عصر بازار

بیمه بیکاری کرونا را نگرفتید بخوانید

عصر اعتبار- نحوه دریافت مقرری بیمه بیکاری کرونا برای آن دسته از مشمولان و متقاضیان دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا که تاکنون موفق به ثبت نام نشده یا از لیست مشمولان جامانده اند، اعلام شد.

بیمه بیکاری کرونا را نگرفتید بخوانید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به دنبال شیوع ویروس کرونا و تاثیرگذاری آن بر بسیاری از کسب وکارها مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند 98 و فروردین و اردیبهشت 99 به کارگران آسیب دیده از کرونا پرداخت شود.

    دولت در راستای حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، مبلغ 5000 میلیارد تومان اعتبار برای کمک به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد و با حمایت سازمان برنامه و بودجه و اهتمام وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و دستگاههای مربوطه، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول و کارگران بیکار شده با جدیت دنبال شد.

    وزارت کار از مدتها قبل سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir را راه اندازی کرد تا افراد بیکار شده تابع قانون کار و قانون تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری، بتوانند با مراجعه به این سامانه و وارد کردن اطلاعات شخصی، درخواست خود را به ثبت رسانده و از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شوند.

    در همین راستا مشمولان و متقاضیان دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا در سامانه مذکور ثبت نام کردند که البته رانندگان، کارگران ساختمانی و صاحبان حرف و مشاغل آزاد جزو افراد خارج از شمول قانون کار و بیمه بیکاری بودند که دریافت مقرری شامل حالشان نشد.

    وزارت کار طی سه دوره اسفند، فروردین و اردیبهشت بیمه بیکاری کرونا را بر مبنای سوابق موجود و اطلاعات بیمه شدگان فعال پرداخت کرد.

    آن دسته از متقاضیانی که در 10 روز اول اسفند بیکار شدند از طریق سازمان تامین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری آنها واریز و کسانی که از 10 اسفند 98 تا 31 اردیبهشت 99 بیکار شدند بیمه بیکاری آنها مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا توسط خزانه داری کل پرداخت شد.

    علیرغم ثبت نام متقاضیان برای دریافت بیمه بیکاری، عده ای از متقاضیان بیکار شده از اسفند سال گذشته به دلایل متعددی از جمله اعلام شماره شبای اشتباه یا عدم تعلق شماره حساب مربوطه موفق به ثبت نام در سامانه نشدند که مقرر شد فهرست اسامی این دسته افراد از طریق کمیته های استانی جمع آوری و پس از پایش و تکمیل به سازمان تامین اجتماعی ارسال شود تا مقدمات واریز مقرری به حساب آنها نیز فراهم شود.

    در این بین اعلام شد که جاماندگان با تلفن گویای مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی به شماره 1420 تماس گرفته و راهنمایی لازم را جهت رفع مشکلات احتمالی دریافت کنند اما عده بسیاری به دلیل مشغول بودن سامانه و انتظار و صرف مدت زمان طولانی در پشت خط موفق به ارتباط و پیگیری نشدند.

    در همین راستا، اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار از متقاضیان بیمه بیکاری کرونا که از ابتدای خردادماه بیکار شدند و افرادی که بیکاری آنها از اسفند سال گذشته تاکنون استمرار داشته خواست تا به سامانه prkar.mcls.gov.ir مراجعه و نوع بیکاری خود را از طریق خوداظهاری اعلام کنند. 

    براساس تازه ترین اخبار، آن دسته از جاماندگان بیمه بیکاری کرونا که مدت بیکاری آنها تا خرداد ماه استمرار و ادامه داشته باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و نسبت به احراز هویت خود اقدام کنند.

    آنطور که مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفته، علیرغم تاکید زیادی که بر ثبت نام بیکار شدگان ایام کرونا در سامانه بیمه بیکاری وزارت کار به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir صورت گرفته باز هم عده بسیاری به ادارات کار و مراکز کاریابی محل سکونت خود مراجعه و مراحل ثبت نام خود را از این طریق دنبال کردند که منجر به قرار نگرفتن نام آنها در لیست مشمولان شده است.

    بابایی تعداد کسانی که از لیست ارسالی وزارت کار جامانده اند حدود 14 هزار نفر ذکر و شماره تماس 02166580093 دفتر مدیریت را جهت پاسخگویی به سوالات آنها درباره بیمه بیکاری اعلام کرد.

    به گفته وی، آن دسته از جاماندگان که مدت بیکاری آنها تا خرداد امسال ادامه داشته باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و نسبت به احراز هویت خود اقدام کنند تا پیامک وزارت کار به آنها ارسال شود و پس از دریافت پیامک با مراجعه به سامانه prkar.mcls.gov.ir مدارک خود را بارگذاری کنند تا مقرری بیمه بیکاری آنها برقرار شود.

    به گزارش ایسنا، برابر آخرین آمارها تا پایان تیرماه بیش از 870 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند که از این تعداد 733 هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شدند.

    به گفته معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بیش از 90 درصد افراد ثبت نام شده مقرری بیمه بیکاری ایام کرونا را دریافت کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی