عصر بازار

کارگران، بازنشستگان و حقوق­‌بگیران از نتایج بورس­‌بازی و افزایش تورم متضرر می‌شوند

عصر اعتبار- دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه بورس مبتنی بر بازار سرمایه است و نمی­‌توان کسی را بابت سرمایه­‌گذاری در آن مذمت کرد، به حرکت غیرمتوازن بازار سرمایه اشاره کرده و گفت: حرکت غیرمتوازن و غیرمتقارن بازار سرمایه می­‌تواند در سطح ملی به اقتصاد کشور صدمه وارد کند.

کارگران، بازنشستگان و حقوق­‌بگیران از نتایج بورس­‌بازی و افزایش تورم متضرر می‌شوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، علیرضا محجوب درباره افزایش سهم بورس در اقتصاد ایران در چند ماه اخیر گفت: به نظر من؛ بورس یک قمارخانه بزرگ است. درست است که به عملیات بورس شبهه‌ی شرعی یا قانونی وارد نیست اما نفس این شکل از بورسی شدن، خطراتی را در پی دارد که باید مراقب آن باشیم. همانطور که نفس قرض دادن و قرض گرفتن مخالف شرع و قانون نیست اما نحوه‌ی قرض دادن و گرفتن می­‌تواند مسائلی را برای ما ایجاد کند. مثلا علمای دین می‌­گویند اگر من قرضی بدهم و بگویم بر اساس نرخ تورم یک یا دو سال بعد آن را به من برگردان، مشکل شرعی ندارد اما اگر درصد یا رقمی را مثلا ده درصد مشخص کنیم، مشکل شرعی پیدا می­‌کند.

    دبیرکل خانه کارگر با اشاره به وضعیت افزایش حبابی قیمت سهام بسیاری از شرکت­‌ها در بورس گفت: ما اکنون شاهدیم شرکت­‌هایی که بسیار وضع ناگواری دارند، قیمت سهام‌شان در بورس چهار یا پنج برابر میزان واقعی است. درحالیکه در این شرکت­‌ها، حتی کارگر به این میزان افزایش دستمزد نداشته است ولی ما به شکل تصنعی شاهد افزایش قیمت سهام آنها هستیم. بنابراین فعل و انفعال کنونی بازار بورس، نتیجه فرآیندهای مالی و کاهش ارزش پول ملی ما در برابر ارزهای دیگر جهانی است.

    نماینده سابق مردم تهران با بیان اینکه بورس مبتنی بر بازار سرمایه است و نمی­‌توان کسی را بابت سرمایه­‌گذاری در بورس مذمت کرد، به حرکت غیرمتوازن و غیرمتقارن بازار سرمایه اشاره کرده و افزود: حرکت غیرمتوازن و غیرمتقارن بازار سرمایه می­‌تواند در سطح ملی به اقتصاد کشور صدمه وارد کند و این موضوع می­‌تواند اثرات منفی فراگیری نیز در پی داشته باشد.

    محجوب در خصوص مهار قیمت­‌ها در وضعیت فعلی کشور نیز گفت: باتوجه به افزایش زیاد قیمت کالاها و تورم بالا، اگر ما می­‌خواهیم قیمت­‌ها را مهار کنیم، باید فکری به حال بازار مالی و پولی کنیم چون این بازار پولی می­‌تواند روی تورم نیز اثر بگذارد. یعنی میزان تقاضا را افزایش دهد درحالیکه "عرضه‌" دارای تناسب با این میزان "تقاضا" نخواهد بود. و در نهایت در این شرایط ناسالم، مردم برای حفظ سرمایه­‌شان به سمت بازار سکه و ارز خواهند رفت و با افزایش نرخ ارز و سکه، سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات نیز افزایش خواهد یافت.

    وی با بیان این مطلب که من مخالف فرآیند عقلانی و حساب­‌شده پذیره­‌نویسی و شرکت در بورس نیستم، افزود: با این وجود روند کنونی علایم یک حرکت متقارن و متوازن را چندان نشان نمی­‌دهد. درصورتی بورس، ابزاری ضدتورمی خواهد بود که به محل بورس­‌بازی و سفته­‌بازی تبدیل نشود، در این صورت، سطح نقدینگی را افزایش و میزان تورم را بالاتر خواهد برد. و امروز در شرایطی که کشور ما در آن قرار داد و براساس شواهد و قراین، من بورس را یک نهاد تورمی و علیه زندگی فقرا و عموم مردم می‌­بینم.

    محجوب در پایان گفت: کارگران، بازنشستگان و تمامی حقوق­‌بگیران از نتایج این شکل از بورس­‌بازی و افزایش تورم متضرر خواهند شد. برخی از اقتصاددانان تورم را مالیاتی می­‌دانند که اغنیا علیه فقرا وضع می­‌کنند. تورم فعلی نیز چنین نقشی را برای فقرای جامعه ما ایفا می­‌کند. در واقع، از محل جیب کارگران و فقراست که اغنیا به این ثروت­‌های بادآورده می­‌رسند. الان بورس، محل ثروت­‌های بادآورده است و اگر این موضوع کنترل نشود، نتایجش؛ هم بازار بورس و هم مردم جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو