزایش شدید ورشکستگی بنگاه‌های بزرگ و صنایع کوچک و متوسط و ایجاد موجی از ادغام صنایع با 56.8 درصد و عدم موفقیت صنایع و بخش‌ها برای احیای اقتصادی در برخی از کشورها با 55.9 درصد در رده‌های دوم و سوم 10 ریسک بزرگ اقتصادی پس از شیوع کوید-19 قرار دارند.

    این در حالی است که سطح بالای بیکاری ساختاری به ویژه درباره بیکاری جوانان با 49.3 درصد، تضعیف جایگاه مالی اقتصادهای بزرگ با 45.8 درصد و اخلال‌های طولانی مدت زنجیره‌های تامین جهانی با 42.1 درصد در رده‌های چهارم تا ششم این ریسک‌ها قرار دارند.

    از سوی دیگر فروپاشی اقتصادی یک بازار نوظهور یا اقتصاد در حال توسعه با 38 درصد، افزایش شدید تورم جهانی با 20.2 درصد و خروج گسترده سرمایه و کند شدن جریانات سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی با 17.9 درصد رده‌های بعدی این 10 ریسک را به خود اختصاص داده‌اند.

    این 347 تحلیل‌گر ریسک همچنین دهمین ریسک بزرگ برای اقتصاد جهان پس از شیوع کرونا را نیز کمبود بودجه بازنشستگی به دلیل کاهش ارزش صندوق‌های بازنشستگی عنوان کرده و احتمال آن را 17.6 درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی