عصر بازار

وزیر اقتصاد:

پرداخت تسهیلات در همه بانک‌ها الکترونیک می‌شود

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به پرداخت تسهیلات الکترونیک مقابله با آثار اقتصادی ‌کرونا در بانک ملی گفت: در حال پیگیری هستیم که تمامی تسهیلات در تمامی بانک‌ها به صورت الکترونیک پرداخت شود.

پرداخت تسهیلات در همه بانک‌ها الکترونیک می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، فرهاد دژپسند در مراسم رونمایی از نسخه الکترونیکی سفته و تسهیلات و اعتبارات دیجیتال اظهار داشت: بحث اسناد الکترونیکی تجارت و سفته و برات الکترونیک از اهداف مهمی است که از اوایل دهه 80 در راستای بحث اقتصاد هوشمند مورد توجه بود.

    وی با بیان اینکه اقدامات زیادی از آن زمان انجام شده است، افزود: بورس بانک، بیمه، مالیات و... باید هوشمند شوند تا زمینه تحقق اقتصاد هوشمند فراهم شود. دژپسند با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا باعث تسریع در این فرایند شد تصریح کرد: 158 هزار بنگاه اقتصادی به واسطه اعطای تسهیلات الکترونیک از مراجعه حضوری به نظام بانکی معاف می شوند، که در کنار این مسائلی چون کاهش تقاضا برای سفر، استفاده بهینه از تمام منابع و صرفه‌جویی به دلیل حذف کاغذ را در پی خواهد داشت. همچنین موجب جابجایی مشاغل و تغییر شغل‌ها به سمت استفاده بیشتر از نیروی ذهن می‌شود.

    وزیر اقتصاد تاکید کرد: ارائه تسهیلات تمام الکترونیک اکنون در بانک ملی انجام شده و پیگیری می‌کنیم که برای کل تسهیلات در همه بانک‌ها این کار انجام شود و مسائلی مانند افتتاح حساب، درخواست اعتبار و ...بدون مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها انجام شود.

    وی با اشاره به بحث احراز هویت الکترونیکی گفت: این کار را در بورس انجام دادیم و احراز هویت الکترونیک به واسطه اختیاری که مقام معظم رهبری به شورای بورس دادند فقط برای سهام عدالت انجام شد که در حال پیگیری هستیم تا برای بقیه موارد نیز انجام شود.

    دژپسند با تاکید بر اینکه فعال اقتصادی باید احساس کند که در پیگیری امور نیاز ندارد که به کرات به بانک مراجعه کند و امور تسهیل شده است، یادآور شد: حدود 100 نفر از کارکنان بانک‌ها به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در چند ماه گذشته از میان ما رفتند که اگر این فضا پیش از این طراحی می‌شد چنین داغی را نمی‌دیدم.

    وی با بیان اینکه فواید این کار محدود به یک رشته مانند برات و سفته و چک نیست و پلتفرم‌ها را تغییر می‌دهد، گفت: سرعت در تامین مالی بنگاه‌ها موجب می شود که فضای کسب و کار بهبود یابد و این امر نیز خود منجر به افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور می‌شود.

    دژپسند با تأکید بر اینکه باید به سمت بورس هوشمند و بانکداری هوشمند برویم ادامه داد: البته برخی بانک‌ها هنوز کربنکینگ را تجربه نکرده‌اند و ما باید به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کنیم و پس از آن به سمت بانکداری هوشمند گام برداریم و بحث‌هایی مانند بیمه را نیز به این پلتفرم اضافه کرده و دامنه نفوذ آن را زیاد کنیم.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی را افزایش دهیم باید سرمایه‌گذاری و سهولت در تامین مالی را پیگیری کنیم و همچنین نرخ بهره‌برداری از ظرفیت تولید را افزایش دهیم که برای بالابردن این نرخ مواردی چون تامین مالی، تامین نهاده‌ها و بازار فروش اهمیت زیادی دلرند که همه اینها به محیط اقتصادی برمی‌گردد و اگر محیط هوشمند داشته باشیم، انجام خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی