عصر بازار

به منظور راضی کردن هلند مطرح شد؛

پیشنهاد کاهش۵۰میلیارد یورویی کمک بلاعوض بسته نجات اتحادیه اروپا

عصر اعتبار- سران اتحادیه اروپا در آستانه دومین روز مذاکرات در بروکسل بر سر صندوق احیای اقتصادی و جنجالی ۷۵۰ میلیارد یورویی، با پیشنهادی جدید و میانجی گرایانه‌ای روبرو شدند.

پیشنهاد کاهش۵۰میلیارد یورویی کمک بلاعوض بسته نجات اتحادیه اروپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، در این پیشنهاد حجم بودجه دست نخورده باقی مانده اما مبلغ تخصیصی به عنوان کمک بلاعوض به 50 میلیارد یورو کاهش یافته است. براساس این پیشنهاد و در تلاش به منظور تعدیل نگرانی‌های مالی کشورهایی همچون هلند، در مجموع 450 میلیارد یورو به عنوان کمک بلاعوض و 300 میلیارد یورو در قالب وام اختصاص خواهد یافت.

    مارک روته نخست وزیر هلند معتقد است کمک‌های مالی به کشورها باید با نظارت دقیق‌تری نسبت به اعطای وام‌های عادی صورت گیرد. او همچنین برای جلب نظر نخست وزیر هلند طرحی را پیشنهاد کرده که براساس آن مقررات سخت‌گیرانه‌ای برای پرداخت کمک مالی به کشورها اعمال شود. بر اساس این طرح، اگر کشوری مصوبه کمیسیون اروپا درباره راهبرد عبور از بحران کرونا را نپذیرد، از دریافت کمک مالی محروم می‌شود. همچنین میزان دریافتی کشورها براساس دو فاکتور رشد اقتصادی و میزان خسارت ناشی از بحران کرونا محاسبه می‌شود.

    با توجه به بیش از 100 هزار تلفات ناشی از کووید-19 در اروپا و ضربه اقتصادی وارد شده به کشورهای این منطقه، بیشتر سران اتحادیه اروپا بدنبال پاسخی قاطع از سوی این بلوک هستند. با این حال، نخستین روز نشست آنان بعد از 5 ماه صرفا به تکرار مواضع اولیه صرف شد.

    تازه‌ترین پیشنهاد ارائه شده برای سران اتحادیه اروپا در آستانه روز دوم مذاکرات بدنبال متعادل سازی تقاضای هلند و مخالفان این کشور است. براساس برنامه پیشنهادی، یک «ترمز مافوق اضطراری» به یک کشور اجازه خواهد داد تا در صورت داشتن ابهاماتی در خصوص مورد مصرف بودجه، از توزیع و تخصیص آن جلوگیری کند. از زمان تایید پرداخت توسط کمیسیون، دولت‌ها سه روز زمان دارند تا اعتراضات خود را مطرح کرده و سپس موضوع توسط سران اتحادیه اروپا یا وزرای دارایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    براساس تازه‌ترین پیشنهاد، مجموع بسته قابل بحث توسط سران اتحادیه اروپا 1.84 تریلیون یورو خواهد بود که 1.07 تریلیون یوروی آن در قالب کمک بلاعوض از منبع بودجه معمول بلوک تامین خواهد شد و 750 میلیارد یورو تحت بسته محرک اضطراری توزیع می‌شود. آلمان بیشترین سهم را در تامین بودجه بلوک را دارد. حدود یک سوم این مبلغ برای استفاده در پروژه‌های مرتبط با تبدیل اتحادیه اروپا به اقتصادی با انتشار کربن پایین اختصاص خواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی