عصر بازار

سرمایه صندوق ضمانت تعاون افزایش یافت

عصر اعتبار- با اصلاح اساسنامه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون از سوی هیات وزیران، سرمایه این صندوق از محل سود انباشته به مبلغ ۱۶۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

سرمایه صندوق ضمانت تعاون افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هیات وزیران در جلسه یکم تیر ماه 1399 به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده واحده قانون استفساریه در خصوص اختیار اصلاح اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت، ماده (4) اساسنامه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون را اصلاح کرد.

    بر این اساس، سرمایه صندوق مبلغ یک هزار و 650 میلیارد ریال است که به 16 میلیون و 500 هزار سهم یکصد هزار ریالی تقسیم شده و تمامی آن متعلق به دولت است. افزایش سرمایه یادشده از محل سود انباشته تأمین شده است.

     مقام معظم رهبری در خرداد ماه سال 1384، به‌منظور ایجاد تحول اساسی در اقتصاد ملی، سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را با رویکرد کاهش نقش دولت در اقتصاد و افزایش نقش بخش غیردولتی، با اولویت بخش تعاون، در سه بند «الف»، «ب» و «ج» با محوریت حضور مردم در اقتصـاد، به رؤسای قـوای سه‌گانه ابلاغ فرمودند.

    دولت نیز در راستای سیاست‌های ابلاغی به‌ منظور تأمین شرایط و امکانات اشتغال برای همه و تحقق عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت، اهتمام ویژه‌ای به ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری و رفع موانع آن در بخش تعاون داشته است؛ به طوری که با همکاری مجلس شورای اسلامی و به موجب تبصره یک بند «و» ماده 9 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصوب 1387، علاوه بر تأسیس بانک توسعه تعـاون، به ایجاد صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، به عنوان یک نهاد تخصصی در بخش تعاون اقدام کرده است.

    از آنجا که یکی از اصلی‌ترین موانع اعطای تسهیلات اعتباری برای تعاونی‌ها، نداشتن وثایق کافی مورد نظر موسسات مالی و اعتباری و بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری برای این بنگاهها است، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، جهت توسعه بخش تعاون و رفع موانع آن، از طریق اعتبارسنجی متقاضیان نسبت به صدور انواع ضمانت‌نامه‌ اقدام می کند.

    به گزارش ایسنا، سرمایه اولیه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون پیش از این مبلغ 1200 میلیارد ریال بود که با تصویب هیات وزیران به 1650 میلیارد ریال افزایش یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی