عصر بازار

رییس سازمان بورس:

دولت باید برای عرضه ETF استراتژی داشته باشد

عصر اعتبار- رییس سازمان بورس اعلام کرد: دولت موظف است ضمن داشتن استراتژی مشخص وقتی برنامه برای عرضه ETF دارد، یکباره اقدام به لغو کردن آن نکند بنابراین دولت باید طبق برنامه‌هایی که از قبل اعلام کرده اقدام کند.

دولت باید برای عرضه ETF استراتژی داشته باشد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، حسن قالیباف اصل در خصوص نوسانات این روزهای بازار سرمایه گفت: همیشه با اعلام اخبار مختلف، بازار دچار عکس‌العمل‌هایی می شود. بازار سرمایه نمی‌تواند حالت ساکن داشته باشد و دائما در حال نوسان است اما به این بستگی دارد که چه اخباری به بازار برسد.

    وی با اشاره به اثر عدم عرضه ETF  پالایشی بر بورس افزود: برای عرضه دارا دوم اطلاع‌رسانی شده بود و لغو آن باعث شد چنین اتفاقی در بازار بیفتد ولی واقعیت این است که عدم عرضه ETF ها بر ارزش بازار این شرکت‌ها تاثیر خاصی ندارد.

    ارزش شرکت‌ها مستقل هستند و به اینکه یک ETF تشکیل شود یا نشود مربوط نمی‌شود. وقتی سازمان خصوصی‌سازی و وزارت نفت تعهدی را برای عرضه شرکت‌ها اعلام می‌کنند باید دقت لازم را در این رابطه داشته باشند زیرا بازار سرمایه برنامه‌ریزی دارد.

    این مقام مسئول درخصوص خساراتی که در روزهای اخیر متوجه مردم شده، افزود: نزدیک به 45 ETF در بازار است که غیر دولتی هستند.   پذیره نویسیETF نخست دولت یک ماه طول کشید و 6 هزار میلیارد پذیره نویسی شد. این در حالی است که در روز حجم معاملات بورس بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است اما در یک ماه مذکور، 6 هزار میلیارد تومان پذیره نویسی انجام شد بنابراین اصلا عدد ETF با عدد روز بازار قابل مقایسه نیست.

    قالیباف اصل ادامه داد: ایجاد ETF های دیگر در بازار نیز تاثیری بر قیمت سهم ندارد لذا باید منطقی به بررسی موضوع بپردازیم. قاعدتا این اقدامات نباید اثری بر ارزش شرکت‌ها بگذارد. قیمت سهام شرکت بر اساس ارزش بنیادین وضعیت روز بازار بالا و پایین می‌شود و ارتباطی به تشکیل و عدم تشکیل ETF ندارد. دولت موظف است ضمن داشتن استراتژی مشخص وقتی برنامه برای عرضه ETF دارد، یکباره اقدام به لغو کردن آن نکند بنابراین دولت باید طبق برنامه‌ هایی که از قبل اعلام کرده برای فعالیت در بازار سرمایه عمل کند.

    وی عنوان کرد: افرادی که با عرضه یا لغو شدن ETF هیجانی می‌شوند باید بدانند اتفاقی در ارزش شرکت نیفتاده که مردم ضرر کنند. لذا کسی که سهام را می خرد یا می فروشد باید دقت کند. این اتفاق نباید روی ارزش شرکت اثری بگذارد.

    قالیباف اصل از ارائه گزارشی به نمایندگان درخصوص ورود نقدینگی به بازار، کمک بازار سرمایه به تولید، افزایش سرمایه‌ها، عرضه‌های اولیه، انتشار اوراق و تسهیلاتی که بازار سرمایه در سال جدید با رونق در بازار ثانویه ایجاد کرده و گفت: در نهایت مقرر شد در بازار سرمایه نکته نظرات نمایندگان مورد توجه قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی