عصر بازار

سفیر ایران در افغانستان خبر داد:

موانع بانکی و حمل و نقل تجار ایرانی و افغانستانی برطرف می‌شود

عصر اعتبار- سفیر ایران در افغانستان گفت: مشکلات تجار مربوط به سه بخش بانکی، حمل و نقل و همچنین شناسایی پتانسیل‌های موجود با برگزاری جلسات مشترک دو کشور برطرف می‌شود.

موانع بانکی و حمل و نقل تجار ایرانی و افغانستانی برطرف می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴:۰۰

    بهگزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق(ساتکاب‌)، در حاشیه جلسات برگزار شده در نخستین نمایشگاه اختصاصی – تخصصی صنعت آب، برق و انرژی‌های نو در افغانستان، «بهادر امینیان» با اشاره به رشد قابل توجه تجارت میان دو کشور گفت: طی سال‌های اخیر روند فعالیت شرکت‌های ایرانی در افغانستان گسترش  قابل توجهی داشته که خوشبختانه دولت ایران حمایت‌های مناسبی هم انجام داده است، اما برای تداوم توسعه ارتباط تجاری میان بخش خصوصی دو کشور برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام شده است.

    وی افزود: برای نمونه صندوق توسعه صادرات ایران ضمانت‌هایی را تدارک دیده بود تا اینکه تجار و بازرگانان دو  کشور بدون دغدغه فعالیت تجاری داشته باشند و جلسات مشترکی برای گسترش ترانزیت میان ایران و افغانستان برگزار کرده‌ایم.
    سفیر ایران درباره دغدغه‌های فعلی تجار میان دو کشور تصریح کرد: در شرایط فعلی مشکلات تجار مربوط به سه بخش بانکی، حمل و نقل و همچنین شناسایی پتانسیل‌های موجود است از این رو قرار است ماه آینده جلسه‌ مشترک اقتصادی ایران و افغانستان برگزار شود تا در این جلسه برای مشکلات مطرح شده راه‌حل منطقی و عملی ارایه کنیم.
    وی تاکید کرد: پتانسیل‌های تجاری میان دو کشور بخش کشاورزی و صنعت است و با توجه به گستره این دو بخش به طور قطع فرصت‌های بسیاری وجود دارد که در این جلسه مطرح و مشخص می‌شود که حاصل آن را می‌توان به عینه در آینده نزدیک پس از جلسه تجربه کرد.
    همچنین در این مراسم رییس بخش نظارت بر بانک‌های افغانستان با اشاره به اثرگذاری تحریم‌ها بر مبادلات تجاری میان دو کشور، گفت: یکی از گلوگاه‌هایی که تجارت دو کشور را تحت تاثیر قرار داده موضوع تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران است، به همین دلیل برای کاهش اثرگذاری آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
    «نثار محمد یوسفری» افزود: با استفاده از قوانین و همچنین امکانات موجود اکنون برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تجارت میان دو کشور از تحریم‌های یکجانبه آمریکا دور مانده و به بخش خصوصی اجازه دهیم تا به روند روبه‌رشد فعالیت‌های خود ادامه دهند.
    این مقام مسئول در امور ارزی بانک‌های افغانستان اظهار کرد: قبل از سفر اخیر هیات اقتصادی ایران به افغانستان با بخش خصوصی کشور جلساتی داشتیم و موانع گسترش تجارت میان دو کشور را بررسی کردیم و همانطور که قبلا اشاره شد موضوع تحریم‌ها اصلی‌ترین مشکل قبل از ترانزیت و حمل و نقل کالا شناخته شد.
    به گفته وی هماهنگی‌های به عمل آمده میان دولت افغانستان و ایران به‌گونه‌ای بوده که قطعا در آینده نزدیک مشکلات برطرف شده و شاهد سرعت گرفتن روند روبه‌رشد تجارت میان دو کشور هستیم، اما نباید فراموش کنیم دولت‌ها هنوز نباید حمایت‌هایشان را تمام شده فرض کنند.
    یوسفری همچنین تاکید کرد: برآوردها و نیازهای بازار افغانستان مشخص است و با توجه به اهمیت دستیابی به بازارهای صادراتی بگونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از ایران در راستای تامین نیازها و همچنین توسعه صادرات استفاده بهینه داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی