عصر بازار

حقوق زمان دورکاری باید کامل پرداخت شود

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه کارگران قراردادی کشوردرباره اینکه برخی از کارفرمایان در شرایط دورکاری حقوق کمتر از قانون پرداخت می کنند گفت: کارفرمایان نمی توانند قرارداد کامل را به ناقص تغییر دهند. مطابق قانون کارگران هم باید بیمه باشند و هم حقوق کامل دریافت کنند.

حقوق زمان دورکاری باید کامل پرداخت شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ‌فتح‎الله بیات, رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانکاری کشور درباره اینکه در شرایط کرونا تعدادی از کارفرمایان اقدام به اخراج نیروی کار خود کردند گفت: متأسفانه آمارهایی داریم مبنی بر اینکه تعدادی از کارگران با شیوع کرونا یا بیکار شدند یا مجبور شدند با کمتر از حداقل های قانونی کار کنند. اما مطابق قانون دریافتی کارگران از هر اشتغالی نباید از حداقل های دستمزد تصویب شورای عالی کار کمتر باشد.

    وی ادامه داد: متأسفانه برخی از کارفرمایان به بهانه اینکه افراد به صورت ناقص کار می کنند, دستمزدی کمتر از حداقل های قانونی به کارگران پرداخت می کنند و از پرداخت حق بیمه سرباز می کنند.

    رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانکاری کشور اظهار داشت:اگر در شرایط کرونا,کارفرمایی به کارگران دورکاری دهد باید حقوق آنها راکامل پرداخت کند. اگر قرار است تغییراتی حاصل شود, هنگام عقد قرار داد باید با کارگر توافق کند. توافق به این معنی نیست که دریافتی فرد کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده باشد, مطابق قانون کارگر باید بیمه باشد و از حداقل هایی برخوردار باشد.

    بیات با بیان اینکه تعدادی از کارگران از ترس بیکار شدن به سمت شکایت از کارفرما نمی روند گفت: بر اساس قانون همانطور که عنوان شد امکان تبدیل قرارداد کار کامل به قرارداد کار ناقص وجود ندارد. حتی اگر فردی به صورت ناقص کار کند، باید حداقل دستمزد را بگیرد و بیمه نیز حق اوست. اینکه چنین مواردی رعایت نشود تخلف است، اما از طرف دیگر این واقعیت هم وجود دارد که به دلیل موقت بودن قرارداد‎ها، شکایت می‎تواند منجر به این شود که کارفرما با کارگر قطع همکاری کند.

    وی با بیان اینکه با توجه به شرایط پیش آمده اقتصاد و اشتغال تحت شعاع قرار گرفته است گفت: کسب و کارهایی مانند حوزه گردشگری و مواد غذایی و هتل‌ها آسیب بسیاری دیدند,در این بخش ها ممکن است برخی از بنگاه ها دست به تعدیل نیرو بزنند و کارکنان خود را مجبور به اشتغال ناقص کنند. در چنین شرایطی ضروری است که دولت از کسب و کارها حمایت کند. در صورت حمایت از سوی دولت می توان امیدوار بود که کارفرمایان دست به تعدیل نیرو یا تحمیل شرایط ناعادلانه به نیروی کار خود نزنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی