عصر بازار

چگونگی ثبت‌نام جاماندگان بیمه بیکاری کرونا برای دریافت مقرری

عصر اعتبار- پرداخت بیمه بیکاری کرونا از جمله تسهیلات دولت برای کمک به معیشت افراد بود که سه ماه متوالی پرداخت شد. جاماندگان این طرح و کسانی که بیکاری آنان در خردادماه نیز ادامه داشت برای ثبت درخواست باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و اقدامات لازم را انجام دهند.

چگونگی ثبت‌نام جاماندگان بیمه بیکاری کرونا برای دریافت مقرری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، دولت پس از شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها برای حمایت از معیشت کسانی که بیکار شدند تصمیم گرفت سه ماه (اسفند، فروردین و اردیبهشت) بیمه بیکاری پرداخت کند، حال این سوال مطرح می‌شود که پس از این تاریخ، پرداخت بیمه بیکاری به چه صورتی خواهد بود و آیا به روال گذشته بازمی‌گردد؟

    بیکاری، یکی از تبعات اقتصادی شیوع کروناست که به ‌واسطه اعمال محدودیت‌های ترددی و تعطیلی کسب ‌وکارها، دامن‌گیر بخش قابل‌توجهی از نیروی کار کشور شده است.

    دولت برای حمایت از معیشت کسانی که بالاجبار در دوره شیوع کرونا کار خود را از دست داده‌اند، پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که با تزریق به صندوق بیکاری، صرف حمایت از کسانی خواهد شد که با تعطیلی مشاغل در اپیدمی کرونا از ادامه کار بازمانده‌اند.  برای همین منظور سامانه‌ای به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir  راه‌اندازی شد تا افراد، درخواست خود را در آن ثبت کنند.

    براساس آخرین آمار در اسفند ماه حدود 277 هزار و 500 نفر در سه مرحله بیمه بیکاری دریافت کردند. در فروردین ماه با احتساب افرادی که در اسفند ماه مقرری بیمه بیکاری دریافت کردند رقم به 503 هزار و 74 نفر رسید و این رقم در اردیبهشت ماه به 331 هزار و 32 نفر رسید.

    در این میان با وجود تاکید فراوان مبنی بر ثبت نام متقاضیان دریافت بیمه بیکاری کرونا در سامانه بیمه بیکاری ( bimebikari.mcls.gov.ir) برخی به اداره کاریابی و یا ادارات کار محل سکونت خود مراجعه و آنجا ثبت نام کردند که منجر به جا ماندن نام این افراد شده است که بنا به گفته مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون حدود 14 هزار نفر هستند.

    مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون در صفحه اینستاگرام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه ورود اطلاعات در سامانه جامع کار برای دریافت بیمه بیکاری توضیحاتی داده است.

    به گفته «مسعود بابایی» افرادی که در سامانه بیمه بیکاری کردند، به چند دسته تقسیم می‌شوند، برخی مقرری بیمه بیکاری که ستاد ملی مقابله با کرونا برای سه ماه متوالی (اسفند، فروردین و اردیبهشت) را مصوب کرده بود را دریافت کردند که تعداد آنها یک میلیون و 133 هزار نفر است.

    گروه دوم جاماندگانی هستند که شماره موبایل آنها اشتباه بوده و یا اینکه در سامانه مربوطه ثبت نام نکردند. وزارت تعاون، برای این افراد پیامک فرستاده تا وارد سامانه شوند و اطلاعات خود را وارد یا به روز رسانی کنند.

    گروه سوم نیز افرادی هستند که به هر دلیلی شماره حساب بانکی خود را با تاخیر در سامانه بیمه بیکاری وارد کردند و در نتیجه پیامک وزارت تعاون نیز با تاخیر ارسال شده است.

    مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون توضیح داد: افرادی که بیمه بیکاری دریافت کردند، چنانچه بیکاری آنها استمرار دارد، برای این افراد به نوبت پیامک ارسال می‌شود. اما این افراد منتظر پیامک نباشند و به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و اعلام کنند که قصد احراز هویت برای سامانه جامع روابط کار را دارند.

    چنانچه افراد قبل از این احراز هویت شده باشند، دیگر نیازی به احراز هویت مجدد ندارد با همان پسوردی که پیش از این دریافت کردند می‌تواند وارد سامانه جامع روابط کار شوند و سپس زیرسامانه روابط بیمه بیکاری را انتخاب و مدارک لازم را ارائه کنند.

    مسعود بابایی اظهارداشت: از ابتدای خردادماه بررسی‌ها و پرداخت‌های بیمه بیکاری افراد طبق قانون بیمه بیکاری و ماده هفت این قانون بوده است و پرداخت آن مشروط به داشتن شرایط قانونی است.

    به گفته این مقام مسوول افرادی که خودشان ادراک می‌کنند که شرایط دریافت بیمه بیکاری را دارند نیز باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و ا حراز هویت شوند و مراحل را به همان ترتیبی که توضیح داد طی کنند تا بررسی‌های لازم درخصوص تقاضای آنها نیز انجام شود.

    بابایی تاکید کرد که بررسی و رسیدگی به درخواست بیمه بیکاری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

    وی درباره ارائه مدرک تحصیل در سامانه جامع روابط کار، گفت: این درخواست به این دلیل است که افراد بی سواد در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کنند همچنین برخی افراد مدرک و گواهی نامه مهارتی خاصی دارند که با بارگذاری آن در سامانه، زمینه اشتغال مجدد برای آنها فراهم شود

    مدیرکل بیمه بیکاری وزارت تعاون تاکید کرد: ممکن است افراد برای دریافت بیمه بیکاری به صورت حضوری به کاریابی یا ادارات کار محل سکونت خود مراجعه و ثبت نام کرده باشند، این افراد نیز حتما باید به سامانه جامع روابط کار و زیرسامانه بیمه بیکاری مراجعه و اطلاعات خود را وارد کنند.

    وی درباره لزوم داشتن کارت پایان خدمت برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، گفت: اشتغال به کار بدون داشتن کارت پایان خدمت غیرقانونی است و در اشتغال غیرقانونی به هر دلیلی که باشد بیمه بیکاری تعلق نمی‌گیرد اما چنانچه به لحاظ قانونی اشتغال افراد مجاز باشد مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی