عصر بازار

گلایه مردم از تبدیل بانک‌ها به کانون انتشار کرونا

عصر اعتبار- بانک‌ها از همان نخستین روزهای اعلام ورود ویروس کرونا به ایران، به عنوان کانونی برای انتشار این ویروس شناخته شده‌اند؛ موضوعی هم که جان کارمندان را به خطر انداخته است و هم مشتریان.

گلایه مردم از تبدیل بانک‌ها به کانون انتشار کرونا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تجارت نیوز، بانک‌ها از همان نخستین روزهای اعلام ورود ویروس کرونا به ایران، به عنوان کانونی برای انتشار این ویروس شناخته شده‌اند؛ موضوعی هم که جان کارمندان را به خطر انداخته است و هم مشتریان را.

    چند روز پیش، گزارشی را با موضوع آمار ابتلای کارمندان بانکی به کرونا منتشر کرد. علیرضا بزرگمهری نائب‌رئیس انجمن شرکت‌‌های نرم‌افزاری (آشنا) در گفتگو با این رسانه، جای خالی امضای دیجیتال و نبود زیرساخت‌های لازم برای ارائه غیرحضوری بسیاری از خدمات را از جمله مهم‌ترین دلایل آمار رو به رشد ابتلای کارمندان شبکه بانکی به کرونا دانسته بود.

    این گزارش با واکنش برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز مواجه شد.
    کارمندان بانک: خسته‌ایم

    کارمندان شبکه بانکی، از شرایط خود گلایه دارند و معتقدند برخی از مردم و مدیران بانکی، وضعیت سخت آنها را درک نمی‌کنند.

    «من به‌عنوان یک کارمند بانک که بسیاری از همکارانم مبتلا شده و مستقیم و غیر مستقیم درگیر بیماری کرونا هستم، از نزدیک شاهدم که هیچیک از کارمندان بانک حال روحی مناسبی ندارند و علاوه بر تاثیرات جسمی بیماری، متاثر از عدم همدلی مشتریان که اهمیتی به سلامت کارمندان نمی‌دهند و با اعتراضات نابه‌جا به کمبود نیرو باعث ناراحتی می‌گردند، می‌باشند.»

    «بنده یکی از کارمندان بانک هستم. اگر به همین منوال از کنار این کارمندان سخت‌کوش بانک‌ها به راحتی بگذریم، نتایج واقعا اسفناکی در آینده به گوشمان خواهد خورد. دولت از یکسو اعلام می‌کند دورکاری کارمندان دولت؛ ولی کسی نیست به‌فکر این قشر از مردم باشه. چرا؟ مگر خون دیگران رنگین‌تر از ماست که در سرما، گرمای زیاد و آلودگی، باید سرکار باشیم ولی بقیه کارمندان در منزل استراحت کنند. چرا؟ اگر من با فشار خون بالا، یکماه مانده به بازنشستگیم و داشتن دو فرزند، مبتلا به کرونا شوم و از بین برم، چه کسی حال خانواده بنده رو جویا خواهد شد.»

    «بنده کارمند بانک ملت هستم. متاسفانه علاوه بر کار روزانه، برای ما باجه عصر هم گذاشتن. اونم تو اسلام‌آباد غرب که وضعیت قرمز است. متاسفانه نظارت نیست. همه کرونا گرفتیم. اما سرکار می‌ریم.»

    «بنده کارمند بانک هستم شعبه مرکزی یکی از بانکها با داشتن یک فرزند شیرخوار، تا امروز مدیر شعبه ما، نه شیفتی را برای ما اعمال کرده و نه کار شیفتی را! هیچ نظارت و رعایت قانونی وجود ندارد.»
    سقف مبلغ کارت به کارت را افزایش دهید

    بعضی نیز پیشنهاداتی را برای بهبود شرایط و کاهش خطر ویروس کرونا برای کارمندان شبکه بانکی بیان کرده‌اند.

    «اگه فقط مبلغ کارت به کارت و انتقال وجه رو حداقل به سقف مطلوب با جامعه پولی بازار برسونن، خیلی از این مشکلات حل می‌شه. سال‌هاست که با وجود تورم، سقف انتقال وجه سه میلیون تومن و این مبلغ حداقل اگه به ده میلیون برسه، تا حدود زیادی بانک‌ها خلوت می‌شه. این رو به عنوان کارمند بانک عنوان می‌کنم که از نزدیک شاهد معاملات مردم هستم.»

    «بعد از شیوع کرونا مبلغی که مشتریان می‌تونن نقد بیارن، 45 میلیون تومن شده که قبل از شیوع کرونا این مبلغ 15 میلیون بود و این افزایش وجه نقد بیشتر کارمندها رو درگیر می‌کنه و حتی خود مردمی که پول نقد به شعبه میارن.»

    « ایام کرونا تهدیدی بود که می‌شد آن را به فرصت تبدیل کرد. حذف پول فیزیکی، بهترین گزینه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و همچنین آرام شدن شعب بانک‌ها بود. می‌شد از این فرصت، برای از بین بردن هزینه‌های گزاف چاپ، دوبارشماری، تفکیک استفاده کرد.»

    «یکی از بزرگترین عوامل شیوع بیماری بین کارکنان بانک، محیط نامناسب بانک‌ها و عدم تهویه هوا در بانک‌ها و همچنین مبادله وجه نقد و اسکناس و همچنین هجوم مردم به بانک‌ها برای فروش سهام عدالت یا باز کردن حساب برای کودکان به منظور خرید سهام etf و بازار بورس می‌باشد.»

    «متاسفانه برای افتتاح حساب یا کارت بانکی چند نوع استعلام گرفته می‌شه. از طرفی دیگه، به‌خاطر کم هزینه بودن کارت بانکی مردم خیلی راحت کارت خود را گم میکنن. مبلغ کارت به کارت با توجه به تورم موجود قابل تامل هستش.»

    «متاسفانه، تعدادی از خود کارمندان محترم بانک‌ها هم رغبتی به استفاده از امکانات الکترونیکی موجود برای مشتریان ندارند و به بهانه‌های مختلف، مراجعات مردم را افزایش می‌دهند. مثلا برای انتقال پول، از طریق شماره شبا بارها اتفاق افتاده است که کارمندان بانک به‌جای شبا به مشتریان توصیه می‌کنند از چک بین بانکی استفاده گردد، در صورتیکه این روش مستلزم حضور مجدد در شعبه دیگری است. ضمنا خود بانک‌ها هم علاقه‌ای به توسعه استفاده از خدمات بانکی ندارند، مثلا بانک ملی، در سامانه بام، انتقال پول را خارج از سیستم بام و به‌صورت کارت به کارت انجام می‌دهد و از خود سیستم استفاده نمی‌شود. بعضی از پرداخت‌های اقساط بانکی هم از طریق بام، امکان‌پذیر نیست.»
    گلایه مشتریان از معطلی در بانک‌‌ها

    در این میان، برخی از افراد نیز انتقاداتی را به عملکرد کارکنان شبکه بانکی دارند و معتقدند آنها، بی‌دلیل افراد را در بانک معطل می‌کنند.

    «برای یک کار بانکی به یکی از شعب بانک ملی مراجعه کردم، فقط حدود یک ساعت دنبال یک نفر کارمند که کار من را به ایشان ارجاع داده بودند، می‌گشتم. کار خاصی هم نمی‌کرد و فقط از این میز به آن میز می‌رفت و با موبایل صحبت می‌کرد. چند ساعت بی‌مورد در شعبه بودم؛ در حالی‌که درخواستم در عرض 10 دقیقه قابل حل بود. بنابراین بهتر است کمی هم خود کارمندان، ارباب رجوع را به‌موقع راه بیندازند تا خودشان و مردم کرونا نگیرند.»

    «بعضی از کارمندان بانک‌ها به‌علت تعلل در اجرای سریع خدمات درخواستی، باعث طولانی شدن حضور مشتریان در بانک می‌گردند که نهایتا باعث ایجاد مشکلات بهداشتی برای خود و همکاران و مشتریان می‌شود.»

    «امروز برای یک افتتاح حساب ساده در یک شعبه نسبتا خلوت بانک دی، نزدیک به 1 ساعت و ربع پشت باجه منتظر بودم تا کارمند بانک کارم رو انجام بده. حالا بماند که یک ساعت هم طول کشید تا نوبتم بشه. می‌خوام بدونم افتتاح حساب مگه چی داره که اینترنتی انجام نمی‌دن؟ بماند که بانک رسالت این کار رو انجام می‌ده و مامور بانک می‌یاد درب منزل مدارکتون رو‌ می‌گیره و میره.»

    «این کوتاهی فقط به شبکه بانکی آسیب نمی‌زنه. بلکه به مراجعین هم آسیب می‌زنه. لذا شبکه بانکی محلی برای گسترش و ‌توزیع ویروس کرونا می‌شود که صدمات آن به آحاد اقشار وارد می‌شود.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی