عصر بازار

حدود ۷ هزار نفر شاغل شدند

جزئیات اجرای طرح یارانه دستمزد

عصر اعتبار- طرح یارانه دستمزد که از سال گذشته در مناطق کم برخوردار کشور در حال اجراست، توانسته منجر به جذب ۶ هزار و ۷۵۲ نفر شغل اولی با سقف سنی ۳۵ سال شود.

جزئیات اجرای طرح یارانه دستمزد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، سال گذشته برای توسعه اشتغال در بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط مناطق غیربرخوردار و البته بهره مند شدن از ظرفیت‌های دانش آموختگان دانشگاهی در شرایط بحران اقتصادی، طرحی تحت عنوان «یارانه دستمزد» از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در 8 استان شامل ایلام، کردستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد اجرا شد تا از این طریق 5 هزار و 879 نفر تا پایان سال 98 مشغول به کار شوند.

    بر اساس این طرح، به کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی که نیروی کار جدید و عمدتاً فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که شغل اولی هستند را جذب کنند 30 درصد حداقل دستمزد به عنوان یارانه دستمزد به مدت 12 ماه پرداخت می‌شود. هر کارفرما تا 50 درصد نیروهای بیمه شده فعلی خود می‌تواند در این طرح جذب نیرو داشته باشد.

    از ویژگی‌های شاغلین باید به این مساله اشاره کرد که این افراد باید بین 20 تا 35 سال داشته و فاقد سابقه بیمه پردازی برای مدت سه ماه یا بیشتر باشند. البته برای زنان سرپرست خانوار بیکار متقاضی شغل اولی، رعایت شرط سنی الزامی نیست.

    همچنین در طرح پرداخت یارانه دستمزد، سرانه هر بنگاه در ارتباط با جذب نیروی کار شغل اولی به طور متوسط 4.8 نیروی کار بوده است.

    در واقع این طرح یک نوع ابزار تشویقی است که در قالب آن، به صورت ماهانه 30 درصد از دستمزد نیروی کار، به کارفرما پرداخت می‌شود که طبق گفته معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار منابع این طرح از محل منابع پیش‌بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمک‌های مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود.

    البته طبق اعلام وزارت کار، کارگاه‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها با معرفی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگاه‌های دارای نشان سبز از سازمان محیط زیست، کارگاه‌های دارای نشان اقتصاد مقاومتی از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و کارگاه‌های برگزیده در جشنواره‌های ملی سالانه کار آفرینی و تعاونی در اولویت پرداخت یارانه دستمزد قرار دارند.

    نتیجه اجرای طرح یارانه دستمزد

    در این بین با توجه به هدف گذاری‌های صورت گرفته، پی گیری های خبرنگار مهر از وزارت کار حکایت از آن دارد که یک هزار و 714 بنگاه اقتصادی طی سال 98 در این طرح مشارکت کردند و اگرچه هدف ایجاد اشتغال برای 5 هزار نفر بود اما تعداد 6 هزار و 752 نفر توانستند از طریق اجرای این طرح در مناطق 8 گانه شاغل شوند که تعداد 462 نفر از شغل اولی‌های جذب شده سرپرست خانوار بوده‌اند.

    استان لرستان با بیشترین سرانه (9.7 نفر) و استان کردستان (2.1) پایین‌ترین سرانه را کسب کردند‪.‬

    بنگاه‌های بالای 50 نفر کارکن در بخش صنعت و همچنین بنگاه‌های 10 تا 49 نفر کارکن فعال در بخش خدمات دارای بیشترین ظرفیت جذب نیرو بوده‌اند.

    این طرح هم اکنون در حال اجراست و مقرر شده که در صورت تخصیص منابع کافی، این طرح در 16 استان محروم و مرزی اجرا شود.

    همچنین پیش بینی شده که با استفاده از این طرح طی سال‌های 99 و 1400 بتوان 16 هزار نفر را که شغل اولی نیز هستند، مشغول به کار کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی