عصر بازار

ارز دیجیتال چین باید هماهنگ‌ با بین المللی کردن یوان باشد

عصر اعتبار- اگر قرار است از یوان دیجیتال در نقل و انتقال‌های بین مرزی استفاده شود، باید یک پلتفرم فناوری پیچیده تر برای اتصال به سیستم های انتقال برون مرزی به کار گرفته شود چون بانک های مرکزی مختلف طرح ها و اهداف مختلفی برای ارز های دیجیتال حکومتی خود دارند.

ارز دیجیتال چین باید هماهنگ‌ با بین المللی کردن یوان باشد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، چین قصد دارد آزمایش ارز دیجیتال جدید حکومتی خود را در اواخر سال جاری میلادی یا اوایل 2021 گسترش دهد ولی تحلیلگران می گویند اگر قرار است یوان در نقل و انتقال های بین المللی سهمی داشته باشد، طراحی پلتفرم فناوری این ارز باید هماهنگ با سایر کشورها باشد.

    طرح آزمایش ارز دیجیتال حکومتی چین در بحبوحه نیاز به افزایش استفاده از یوان صورت می‌گیرد. تهدید تحریم های آمریکا این نگرانی را به وجود آورده که موسسات مالی چین دسترسی خود به سیستم پرداخت با دلار آمریکا را از دست بدهند.

    جینگ سیما، استراتژیست در موسسه تحقیقاتی بی سی ای می گوید:« در شرایط تهدید تحریم‌های آمریکا،  هدف کوتاه مدت ما به حداقل رساندن اختلال‌های ایجاد شده در فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری چین با افزایش استفاده از یوان در فراتر از مرزهای آن است».

    بانک مرکزی چین که بر ساخت یوان دیجیتال نظارت دارد، احتمال راه‌اندازی زودهنگام این ارز دیجیتال را بعید می‌داند و اعلام کرده تنها آزمایش آن ادامه پیدا می‌کند.

    طبق گفته لی لیهویی، سرپرست گروه تحقیقاتی بلاک چین، توسعه برنامه آزمایشی چین برای این ارز دیجیتال بر استفاده در بخش خرده فروشی تمرکز دارد. وی که پیشتر رئیس بانک مرکزی چین بوده گفت قبلاً در یک گستره کوچکتر از یوان دیجیتال استفاده شده است. این ارز مجازی در برخی موارد مثل خرده فروشی به بلوغ کامل رسیده و می تواند در مقیاس بزرگ تری عمومی شود.

    طبق اطلاعیه بانک مرکزی چین، برنامه های آزمایشی ارز دیجیتال در چهار شهر شنژن، چنگدو، سوژو و ژیونگان در حال اجراست و از برخی تاسیسات آن طی المپیک زمستانی 2022 استفاده خواهد شد.

    یانگ دانگ، مرکز تحقیقات فناوری مالی و بلاکچین چین گفت بانک مرکزی با تامین کنندگان خدمات پرداخت الکترونیک مثل علی پی و وی چت همکاری می کند تا این ارز دیجیتال جدید را در مراحل ابتدایی آن ارتقا و استفاده از آن در پرداخت ها را در دسترس عموم قرار دهد.

    اگر قرار است از یوان دیجیتال در نقل و انتقال‌های بین مرزی استفاده شود، باید یک پلتفرم فناوری پیچیده تر برای اتصال به سیستم های انتقال برون مرزی به کار گرفته شود چون بانک های مرکزی مختلف طرح ها و اهداف مختلفی برای ارز های دیجیتال حکومتی خود دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی