عصر بازار

فاجعه در کمین اقتصاد دوبی

عصر اعتبار- موسسه رتبه بندی S&P پیش بینی کرد اقتصاد دوبی ۱۱ درصد کوچک شود.

فاجعه در کمین اقتصاد دوبی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، موسسه رتبه بندی اس اند پی در گزارشی اعلام کرد که با توجه به تشدید بحران مسکن در دوبی و هم چنین مشکلات پیش آمده ناشی از کرونا برای کسب و کارها، رتبه اعتباری این شهر را به وضعیت بی ارزش تنزل می دهد. اس اند پی هم چنین پیش بینی خود از رشد اقتصادی امسال این شهر اماراتی را به منفی 11 درصد کاهش داد.

    دوبی به عنوان یکی از قطب های اصلی تجارت و گردشگری منطقه خاورمیانه با شیوع ویروس کرونا در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است و طبق اعلام این موسسه مطرح رتبه بندی آمریکایی، شرایط اقتصادی آن چهار برابر بدتر از چیزی است که در بحران مالی 2009 با آن مواجه شده بود.  هم چنین پیش بینی شده است نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی از چهار درصد بگذرد که در صورت تحقق، بدترین عملکرد بودجه ای هفت سال اخیر این شهر بوده است.

    بنا بر اعلام اس اند پی، اقتصاد دوبی سال آینده به مدار رشد اقتصادی مثبت باز خواهد گشت به کونه ای که رشد مثبت پنج درصدی برای سال جاری و دو درصدی برای سال 2022 برای آن پیش بینی شده است. با این حال عملکرد سه سال پیش روی دوبی نصف متوسط رشدی است که در یک دهه اخیر به ثبت رسیده بود.

    موسسه اس اند پی هم چنین رتبه اعتباری بزرگ ترین شرکت فعال در حوزه مسکن امارات یعنی امار را نیز کاهش داد. دلیل اصلی این تصمیم، کاهش 30 تا 40 درصدی درآمد این گروه ساختمانی در سال جاری به دلیل بحران در بخش مسکن بوده است. رتبه شرکت دی آی اف سی نیز که یکی از اصلی ترین مراکز جذب سرمایه گذاری در منطقه آزاد دوبی است یک رتبه کاهش یافت.

    به گفته اس اند پی، بر هم خوردن توازن بودجه ای دوبی بر روی توانایی دولت محلی در حمایت مالی بیشتر از کسب و کارها تاثیر منفی زیادی خواهد گذاشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی