عصر بازار

تاکید بر افزایش خدمات غیرحضوری

اقدامات بیمه سلامت برای گسترش نسخه الکترونیک

عصر اعتبار- معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به اقدامات این سازمان برای گسترش زیرساخت‌های الکترونیک برای نسخه نویسی و نسحه پیچی الکترونیک گفت: اکنون آزمایشگاه بیمه سلامت در سازمان بیمه سلامت آمادگی دارد که با هر نرم افزاری در هر حوزه‌ای تعامل کند و در حال حاضر ۱۸ نرم افزار از این سازمان گواهی صلاحیت دریافت کرده‌اند.

اقدامات بیمه سلامت برای گسترش نسخه الکترونیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر کوروش فرزین در مراسم اعطای گواهی‌های صلاحیت عملکرد نسخه الکترونیک گفت: از چند ماه گذشته تاکنون با شرکت‌هایی که نرم افزارهایی طراحی کرده‌اند، وارد تعامل شدیم. تکلیف‌های قانونی در مورد نسخه الکترونیک و خدمات غیرحضوری بر عهده سازمان بیمه سلامت است. مهم‌ترین این موارد بحث استحقاق سنجی بود. در سال‌های گذشته اگر نسخه‌های کاغذی پذیرفته می‌شد، نسخه الکترونیک نیز به نوعی ارسال می‌شد. داروخانه‌ها و پاراکلینیک، اطلاعات نسخه‌ها را به صورت مکانیزه هم تحویل اداره‌های کل بیمه سلامت می‌دادند.

    وی با اشاره به اینکه سازمان بیمه سلامت مکلف به رفع همپوشانی‌های بیمه‌ای بود، تصریح کرد: رفع همپوشانی بیمه‌ای در صورتی امکان پذیر بود که تکلیف‌های سازمان به صورت یکپارچه هنگام ارائه خدمت انجام شود. مهم‌ترین اهداف ما احقاق حقوق شهروندی بود تا بیمه شدگان بتوانند با کمترین زحمت از خدمات بیمه سلامت برخوردار شوند. همچنین خدمات غیرحضوری هم در این بستر ارائه شود. بر اساس تکلیف قانونی وزارت بهداشت و شکل گیری پرونده الکترونیک سلامت، تمام تراکنش‌های بیمه‌ای افراد هم می‌تواند در این بستر نهادینه شود همچنین سهولت در رسیدگی و پرداخت به موقع به مراکز طرف قرارداد هم انجام می‌شود که با اعمال قوانین بیمه‌ای به صورت آنلاین، رسیدگی اسناد از حالت سنتی خارج می‌شود.

    فرزین با تاکید بر اهمیت میزان همکاری مراکز و موسسه‌های طرف قرارداد در این زمینه اظهار کرد: در هر تغییر رفتاری، مقاومت‌ها و کندی در سیستم ایجاد می‌شود. یکی دیگر از چالش‌های ما یکپارچه بودن سیستم‌ها بود. مشکل آنلاین بودن، قطعی و کندی اینترنت، میزان جوابگویی زیرساخت‌ها هم یکی دیگر از عمده‌ترین چالش‌ها بود. تعامل با سایر نهادها و سازمان‌های بیمه گر نیز در این راستا مهم است.

    وی هدف اصلی را تولید و ارائه سرویس واحد دانست و گفت: ما به دنبال طراحی نرم افزاری نبودیم که در مطب‌ها به عنوان نرم افزار ارائه خدمت فعال باشد. پشتیبانی و توسعه این نرم افزار، زمان بر بود. در نتیجه در مطب‌ها برای راه اندازی نسخه الکترونیک نرم افزاری تهیه شده و در اختیار مطب‌ها قرار گرفت. از ابتدا آمادگی داشتیم که نرم افزارهای دیگر بتوانند نیازهای مراکز طرف قرارداد را برطرف کنند. هیچ نگاه و یکسونگری نسبت به نرم افزار خاصی وجود ندارد و اگر حجم نرم افزارها افزایش پیدا کند، حتی می‌توانیم این مراحل را به بخش خصوصی هم واگذار کنیم تا زمان ارائه تاییدیه و گواهی به نرم افزارها کاهش بیابد و هرچه سریع‌تر با نرم افزارها تعامل مستمر داشته باشیم.

    در ادامه این مراسم رضا میلابی - معاون فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت - گفت: با استفاده از سازمان الکترونیک می‌توان نظارت مناسبی روی بیمه‌شده‌ها و رفتارشناسی آنان انجام داد و برای این موضوع باید داده‌ها و اطلاعات درست در اختیار بیمه‌ها قرار داشته باشد. اگر بخواهیم نگاه متعالی‌تری به بیمه داشته باشیم باید اقدامات بیمه را به پیش، حین و پس از خدمت تبدیل کنیم. در این صورت به داده‌هایی نیاز داریم که اگر به درستی جمع آوری و تحلیل و رسیدگی نشود، به اهداف مورد نظر نمی‌رسیم.

    وی با تاکید بر اینکه هدف این است که روی اسناد پزشکی بررسی دقیقی داشته باشیم، افزود: همچنین باید با استفاده از اصول و قواعد بتوانیم مدیریت منطقی روی منابع انجام بدهیم تا عدالت در دسترسی به خدمات سلامت اجرایی شود. از طرفی باید نیازهای ذینفعان هم شناسایی شده و چهارچوب مشخصی داشته باشد. یکی از اصولی که باید رعایت شود، جدا کردن لایه تصمیم‌های راهبری از مدیریت است.

    میلابی با اشاره به حمایت مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت از خدمات الکترونیکی، اظهارکرد: با ایجاد معاونت فناوری اطلاعات، اولین قدم برای الکترونیک شدن خدمات برداشته شد که گام موثری محسوب می‌شود. وقتی سند بخواهد بررسی شود، اول باید مشخص باشد که قوانین چیست سپس بر اساس قوانین، تقبل هزینه انجام شود. اطلاعات آن به سامانه مالی می‌رود و در سامانه مالی بر اساس بودجه، تخصیص داده و در نهایت پرداخت می‌شود. اگر این زنجیره در نظر گرفته شود، می‌بینیم با یک رسیدگی ساده سروکار نداریم و با زنجیره‌ای از فعالیت‌ها در ارتباط هستیم.

    وی در پایان گفت: رسیدگی الکترونیک اسناد بستری نیز از سال 97 در برنامه‌های سازمان بیمه سلامت قرار گرفت که هر سال برنامه عملیاتی برای آن در نظر گرفته شد. اسناد در حوزه بستری و سرپایی رسیدگی می‌شود. برای اسناد سرپایی، چارچوب اولیه نسخه الکترونیک راه اندازی شده و ابزار اولیه در اختیار بهره برداران قرار گرفته است. خوشبختانه تاکنون بیش از 30 پروژه الکترونیک در سازمان بیمه سلامت به نتیجه رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو